Ajankohtaista

Lisää artikkeleita
  • 30.06.2016 16:50 | Petrus Laine

    AMD selitti Radeon-näytönohjainten nimeämiskäytännön logiikan

    Radeon-näytönohjainten nimeämisen logiikka

    AMD on selvittänyt Radeon-näytönohjainten uutta nimeämisjärjestelmää. Uuden järjestelmän logiikka selitettiin Saksassa pidetyssä julkaisutapahtumassa, jossa PC Games & Hardware (Google Translate) oli paikalla.

    Radeon-perhe jakautuu jatkossa kahteen osaan: Radeon RX -sarjaan ja Radeon -sarjaan. Radeon RX -sarjaan kuuluvat näytönohjaimet tarjoavat kaikki yli 1,5 TFLOPSia laskentavoimaa ja 100 Gt/s muistikaistaa, joskin AMD piti tarkoissa luvuissa vielä pienen varauksen. Kaikkien RX-sarjan näytönohjainten tulee tarjota yli 60 FPS:n suorituskykyä 1080p-resoluutiolla peleissä kuten DOTA2, League of Legends jne, eli käytännössä suosituissa eSports-peleissä. Määritelmän alapuolelle jäävät näytönohjaimet kuuluvat Radeon-sarajaan.

    Radeon- tai Radeon RX -nimen lisäksi näytönohjainten suorituskykykä kuvataan kolminumeroisella järjestelmällä, joista ensimmäinen kertoo näytönohjaimen sukupolven, joka on Polariksen tapauksessa 4. Sukupolven jälkeen tuleva numero kertoo näytönohjaimen tason. Eri tasoja on yhteensä neljä: 4, 5 – 6, 7 – 8 ja 9. Alla olevasta listauksesta näet helposti eri tasojen määritelmät:

    • 4: 64-bittinen muistiohjain, lähinnä multimediakäyttöön sopiva
    • 5 – 6: 128-bittinen muistiohjain, 1080p-resoluutiolle sopiva
    • 7 – 8: 256-bittinen muistiohjain, 1440p-resoluutiolle sopiva
    • 9: yli 256-bittinen muistiohjain, 4K UHD -resoluutiolle sopiva

    Kolmikon viimeinen numero on 0 tai 5, ja kertoo, onko kyse ensimmäisen vai toisen revision näytönohjaimesta samalla tasolla.

    Alla vielä kaksi esimerkkiä helpottamaan järjestelmän tulkintaa:

    • Radeon RX 480: Radeon RX-perhe, 4. sukupolvi, 256-bittinen muistiväylä ja 1440p -resoluutiolle sopiva, ensimmäinen revisio
    • Radeon 455 = Radeon-perhe, 4. sukupolvi, 128-bittinen muistiväylä ja 1080p-resoluutiolle sopiva, toinen revisio
  • 30.06.2016 16:20 | Petrus Laine

    Asus ja MSI kiusoittelevat omaan suunnitteluun perustuvilla Radeon RX 480 -näytönohjaimillaan

    Asus ROG Strix RX 480

    AMD:n eilen julkaiseman Radeon RX 480:n vakiojäähdytin on saanut osakseen aiheellistakin kritiikkiä riittämättömänä jäähdytysratkaisuna. Näytönohjainvalmistajat ovat onneksi puuttumassa asiaan omaan suunnitteluun perustuvien ratkaisujensa kanssa.

    MSI Radeon RX 480 Gaming X

    Ensimmäisenä virallisesti omaan suunnittelluun perustuvia Radeon RX 480 -näytönohjaimia ovat esitelleet Asus ja MSI. Asukselta on luvassa uudella DirectCU III -jäähdyttimellä varustettu ROG Strix RX 480, ja MSI:ltä Twin Frozr VI -jäähdyttimellä varustettu Radeon RX 480 Gaming X. Valitettavasti yhtiöt eivät ole vielä paljastaneet, tulevatko näytönohjaimet käyttämään referenssipiirilevyä, vai ovatko myös ne yhtiöiden omaa suunnittelua. Itse suunnitellut piirilevyt mahdollistaisivat esimerkiksi 6-pinnisen lisävirtaliittimen korvaamisen 8-pinnisellä, sekä pienemmän kulutuksen suoraan PCI Express -väylästä.


  • 30.06.2016 14:42 | Pekko Lainiala

    Kuvavuoto vahvistaa Galaxy Note7:n iirisskannerin olemassaolon

    Galaxy Note7 -kuvavuoto

    Samsungin tuleva Galaxy Note7 on pyörinyt aktiivisesti huhuissa viimeisen kuukauden ajan ja suurinta osaa laitteen teknisistä tiedoista pidetään jo täysin varmana.

    Tämänkertaisessa OnLeaksin ja Android Authorityn tarjoamassa kuvavuodossa esiintyy väitetysti Note7:n etupaneeli. Iirisskannerin olemassaolo on jo kerran aikasemmin vahvistettu kilpailevan vuototehtailijan toimesta, mutta tällä kertaa vuotoa vahvistaa kuvamateriaali.

    Kuvan perusteella Samsung joutuu pudottamaan puhelimilleen ominaisen etupuolen Samsung-logon pois iirisskannerin mahdollistamiseksi. Yläreunan kolme suurta ympyrää taasen selittyvät Android Authorityn mukaan sillä, että Samsung on aikaisemmin patentoinut tekniikan, joka käyttäisi juurikin kolmea eri linssiä iiristunnistuksessa.

  • 30.06.2016 14:34 | Petrus Laine

    AMD:n Radeon RX 480:n tehonkulutus herättää ihmetystä

    Polaris 10:n tehonkulutus PCI Express -väylästä (Tom's Hardware)

    AMD:n eilen julkaistun Radeon RX 480:n tehonkulutuksesta on riittänyt juttua niin Redditissä kuin muillakin foorumeilla ympäri netin. Keskustelun ytimenä on PCI Express -väylästä otettu teho, joka ylittää ainakin osalla näytönohjaimista PCI Express -standardin sallimat 75 wattia.

    Reddit-keskustelussa on tuotu esille todellisia huolenaiheita, mutta esimerkiksi ahkerasti päivittyvässä aloitusviestissä sekoitetaan vähän väliä toisiinsa liittymättömiä asioita toisiinsa esimerkiksi TDP-arvon osalta. Totuus on kuitenkin se, että esimerkiksi Tom’s Hardwaren testaama Radeon RX 480 -yksilö nappasi keskimäärin 84 wattia PCI Express -väylästä, mikä ylittää sallitun rajan 9 watilla. Myös esimerkiksi ranskalainen Hardware.fr raportoi heidän testaamansa kortin ylittävän sallitun rajan. AMD on kommentoinut asiaa virallisesti, kertoen olevansa yhteydessä arvostelijoihin selvittääkseen heidän testaamiensa korttien käytöstä. Yhtiö muistuttaa, että PCI-SIG on sertifioinut Radeon RX 480 -näytönohjaimet virallisesti PCI Express -standardia noudattaviksi niin AMD:n sisäisten kuin PCI-SIGin itsensä tekemien testien perusteella. Muropaketti seuraa tilannetta, ja rapotoi sen mahdollisista merkittävistä käänteistä.

  • 30.06.2016 14:08 | Juha Kokkonen

    Windows 10 Mobile ei saakaan Messaging Everywhere -toimintoa

    win10-messaging-everywhere-300616

    Yksi loppukesästä tulevan suuremman Windows 10 Anniversary Update -päivityksen odotetuimmista ominaisuuksista on ollut Messaging Everywhere, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa tekstiviestien lähettäminen Windows 10 Mobile -puhelimen ohella myös tietokoneen ruudulta käsin. Valitettavasti Windows 10 Blogin tuoreen päivityksen mukaan Messaging Everywhere on karsittu lopullisesta päivityksestä.

    Messaging Everywhere on ollut käytössä Windows 10:n Insider-versioissa huhtikuusta lähtien. Microsoft kertoo blogissa, että päätöksen takana on näkemys, jonka mukaan yritys pystyy tarjoamaan paremman vastaavan käyttökokemuksen Skypen kautta. Päätös on outo, sillä Microsoftin mukaan testaajat olivat tyytyväisiä uuteen omionaisuuteen. Myöskään Insider-käyttäjät eivät voi enää hyödyntää ominaisuutta Build 14376 -versiosta eteenpäin. Toistaiseksi ei ole tiedossa milloin Messaging Everywhereä vastaava ominaisuus lisätään Skypeen.

  • 30.06.2016 13:53 | Juha Kokkonen

    Huawei-pomo: Mate 9:ää ei julkaista vielä syyskuussa

    huawei-mate-9-bruce-lee-300616

    Uutisoimme pari päivää sitten Huawein lähettäneen lehdistökutsut 1. syyskuuta Berliinissä pidettävään julkaisutilaisuuteen ja spekuloimme tuolloin yrityksen julkaisevan Mate 9 -älypuhelimen kyseisessä tilaisuudessa. Nyt Huawei-pomo Bruce Lee on kuitenkin kieltänyt Mate 9:n syyskuisen julkaisun sosiaalisessa mediassa.

    Lee korostaa kommentissaan, että Mate 8 julkaistiin viime vuonna vasta marraskuun lopulla, joten uuden sukupolven versiota ei tulla julkaisemaan jo syyskuussa, joka kuulostaa varsin loogiselta. Aiheesta uutisoi GizmoChina.

    Mate 9:n sijaan vuorossa saattaisikin olla Mate S2, joka olisi seuraaja vuosi sitten IFA:ssa julkaistulle 5,5-tuumaiselle Mate S:lle. Käytännössä kyseessä saattaisi olla solakampi ja paineentunnistavalla näytöllä varustettu muunnelma nykyisestä Mate 8 -mallista.

  • 30.06.2016 12:47 | Juha Kokkonen

    Phanteksilta magneettikiinnitteisiä RGB-ledinauhoja kotelon valaisemiseen

    phanteks-rgbled-strip-300616

    Cooleri- ja kotelovalmistaja Phanteks on laajentanut oheistarvikevalikoimaansa uusilla magneettikiinnitteisillä RGB LED -valonauhoilla. Monivärisiä RGB-ledejä voi ohjata joko Phanteksin koteloihin integroitujen valaistussäätimien tai vaihtoehtoisesti uusista emolevyistä löytyvien valaistusliitäntöjen kautta.

    phanteks-rgbled-strip-2-300616

    400 mm:n valonauhoissa 5050-tyypin RGB-ledejä on 21 kappaletta ja niille luvataan 20 000 tunnin kestoikä. Aloituspakkaus sisältää kaksi 400 mm valonauhaa, jatkokappaleen sekä adapterin nauhojen kytkemiseen emolevyn valaistusliitäntään (esim. Asus Aura). Tarjolla on myös erillisiä 40, 100 ja 200 cm pituisia valonauhoja. Taipuisien valonauhojen kiinnittämiseen voi tarvittaessa käyttää magneettien ohella myös mukana toimitettavaa kaksipuoleista teippiä.

    Suositushinta aloituspakkaukselle on 14,90 euroa ja 400 mm lisänauhalle 5,90 euroa. Pidempien lisänauhojen hinnasta ei ole vielä tietoa.

  • 30.06.2016 12:31 | Juha Kokkonen

    Paljastavatko suojakuorivalmistajan tuotekuvat Galaxy Note 7:n kaarevareunaisen näytön?

    olixar-novashield-note7-300616

    Suojakuorivalmistajien tuotekuvat ovat olleet viime vuosina varsin hyvä julkaisemattomien puhelinmallien vuotolähde ja näin saattaa olla asian laita myös elokuussa julkaistavan Galaxy Note 7:n suhteen. Oheistarvikevalmistaja Olixar on nimittäin julkaissut kuvat neljästä Note 7:lle tarkoitetusta NovaShield-suojakuorestaan ja kuvissa näkyy myös renderöinti itse puhelimesta.

    Kuvissa suojakuori peittää valtaosan Note 7:n takakuoresta sekä laitteen reunat, mutta yksi keskeinen seikka käy selville – näytön reuna on pyöristetty, kuten huhut ovat viitanneet. Muutoin näkyviltä osin muotoilu näyttää hyvin pitkälti keväällä julkaistuilta Galaxy S7 -malleilta.

    Usein suojakuorivalmistajat saavat laitevalmistajilta tulevien puhelimien 3D-mallit, joiden avulla suojakuori voidaan suunnitella tarkalleen oikean kokoiseksi jo ennen puhelimen julkaisemista. Onkin hyvin mahdollista, että Olixarin tuotekuvissa on muodot oikeasta Note 7:stä, mutta tekstuurit ja yksityiskohdat ovat kuorivalmistajan itsensä visualisoimia.

  • 30.06.2016 12:31 | Petrus Laine

    Katsaus Radeon RX 480:n suorituskykyyn meillä ja maailmalla

    AMD Polaris 10 -grafiikkapiiri

    AMD julkaisi eilen virallisesti Polaris-arkkitehtuurin ja Radeon RX 480 -näytönohjaimen. Perinteiseen tapaan loimme oman artikkelimme ohella katsauksen myös muiden sivustojen artikkeleihin ja suorituskykyvertailuihin.

    Kaikkien sivustojen testit noudattavat pääsääntöisesti samaa linjaa, näytönohjaimen kellotaajuus sahaa 1120 MHz:n ja 1266 MHz:n välimaastossa pelistä riippuen, ellei tuuletinta aseteta käsin toimimaan kovemmilla kierroksilla. Vuotokuvissakin esiintynyt heppoinen jäähdytin ei ole siis näytönohjaimen tehonkulutukselle riittävä, ja vasta valmistajien omaan suunnitteluun perustuvien mallien voidaan odottaa pysyvän jatkuvasti Boost-kellotaajuuksillaan.

    Piirin ASIC-arvolla on nyt myös merkittävä vaikutus suorituskykyyn, sillä mitä korkeampi ASIC-arvo on, sitä kuumempana piiri käy ja sitä kautta sitä matalemmille kellotaajuuksille se throttlaa. Esimerkiksi Muropaketin testiin osuneen yksilön ASIC-arvo oli 87,1 %, jonka myötä näytönohjain hakkasi jatkuvasti 90 asteen maksimilämpötilarajaansa vasten. SweClockers-sivuston testiin osuneessa yksilössä ASIC-arvo oli puolestaan 75 %, jolla näytönohjaimen lämpötila nousi pahimmillaankin vain 80 asteeseen, eli viralliseen tavoitelämpötilaan.

    Suorituskyky noudattaa pääosin tuttua kaavaa: DirectX 11- ja OpenGL-peleissä Radeon RX 480:n suorituskyky asettuu vähän GeForce GTX 970 -referenssiversion yläpuolelle, suurin piirtein Radeon R9 390:n tasolle matalilla resoluutioilla. Korkeammille resoluutioille siirryttäessä ero GTX 970 -referenssiin kasvaa, mutta R9 390:n perässä näytönohjain ei tahdo enää pysyä. AMD vaikuttaa kuitenkin ratkoneen joitain GCN-arkkitehtuurin ongelmia, sillä esimerkiksi keskimäärin NVIDIAn näytönohjaimia suosivissa Project Cars- ja Rise of the Tomb Raider -peleissä RX 480 haastaa tai jopa peittoaa 1080p-resoluutioilla ja DirectX 11 -rajapinnalla R9 390X:n. Arvostelusta riippuen samaa tapahtuu myös joissain muissa peleissä.

    DirectX 12 -rajapinnalla meno muuttuu selvästi, ja Radeon RX 480 piristyy merkittävästi. RX 480:n suorituskyky nousee uudella matalan tason rajapinnalla GeForce GTX 980:n luokkaan, ja parhaimmillaan hätyyttelee joidenkin sivustojen testeissä Hitmanissa jopa GTX 980 Ti -referenssiversiota.


  • 30.06.2016 11:43 | Juha Kokkonen

    Turing Phone kohtaa kestotestivideolla kaivinkoneen telaketjut

    turing-phone-kaivinkone-300616

    Viime päivinä jälleen pinnalle noussut “ikuisuusprojekti” Turing Phone on viimeisimpien tietojen mukaan viimein pääsemässä ensimmäisten kuluttajien hyppysiin ja ilmeisesti laitteesta on jo jaettu testikappaleita muutamille tahoille. Yksi näistä yksilöistä on saanut osakseen melko rajua kohtelua brutaalin kestävyystestin muodossa.

    YouTubessa julkaistulla videolla Turing Phonen Dark Wyvern -version yli ajetaan useaan otteeseen telaketjullisella kaivinkoneella. Ensimmäisellä yrittämällä puhelin selviää täysin ehjänä, mutta toisella pitkittäissuuntaan tapahtuneella yliajolla näyttö pirstaloituu osittain. Kolmannen puolittaisen yliajonkin jälkeen laite pysyy kuitenkin edelleen toimintakuntoisena.

    Neljännellä ja viimeisellä yliajokerralla ylöspäin asetettu näyttö murskaantuu kokonaan ja laite hajoaa käyttökelvottomaksi.

  • 30.06.2016 11:26 | Juha Kokkonen

    Googlelta merkittävä päivitys Fit-kuntoilusovellukseen

    google-fit-157-300616

    Kuvat: Android Police

    Fit on Googlen tarjokas aktiivisuuden ja kuntoilun seuraamiseen, mutta monien mielestä sen ominaisuudet ovat olleet tähän mennessä turhan pelkistettyjä ja karsittuja. Nyt asiaan on kuitenkin luvassa muutos, sillä Google on julkaissut Fitistä merkittäväksi kuvaillun 1.57-versionumeroa kantavan päivityksen. Päivitys tulee tarjolle laitteisiin lähipäivinä, mutta malttamattomat voivat ladata sovelluksen asennustiedoston APK Mirrorin kautta.

    Ulkoisesti sovellus on saanut lisää väriä sekä taustakuvitusta ja näyttöalan hyödyntäminen on parantunut selvästi. Sovelluksen päänäkymä näyttää nyt yhdellä vilkaisulla enemmän tietoa, kuten aktiivisuusajan, askeleet, kilometrit ja poltetut kalorit. Timeline-näkymä on nyt aiemmin helpommin käsillä ja se näyttää selkeästi käyttäjän aktiivisuushistorian. Kuntoilutavoitteiden asettamisesta on tehty entistä monipuolisempaa.

    Myös Android Wear -laitteissa Fitin ulkonäkö uudistuu, tuoden mukanaan mustat taustat sekä suuremman tekstimäärän sovituksen ruudulle.

  • 29.06.2016 22:28 | Petrus Laine

    AMD julkaisi uudet Radeon Software 16.6.2 -ajurit, mukana tuki Radeon RX 480:lle

    Radeon Software Crimson Edition

    AMD on julkaissut uudet Radeon Software Crimson Edition 16.6.2 -ajurit näytönohjaimilleen. Uudet ajurit lisäävät tuen tänään julkaistulle Radeon RX 480 -näytönohjaimelle ja tukevat luonnollisesti myös kaikkia aiempiin GCN-arkkitehtuuriversioihin perustuvia näytönohjaimia. Ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8.1- ja 10 -käyttöjärjestelmille.

    Radeon RX 480 -tuki ei jää ajureiden ainoaksi uudistukseksi, vaan mukana on myös uusi CrossFire-profiili World of Tanksille. Radeon Software -hallintaohjelmistoon on lisätty puolestaan uusi Radeon WattMan -ylikellotusohjelma, uusi kytkin CrossFiren hallintaan, tuki HDMI-skaalaukselle, värilämpötilan näytölle, työpöydän värisäädöille sekä Vulkan-ajureiden versionumero. Ajurit korjaavat lisäksi joukon CrossFire-ongelmia Hitmanissa, Heroes of the Stormissa, Elite Dangerousissa, Witcher 3:ssa ja Star Wars Battlefrontissa. Mukana on myös joukko bugeja, joista uutta Radeon RX 480 -näytönohjainta koskevat satunnaiset näytön vilkunnat peleistä poistuessa, kun FreeSync on käytössä, ja heikko suorituskyky Wolfenstein: Old Blood -pelissä. Lisäksi Radeon RX 480 CrossFiren kytkeminen posi käytöstä voi vaatia tietokoneen uudelleenkäynnistyksen ja näytönohjaimen käyttöönoton uudelleen laitehallinnasta.

    AMD paljasti Radeon RX 480:n julkaisun yhteydessä aikovansa julkaista tänä vuonna yhteensä kuusi täyttä WHQL-ajuripakettia, jonka lisäksi yhtiö julkaisee mahdollisimman usein pelikohtaisia uusia ajureita, joista suurimman osan se pyrkii saamaan WHQL-hyväksytyiksi ajoissa. Yhtiö ottaa käyttöön myös Radeon Software -beetaohjelman, johon käyttäjät voivat halutessaan hakea mukaan lähettämällä sähköpostia osoitteeseen RadeonSoftwareBeta@amd.com.

    AMD:n uudet Radeon Software Crimson Edition 16.6.2 -ajurit ovat tuttuun tapaan ladattavissa suoraan Radeon Software -hallintapaneelista, AMD Gaming Evolved -ohjelmasta ja AMD:n ajurisivuilta.

Lataa lisää Juttuarkisto