Testissä Asus Strix R9 Fury & talven PC-uutuuspelit

AMD julkaisi Fiji-koodinimellisen grafiikkapiirinsä viime kesänä ja kyseessä on markkinoiden ensimmäinen HBM- eli High Bandwidth Memory -muistitekniikkaa hyödyntävä grafiikkapiiri. Suorituskykyisin ja nestejäähdytetty Fury X -näytönohjain julkaistiin ensimmäisenä kesäkuun lopulla ja heinäkuun puolivälissä lanseerattiin grafiikkapiirin ominaisuuksien osalta hieman karsittu ja näytönohjainvalmistajien omiin ilmajäähdytyksiin perustuva Fury-malli ilman X:ää. Syyskuussa lanseerattiin vielä pienikokoinen, mutta täysiverinen Nano-malli.

asus-r9-fury-11-22032016

Valitettavasti emme ehtineet kesällä testata Fury X:n pikkuveljeä eli hieman edullisempaa Furyä, eikä testille löydetty sopivaa rakoa myöskään syksyn ja talven aikana. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan ja nyt testattavana on Asuksen DirectCU III -jäähdytyksellä varustettu Strix R9 Fury -näytönohjain.

Asuksen Strix R9 Furyn saatavuus Suomesta on tällä hetkellä hyvä ja sen hintataso on asettunut reiluun 600 euroon, joka on kohtalaisen korkea. Nestejäähdytettyä ja täysveristä Fury X:ää myydään Suomessa noin 670 eurolla ja pienikokoista Nanoa noin 550 eurolla.

Artikkelissa tutustutaan näytönohjaimen ominaisuuksiin ja ajetaan suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

 

Näytönohjaimen ominaisuuksien esittely

asus-r9-fury-1-22032016

Kahden korttipaikan korkuinen musta-punaisella väriteemalla varustettu Strix-näytönohjain on 30 cm pitkä ja pari senttiä tavallista leveämpi. DirectCU III -jäähdytyksessä päällipuolen kehikkoon on upotettu kolme kappaletta 90 mm:n tuulettimia, jotka eivät pyöri ennen kuin grafiikkapiirin lämpötila nousee 54 asteeseen. Suurin osa lämpimästä ilmasta jää kiertoon kotelon sisälle.

asus-r9-fury-2-22032016

Piirilevyn takapuolta suojaa musta koristeellinen alumiinilevy. Grafiikkapiirin takapuolella näkyvä isokokoinen punainen kehys estää piirilevyä taipumasta ja mahdollistaa jäähdytyksen kiristämisen tiukemmalle. Jäähdytysratkaisu on noin 2,5 senttiä pidempi kuin piirilevy.

asus-r9-fury-4-22032016

Fury X:ään verrattuna näyttöliittimien joukkoon on lisätty kaksilinkkinen DVI-liitin. Samanaikaisesti on mahdollista käyttää kuutta näyttöä, kun käytetään erillistä DP1.2 MST -hubia. Ylemmästä korttipaikasta puolet on rei’itetty lämpimän ilman ulostuloa varten.

asus-r9-fury-3-22032016

Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimillä, jotka mahdollistavat yhdessä PCI Express x16 -väylän kanssa teoriassa 375 watin tehonkulutuksen (150 + 150 + 75 wattia). PCI Express -liittimet on käännetty niin, että lukitusklipsut ovat piirilevyn takapuolella. Punainen ja valkoinen ledi ilmoittavat, onko virtajohdot kytketty kunnolla paikoilleen. Kyljessä sykkivä Strix-teksti on valaistu.

asus-r9-fury-5-22032016

DirectCU III -jäähdytysratkaisussa grafiikkapiiri on suoraan yhteydessä kuparisiin lämpöputkiin, joita kulkee jäähdytysrivaston läpi viisi kappaletta. Kuten kuvasta näkyy, reunimmaiset lämpöputket hädin tuskin koskettavat grafiikkapiiriä, mutta ovat yhteydessä alla olevaan kylmälevyyn. Kaksi lämpöputkista on 10 mm paksuja, kaksi 8 mm ja yksi lämpöputkista on 6 mm paksu. Virransyötön komponentit ovat yhteydessä jäähdytyslevyyn lämpöä johtavalla tyynyllä. Piirilevyn ylälaidassa on rakennetta tukeva alumiinikisko.

asus-r9-fury-6-22032016

Grafiikkapiirin ja HBM-muistien ja lämpöputkien välistä löytyy musta pehmeä lämpöä johtava tyyny, joka takaa kontaktin hieman eri tasolla oleville grafiikkapiireille ja muistipiireille samanaikaisesti.

asus-r9-fury-7-22032016

Asuksen Super Alloy Power II -markkinointinimellä kulkeva virransyöttö on yhteensä 12-vaiheinen, josta 10 on pyhitetty Fiji-grafiikkapiirille ja kaksi HBM-muisteille. Vertailun vuoksi Fury X:n virransyötössä on kuusivaiheinen virransyöttö. Kokoonpanon tehonkulutus oli 3D-rasituksessa 338 wattia.

asus-r9-fury-8-22032016

fiji-fury-gpu-diagram

Fury-mallissa Fiji-grafiikkapiirissä on käytössä 3584 stream-prosessoria ja 224 tekstuuriyksikköä. Tämä tarkoittaa, että käytöstä on poistettu kahdeksan Compute Unit- eli CU-yksikköä, joka tarkoittaa 512 stream-prosessorin ja 32 tekstuuriyksikön karsimista. Rasterioperaatioita pystytään suorittamaan täyden Fijin tavoin kellojaksossa 64 kappaletta ja L2-välimuistia on käytössä täydet kaksi megatavua.

gpuz

Asus on asettanut Fiji-grafiikkapiirin toimimaan Strix R9 Fury:ssä 1000 MHz:n kellotaajuudella ja HBM-muistit toimivat samalla 500 MHz:n kellotaajuudella kuin Fury X:ssä.

asus-r9-fury-clk-22032016

Grafiikkapiirin kellotaajuus ei noussut tai laskenut 3D-rasituksessa Battlefield 4 -pelissä eikä näytönohjaimen lämpiäminen vaikuttanut suorituskykyyn.

Seuraava sivu
Sampsa Kurri
Tagit: Fury, Strix, Asus, AMD, Radeon
AMD luottaa Zen-prosessorin AM4-kannassa PGA-liitäntäänTestissä Asuksen järeä Skylake-pelikannettava ROG G752VY

Kommentit

2.

hyvä hankinta tälläinen 980Ti vielä kun huomioi että kellottuvat hyvin, niin riittää tehot pitemmäksikin aikaa

R9 Fury on hyvä jos ei kellottele ja tarjoaa kuitenkin melko lähelle FuryX suorituskykyä.
Jos kellotus on tärkeää niin 980 on edullisempana ohjaimena hyvä valinta, sillä kellotus parantaa huomattavasti kortin suorituskykyä.

R9 Fury olisi vieläkin parempi kortti jos hinnoittelu olisi hieman kevyempää.

3.

Poistettu, Muropaketin omistuksen vaihtumisen takia ja Sampsa Kurrin pois potkimisen seurauksena.

4.

"Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset" -sivulla näyttäisi olevan graafeissa "suurempi tulos parempi" -teksti

5.
arskii

"Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset" -sivulla näyttäisi olevan graafeissa "suurempi tulos parempi" -teksti

Totta, kiitti, korjattu.

6.

olisi ollut kiva jos rise of the tomb raider olisi testattu dx12 eikä dx11

7.
G3kko

olisi ollut kiva jos rise of the tomb raider olisi testattu dx12 eikä dx11

DirectX 12 -rajapintaa käyttävien pelien testaaminen on tällä hetkellä hyvin ongelmallista.
FCAT ei ymmärrä jos käytetään DWM:ää (MS:n suositus) eikä DirectFlippiä, FRAPSit sun muut ei tue DX12 lainkaan jne
Tovi sitten tuli yksi DX12-testauksessa toimiva työkalu, ehkä se saadaan otettua käyttöön jossain välissä, mutta sitä ennen ainut vaihtoehto on pelien built-in testityökalut (mikä taas mahdollistaa ihan muunlaiset historiasta tutut ongelmat)

8.
G3kko

olisi ollut kiva jos rise of the tomb raider olisi testattu dx12 eikä dx11

Et ehkä olisi tykännyt testin lopputuloksesta.
Mutta nopeasti katsottuna löyty heti yksi..

[​IMG]
http://www.Computerbase.de

9.

ai noin vähän yhdellä kortilla on eroa dx11 ja 12 välillä, omalla r9 380 crossfire kokoonpanolla on melkein tuplat parempi fps kun dx12 käytössä

10.

Mitens tämä suhtautuu nopeuden suhteen nanoon, jos ja kun Nano on niinkin paljon edullisempi?

11.
Hannibal_pjv

Mitens tämä suhtautuu nopeuden suhteen nanoon, jos ja kun Nano on niinkin paljon edullisempi?

Riippuu monestakin asiasta, mutta ei se ero suuren suuri ole Furyn hyväksi.

12.

Poistettu, Muropaketin omistuksen vaihtumisen takia ja Sampsa Kurrin pois potkimisen seurauksena.

13.
Taneli-

Tästä vaikka lukien jos lontoo taipuu. Sivulla loppukaneettina todetaan kutakuinkin: "Jos kortti olisi hintaluokkaa 399 puhuttaisiin eri asiasta. Nyt hintaan 649 Fury X on "kuollut" ja noin 700 hintaluokan korteista parhain pelikortti on edelleen GeForce GTX 980 Ti".

Eli tuo kortti on noin 10-15% hitaampi kuin Fury X (ilman kellotuksia jne), samaa luokkaa kuin 980GTX.

Eli Jimmsin 399€ Fury nano on parhaan hintatehosuhteen kortti?

14.
Inkvisiittori

Eli Jimmsin 399€ Fury nano on parhaan hintatehosuhteen kortti?

Ihan selkeästi tällä hetkellä.

15.

Eikös tuo Rainbow Six Siege renderöi 1/4 resolla (eli teidän testissä 1280*720), jos "Temporal Filtering" asetus on kytketty päälle (vakiona taitaa olla päällä)?

Selittäisi tuon miksi pyörii niin hyvin teidän testissä.

16.
G3kko

ai noin vähän yhdellä kortilla on eroa dx11 ja 12 välillä, omalla r9 380 crossfire kokoonpanolla on melkein tuplat parempi fps kun dx12 käytössä

Kuulostaa siltä, että syystä taikka toisesta sinulla ei DX11 Crossfire toimi mutta DX12 toimii. Millään muulla tavalla tuommoisia eroja ei saa aikaan DX11 ja DX12 välillä.

17.
jpjantti

Kuulostaa siltä, että syystä taikka toisesta sinulla ei DX11 Crossfire toimi mutta DX12 toimii. Millään muulla tavalla tuommoisia eroja ei saa aikaan DX11 ja DX12 välillä.

itse olen miettinyt että prosessori olisi pullonkaula: AMD FX-8320E, kun eikö dx12 kevennä prosessorin kuormaa? joka tapauksessa 1080p high keskimääräinen fps DX11: n.21FPS ja DX12: n. 43FPS, laitoin siitä koko pätkän youtubeen jos jotain kiinostaa katsella benchmarkia

18.
aop

Eikös tuo Rainbow Six Siege renderöi 1/4 resolla (eli teidän testissä 1280*720), jos "Temporal Filtering" asetus on kytketty päälle (vakiona taitaa olla päällä)?

Selittäisi tuon miksi pyörii niin hyvin teidän testissä.

Kyllä, hyvä huomio. Puolella resoluutiolla:

"Temporal Filtering renders the game at half-resolution with 2x MSAA. In other words, a 1920×1080 picture is rendered at 960×540, and 2x MSAA is applied to smooth out the now-rougher edges.

As a result, there are the same number of depth samples as the full-resolution 1920×1080 picture, but only a quarter of the shaded samples, improving performance greatly, but also decreasing image quality. "

Ajan testit uusiksi Rainbow Six Siegellä.

19.
Sampsa Kurri

Kyllä, hyvä huomio. Puolella resoluutiolla:

"Temporal Filtering renders the game at half-resolution with 2x MSAA. In other words, a 1920×1080 picture is rendered at 960×540, and 2x MSAA is applied to smooth out the now-rougher edges.

As a result, there are the same number of depth samples as the full-resolution 1920×1080 picture, but only a quarter of the shaded samples, improving performance greatly, but also decreasing image quality. "

Ajan testit uusiksi Rainbow Six Siegellä.

Joo itse laskin äkkiseltään, että 1280*720 resossa on neljäsosa 2560*1440 pikseleistä, mutta näköjään porukka vertailee resoja nykyään vain pystypikselien lukumäärällä eli 720p on "puolet" 1440p:sta.

20.

Hyvä artikkeli, mutta Sampsalla jäänyt tutustumatta Fijin muistien kellotukeen enemmälti. Eli fijin muistiohjain toimii vain 500/545/600/666MHz kelloilla, pyöristäen aina lähimpään. Eli testissä HBM kellot olleet 545 ylikeĺlotuksessa.

Näytä kaikki kommentit

Osallistu keskusteluun MuroBBS:ssäKommenttikupla