Asus, Gigabyte & MSI: Testissä näytönohjainvalmistajien GeForce GTX 1060 -mallit

aib1060-01

Kesän näytönohjainjulkaisuiden perkaaminen Muropaketissa jatkuu ja nyt vuorossa ovat tehtaalla valmiiksi ylikellotetut GeForce GTX 1060 -mallit, joissa on valmistajien itse suunnittelemat piirilevyt ja jäähdytysratkaisut.

Tutustumme näytönohjaimien ominaisuuksiin sekä testaamme suorituskyvyn, tehonkulutuksen ja melutason sekä grafiikkapiirin lämpötilan. Mukana ovat myös ylikellotustestit.

NVIDIA julkaisi heinäkuussa Pascal-arkkitehtuuriin perustuvan pienemmän GP106-grafiikkapiirin ja sitä käyttävän GeForce GTX 1060-näytönohjaimen. Markkinoilla edullisempia kolmen ja kalliimpia kuuden gigatavun näyttömuistilla varustettuja versioita, jotka eroavat toisistaan myös käytössä olevien CUDA-ytimien määrällä.

Kuuden gigatavun malleissa käytössä on täysi GP106-grafiikkapiiri eli kaikki 10 SM-yksikköä ja 1280 CUDA-ydintä, mutta kolmen gigatavun malleissa käytössä on  9 SM-yksikköä eli 1152 CUDA-ydintä.

Testasimme heti tuoreeltaan Muropaketissa NVIDIAn omaan referenssisuunnitteluun perustuvan GeForce GTX 1060 Founders Edition -mallin, joten tarkemmat yksityiskohdat kannattaa lukea pohjille kyseisestä artikkelista:

Muropaketin testiin saapui Asukselta, Gigabyteltä ja MSI:ltä kuuden gigatavun näyttömuistilla varustetut mallit, joiden hinta Suomessa on noin 350 euroa. Edullisimmillaan 3 gigatavun näyttömuistilla varustettujen mallien hintataso Suomessa on tällä hetkellä alkaen 240 eurosta ja kuuden gigatavun muistilla varustettujen mallien alkaen 290 eurosta.

Artikkelin tuotetta myy

Alla olevasta painikkeesta pääset verkkokauppaan ostoksille.

Mainos
Seuraava sivu
Sampsa Kurri
Tagit: Asus, Näytönohjaimet, MSI, Gigabyte, geforce gtx 1060
Asus julkaisi Kaby Lake -tuen peräti 87 eri emolevymallille – ja lisää seuraa perästäGigabyteltä GeForce GTX 1080 blower-mallisella jäähdytyksellä

Kommentit

2.

Aika heikosti taas noita vertailukortteja mukana, ehkä uusi toimitus saa siihen muutosta :cool: Vastauksena se tuttu fraasi että aiemmassa 1060 testissä niitä oli enempi mutta onko niin raskasta laittaa silti mukaan.

3.

@EnterSandman

En tiedä oliko kommenttisi mustaa huumoria vai odotitko todella isompaa vertailua.

Käsittääkseni tämän revikan pitikin olla vain parin valmistajan tuunattujen 1060 mallien esittely ja kevyt vertailu rx480 custom lappuihin joten testissä oli kummankin valmistajan saman hintaluokan uusia referenssi ja huippumalleja. Korttien erot tuli hyvin esille samoin kuin se että lähes saman hintaiset ratukat on väärässä sarjassa, on näet aika ikävää luettavaa tuo viimeinen kommentti.

"Muropaketin testissä olleet GeForce GTX 1060 -mallit olivat varustettu kuuden gigatavun näyttömuisteilla ja hintataso liikkuu noin 350 eurossa. Testeissä AMD:n leiristä mukana olleen MSI:n Radeon RX 480 Gaming X 8G -näytönohjaimen saa edullisimmillaan noin 30 euroa halvemmalla, mutta siinä ei vääntö riitä kunnolla 2560×1440-resoluutiolla ja Full HD -resoluutiollakin Asuksen ROG Strix GTX 1060 oli useimmissa peleissä selvästi suorituskykyisempi kuin MSI:n RX 480."

4.

^ Eipä AMD:n näyttisten ostamisessa ole järkeä muuta kuin kannatusmielessä. GTX 1050 ja 1050ti taitavat viedä edullisempienkin mallien ostamisesta mielekkyyden hyvin pian. Vegalla olisi kova kiire…

5.
sChoOlmAStEr

Korttien erot tuli hyvin esille samoin kuin se että lähes saman hintaiset ratukat on väärässä sarjassa, on näet aika ikävää luettavaa tuo viimeinen kommentti.

"Muropaketin testissä olleet GeForce GTX 1060 -mallit olivat varustettu kuuden gigatavun näyttömuisteilla ja hintataso liikkuu noin 350 eurossa. Testeissä AMD:n leiristä mukana olleen MSI:n Radeon RX 480 Gaming X 8G -näytönohjaimen saa edullisimmillaan noin 30 euroa halvemmalla, mutta siinä ei vääntö riitä kunnolla 2560×1440-resoluutiolla ja Full HD -resoluutiollakin Asuksen ROG Strix GTX 1060 oli useimmissa peleissä selvästi suorituskykyisempi kuin MSI:n RX 480."[/USER]

Toimituksen tuleva poistuminen näkyy artikkelien tason laskemisena.

Battlefield 4 testattiin DirectX 11 -rajapinnalla

The Witcher 3 testattiin reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Postprocessing-asetuksilla ja Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. NVIDIAn HairWorks-ominaisuus oli pois käytöstä

Doom testattiin OpenGL-rajapinnalla

Rise of the Tomb Raider testattiin DirectX 11 -rajapinnalla

Aika surkea esitys täytyy sanoa.

Kuningashillo^2

^ Eipä AMD:n näyttisten ostamisessa ole järkeä muuta kuin kannatusmielessä. GTX 1050 ja 1050ti taitavat viedä edullisempienkin mallien ostamisesta mielekkyyden hyvin pian. Vegalla olisi kova kiire…

Kommentti kuvaa hyvin Nvidia trollien älykkyystasoa :rolleyes:

6.
C64Ever

Kommentti kuvaa hyvin Nvidia trollien älykkyystasoa :rolleyes:

Hieno kommentti. Jospa keskittyisit vastaväitteen esittämiseen henkilökohtaisen hyökkäyksen sijaan. Koska älykkyystasoni on mielestäsi niin matala sen ei pitäisi olla vaikeaa.

ps. En ole mikään varsinainen Nvidia fani vaan ostan tilanteen mukaan hinta/laatu-suhteeltaan parasta rautaa. AMD:ltä sitä ei ole tullut ulos vuosiin.

7.
Kuningashillo^2

Hieno kommentti. Jospa keskittyisit vastaväitteen esittämiseen henkilökohtaisen hyökkäyksen sijaan. Koska älykkyystasoni on mielestäsi niin matala sen ei pitäisi olla vaikeaa.

Taisi osua arvio oikeaan koska koko viestin lukeminen on niin vaikeaa ;)

8.
C64Ever

Taisi osua arvio oikeaan koska koko viestin lukeminen on niin vaikeaa ;)

Pakko kysyä, miksi olet aikaisemmassa viestissäsi kiinnittänyt erityistä huomiota tuohon HairWorks -sanaan? Vai jäikö lukematta sen jälkeiset pari sanaa (voin lainata omasta viestistäsi: "NVIDIAn HairWorks-ominaisuus oli pois käytöstä")

Muuten ei viestiisi ole vastaväitteitä, mutta häiritsi tuo kommentti lukemisen vaikeudesta, kun näyttää se itsellesikin tuottavan ongelmia…?

Ja sitten itse artikkeliin. Olisin itse toivonut, että testissä olisi ollut mukana myös evga:n lyhyt kortti. Etenkin sen kellotettavuutta ja äänekkyyttä etsiskelin. Onhan siitä jo useampikin revikka olemassa, mutta toivoin, että olisi myös täältä löytynyt, kun täällä tuo "testipenkki" on juurikin sellainen, josta tuloksia haeskelen.

9.
Asdidasdi

Pakko kysyä, miksi olet aikaisemmassa viestissäsi kiinnittänyt erityistä huomiota tuohon HairWorks -sanaan? Vai jäikö lukematta sen jälkeiset pari sanaa (voin lainata omasta viestistäsi: "NVIDIAn HairWorks-ominaisuus oli pois käytöstä")

Muuten ei viestiisi ole vastaväitteitä, mutta häiritsi tuo kommentti lukemisen vaikeudesta, kun näyttää se itsellesikin tuottavan ongelmia…?

Ja sitten itse artikkeliin. Olisin itse toivonut, että testissä olisi ollut mukana myös evga:n lyhyt kortti. Etenkin sen kellotettavuutta ja äänekkyyttä etsiskelin. Onhan siitä jo useampikin revikka olemassa, mutta toivoin, että olisi myös täältä löytynyt, kun täällä tuo "testipenkki" on juurikin sellainen, josta tuloksia haeskelen.

EVGA ei ole hirvittävän aktiivinen ollut Suomen markkinoilla, toivottavasti panostavat enemmän tulevaisuudessa.

10.

Strixin jäähdytysratkaisu on kyllä aika tuuhea viritys; viisi lämpöputkea joista vain kaksi on kosketuksissa grafiikkapiiriin. Twinfrozer nikkelöidyllä kuparipohjalla ja kolmella lämpöputkella käy yhtä viileänä, mutta alemmalla melutasolla.

11.
Asdidasdi

Pakko kysyä, miksi olet aikaisemmassa viestissäsi kiinnittänyt erityistä huomiota tuohon HairWorks -sanaan? Vai jäikö lukematta sen jälkeiset pari sanaa (voin lainata omasta viestistäsi: "NVIDIAn HairWorks-ominaisuus oli pois käytöstä")

Muuten ei viestiisi ole vastaväitteitä, mutta häiritsi tuo kommentti lukemisen vaikeudesta, kun näyttää se itsellesikin tuottavan ongelmia…?

Hairworks on osa Gameworksia joten pelkkä Hairworksin ottaminen pois päältä ei riitä ottamaan pois päältä Gameworksia. Koska pelissä on Hairworks, siinä on varmasti muutakin Gameworks roskaa kuin pelkästään Hairworks.

Juuri tuon takia oli vain sana Hairworks lihavoituna.

Koko artikkelihan ei ole juuri muuta kuin Nvidian maksama mainos.

12.
C64Ever

Toimituksen tuleva poistuminen näkyy artikkelien tason laskemisena.

C64Ever

Koko artikkelihan ei ole juuri muuta kuin Nvidian maksama mainos.

:facepalm:

"Kaikki irti polariksesta" jutun tuloksien perusteella tiedettiin jo että tämän artikkelin voittaja(t) ei tule kenellekään yllätyksenä.

13.
sChoOlmAStEr

:facepalm:

"Kaikki irti polariksesta" jutun tuloksien perusteella tiedettiin jo että tämän artikkelin voittaja(t) ei tule kenellekään yllätyksenä.

Faktahan on se ettei Nvidialla ole teknisellä puolella mitään jakoja AMD:ta vastaan, joten Nvidia fanit yrittävät esittää Nvidian hyvässä valossa käyttämällä vuoden 2003 rajapinnan viriteltyä versiota kehittyneempien rajapintojen sijaan.

Kerro syy miksi tässä uutisessa keskusteltuun artikkeliin valittiin linkittämästäsi artikkelista kuvaksi tuo

[​IMG]

Eikä tuota

[​IMG]

Ainoa järkevä selitys on pakonomainen tarve saada Nvidia näyttämään paremmalta.

14.
C64Ever

Faktahan on se ettei Nvidialla ole teknisellä puolella mitään jakoja AMD:ta vastaan, joten Nvidia fanit yrittävät esittää Nvidian hyvässä valossa käyttämällä vuoden 2003 rajapinnan viriteltyä versiota kehittyneempien rajapintojen sijaan.

Jos nyt rauhoittuisit ja lopettaisit fanittelun. Kerro mieluummin niistä Graphics Core Next (GCN) ihmeistä joilla ratukat nousee suosta.

C64Ever

Kerro syy miksi tässä uutisessa keskusteltuun artikkeliin valittiin linkittämästäsi artikkelista kuvaksi tuo…

Ainoa järkevä selitys on pakonomainen tarve saada Nvidia näyttämään paremmalta.

Tuskinpa, vulkan api on vielä lapsen kengissä ja dx12 pelejä vasta muutama. Näkisin että toimituksen käyttämä testipaletti ei ole puolueellinen koska 99.9% peleistä käyttää vanhempaa dx tai opengl rajapintaa.

15.
sChoOlmAStEr

Jos nyt rauhoittuisit ja lopettaisit fanittelun. Kerro mieluummin niistä Graphics Core Next (GCN) ihmeistä joilla ratukat nousee suosta.

Kuten jo sanoin, GCN arkkitehtuureita ei ole kehitetty vanhentuneille rajapinnoille kuten DirectX 11.

sChoOlmAStEr

Tuskinpa, vulkan api on vielä lapsen kengissä ja dx12 pelejä vasta muutama. Näkisin että toimituksen käyttämä testipaletti ei ole puolueellinen koska 99.9% peleistä käyttää vanhempaa dx tai opengl rajapintaa.

Jos Doomin tapainen suorituskykylisä saadaan "lapsen kengissä" olevalla rajapinnalla, mitä tapahtuu kun saadaan toimiva Vulkan?

Tuolla logiikalla: Koska 99.9 prosentilla käyttäjistä on max 60 Hz virkistystaajuuteen pystyvä näyttö, kaikissa testeissä pitäisi FPS lukita 60 :think:

Näistä 99.9% Opengl tai DirectX 11/vanhempi peleistä 99% pyörii tarpeeksi hyvin jo 100 euron näytönohjaimella, joten panostuksen pitäisi olla uudemmissa peleissä joissa 60 FPS minimi ei ole itsestään selvyys edes 300 euron näytönohjaimella.

16.
C64Ever

Kuten jo sanoin, GCN arkkitehtuureita ei ole kehitetty vanhentuneille rajapinnoille kuten DirectX 11.

Aika kauan sitä on hierottu koska ensimmäiset gcn arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet julkaistiin viitisen vuotta sitten ;)

17.
C64Ever

Kerro syy miksi tässä uutisessa keskusteltuun artikkeliin valittiin linkittämästäsi artikkelista kuvaksi tuo

Eikä tuota

Ainoa järkevä selitys on pakonomainen tarve saada Nvidia näyttämään paremmalta.

Tai se, että nvidialla tippuu fps:t kun siirrytään Vulkaniin, niin miksi muut kuin amd-käyttäjät käyttäisivät sitä? Ja kun muistetaan, että Nvidialla on selvästi suurempi markkinaosuus niin on loogista käyttää openGL rajapintaa testeissä. Toki siellä voisi Vulkan-tulokset olla lisäksi, mutta siinä taitaa olla kyseessä resurssipula.

Lisäksi tähän asti ainoassa? dx12-pelissä, eli gow4:ssa nvidia on silti edellä, joten ei se dx12 nyt välttämättä muuta mitään.

18.
sChoOlmAStEr

Aika kauan sitä on hierottu koska ensimmäiset gcn arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet julkaistiin viitisen vuotta sitten ;)

Juuri tuon takia Nvidia onkin vuosia jäljessä.

AvatarX

Tai se, että nvidialla tippuu fps:t kun siirrytään Vulkaniin, niin miksi muut kuin amd-käyttäjät käyttäisivät sitä? Ja kun muistetaan, että Nvidialla on selvästi suurempi markkinaosuus niin on loogista käyttää openGL rajapintaa testeissä. Toki siellä voisi Vulkan-tulokset olla lisäksi, mutta siinä taitaa olla kyseessä resurssipula.

Tarkoitat ettei AMD:lla kannattaisi käyttää Vulkania koska Nvidialla FPS:t tippuvat :confused::confused::confused:

Mikäli tutustut asiaan tarkemmin, huomaat tämän "uuden" artikkelin testien olevan copypaste aiemmasta artikkelista, eli "resurssipula" = copypasten puute.

AvatarX

Lisäksi tähän asti ainoassa? dx12-pelissä, eli gow4:ssa nvidia on silti edellä, joten ei se dx12 nyt välttämättä muuta mitään.

Ei ole ainoa DX12 peli. Nvidia saattaa pärjätä DX12/Vulkan peleissä mikäli peli sabotoidaan Nvidian toiveiden mukaisesti hitaaksi AMD:n korteilla. Muuten AMD vie samassa hintaluokassa helposti. Doom ei ole erityisesti AMD:lle eikä Nvidialle optimoitu peli.

[​IMG]

19.
C64Ever

Doom ei ole erityisesti AMD:lle eikä Nvidialle optimoitu peli.

Joo ei, muuten vaan käyttää GCN specificiä extensioneja…

20.
aop

Joo ei, muuten vaan käyttää GCN specificiä extensioneja…

Katso pelin ulkoasua ja tehovaatimuksia? Paremmin koodattu, jos molemmilla leireillä heikompi suorituskyky, mutta nVidia edellä? :facepalm:

Näytä kaikki kommentit

Osallistu keskusteluun MuroBBS:ssäKommenttikupla