”Kuin 3D äänelle”: Dolby Atmos on Finnkinon uusi vetonaula

Helsingin Tennispalatsi-elokuvateatteriin kesäkuussa avattu Scape-sali toi ensimmäisenä Suomeen paitsi laserprojektorin, myös Dolby Atmos -äänentoistojärjestelmän. Se tarjoaa uudenlaisen elokuvakokemuksen, jonka toteuttaminen tuo lisää töitä äänenkäsittelijöille.

”Dolby Atmos ei vahvista vain räjähdyksiä, rytinää ja äänitehosteita, vaan sen nimikin viittaa ilmapiiriin. Hiljaisessa tai intiimissäkin kohtauksessa se sijoittaa katsojan hetkeen, olipa kyse sitten linnuista ja puista tai tuulesta. Se on katsojalle hyvin kokemuksellista, sillä se eräällä tapaa tuo heidät sisään elokuvaan.”

Näin kuvailee tuoreen X-Men: Apocalypsen ohjaaja Bryan Singer Dolbyn uutta äänentoistojärjestelmää, jollainen löytyy kesäkuun lopulla avatusta Tennispalatsin Scape-salista. Tekniikka sinänsä ei ole aivan uutta, vaan Atmos julkaistiin jo vuonna 2012, ja nykyisin se löytyy jo yli 1800 elokuvateatterisalista ympäri maailmaa.

Singerin kanssa vastaavia kehuja suoltavat Atmoksen nettisivuilla myös muun muassa Batman v Supermanista tuttu Zack Snyder ja Deadpool-ohjaaja Tim Miller. Pitkän linjan elokuvamiksaaja ja Helsingissä toimivan Kalevalastudion studiopäällikkö Sami Sarhamaa tuntuu olevan samoilla linjoilla ohjaajien kanssa.

– Atmos on kuin äänen 3D, jolla katsoja saadaan haluttaessa tavallaan äänen sisään. Atmos on erittäin tehokas tilaäänissä, kuten tyhjien ulko- ja sisätilojen luomisessa, sekä musiikissa jo ihan normaalissa draamassakin. Missään nimessä sitä ei kannata ajatella pelkästään efektikäyttöön soveltuvana.

Dolby Atmos

Atmos peittoaa edeltäjänsä

Dolby Atmos eroaa aiemmista Dolby-järjestelmistä kaikkein selkeimmin äänikanavien määrässä. Siinä missä elokuvateattereiden tavanomaisessa Dolby 5.1 -järjestelmässä on kuusi kanavaa, on Dolby Atmoksessa niitä useita kymmeniä.

Sarhamaa avaa äänentoistoa seuraavasti: Aiemmassa Dolby 5.1:ssä valkokankaan taakse on sijoitettu vasen, oikea ja keskikanava, sekä matalien taajuuksien LFE-efektikanava, jonka lisäksi salin puolelta löytyvät surround-kanavat vasemmalta ja oikealta.

– Vaikka 5.1:ssä salissa on useita kaiuttimia, surround-äänet ajetaan kahteen kanavaan ja salikaiuttimet toistavat summattua ääntä muodostaen vasemman ja oikean surround-kentän.

– Atmoksessa sen sijaan jokaiseen kaiuttimeen, joita salista riippuen voi olla 20-40, päästään ajamaan tarvittaessa ääntä erikseen. Atmoksessa salissa on seinäkaiuttimien lisäksi myös kattokaiuttimia.

Finnkinon Scape-salissakaan ei kaiuttimien määrällä säästellä, sillä salista löytyy kaikkiaan 73 kaiutinta, 3 subwooferia ja lisäksi kankaan takana olevia kaiuttimia on kolmen sijaan viisi. Sarhamaan mukaan kaiutinten lukumäärä luo entistä tasaisemman äänikentän, mutta se ei ole ainoa tapa, jolla Atmos peittoaa edeltäjänsä.

– Myös kaiuttimien taajuusvaste on erilainen, sillä Atmoksessa mennään 30 hertsistä 20 kilohertsiin, 5.1:ssä noin 150 hertsistä noin 12 kilohertsiin. Eli sointi pysyy samanlaisena, tuli ääni edestä, sivulta tai ylhäältä.

Atmoksessa ääni voidaan myös miksata entistä tarkemmin eri suuntiin katsojan ympärillä ja myös yläpuolella. Näin äänikohde, esimerkiksi kameran kiertävä helikopteri, saadaan kuulostamaan siltä, että se todella kiertää sulavasti katsojan ympäri.

– Atmoksessa ääntä voidaan liikuttaa täsmällisemmin eri kohtiin salia, ja tehdä se siten, että sointi leviää selkeästi koko saliin tai liikkuu salissa täsmällisesti. Varsinkin bassotoisto on aivan erilainen Atmoksessa.

Alla olevalla Dolbyn esittelyvideolla havainnollistetaan selvästi, kuinka Atmoksen äänentoisto vertautuu Dolbyn aiempiin järjestelmiin.

Miksaaminen hitaampaa ja kalliimpaa

Ensimmäinen Dolby Atmokselle miksattu elokuva oli vuonna 2012 ilmestynyt Pixarin animaatio Brave. Nykyisin monet tai jopa useimmat suuren luokan elokuvat miksataan Atmokselle, joten on luontevaa, että näitä elokuvia tuodaan esitettäväksi juuri Scape-saliin. Kesän ensi-illoista esimerkiksi Tarzanin legenda ja Ice Age: Törmäyskurssilla on miksattu Atmokselle.

Kun Finnkino järjesti medialle tiedotustilaisuuden Scape-salista kesäkuun lopulla, kerrottiin kuitenkin samalla, että myös suurten suomalaisten elokuvien ensi-iltoja tullaan jatkossa tuomaan Tennispalatsin lippulaivasaliin. Tämä herätti heti kysymyksen siitä, tullaanko kotimaisia elokuvia miksaamaan Dolby Atmokselle.

Sarhamaa tietääkin nyt kertoa, että suomalaisten elokuvien Atmos-miksaaminen ei ole pelkkää kunnianhimoista maalailua.

– Suunnitelmia ja keskusteluita on jo käyty, ja ensimmäiset kotimaiset Atmos-elokuvat tulevat vielä tänä vuonna.

Atmokselle miksaaminen on kuitenkin hieman kalliimpaa ja hitaampaa, kuin Dolby 5.1:lle miksaaminen.

– Koska kanavia on enemmän, menee miksaamiseenkin enemmän aikaa. Myös miksaamon kaiutinjärjestelmä sekä audiolaitteisto vaativat melkoisia investointeja, jotka nostavat miksaushintaa noin 10%.

– Atmokselle miksaaminen ei kuitenkaan ole juuri vaikeampaa, vain hitaampaa. Se, miten hyvin Atmosta voidaan hyödyntää, jää paljolti äänisuunnittelijan ja -leikkaajan varaan. Jos äänisuunnittelu ja leikkaus on tehty 5.1-äänentoistoa varten, miksaajan tehtäväksi jää vain levittää olemassa olevat äänet ja musiikki saliin, sekä kaiuttaa ja liikuttaa eri elementtejä tarpeen mukaan salin puolelle.

Dolby

– Jos äänileikkaus taas on tehty Atmokselle, saadaan elokuvaan enemmän dynamiikkaa, joka puolestaan auttaa tarinankerronassa. Miksaaminen on kuitenkin perusteiltaan samaa: Edelleen täytyy pitää huoli siitä, että puheen sointi on miellyttävä ja että dialogista saa selvää, sekä noudattaa tarinankerronnan edellytyksiä musiikin ja tehosteiden suhteen. Koska äänikanavia on enemmän, täytyy jo äänileikkausvaiheessa pitää myös huolta siitä, että etenkin tilaäänissä on tarpeeksi erilaisia sointeja, jotta immersio saadaan kunnolla aikaan.

Sarhamaan mukaan myös musiikki käyttäytyy eri tavalla Atmokselle miksatessa. Musiikki voidaan esimerkiksi siirtää salin puolelle soinnin kärsimättä ja saada se soimaan ilmavammin.

Mahdollisuudet Dolby Atmos -miksaamiseen löytyvät jo nyt Helsingin Kalevalastudiolta, jonka studiopäällikkönä Sarhamaa toimii. Osaamista Atmos-miksaukseen löytyy hänen mukaansa jo nyt riittävästi, mutta yhä enemmän tullaan oppimaan kokemuksen kautta.

– Miksaaminen onnistuu nyt jo hyvin, mutta näkemys kehittyy kukkaansa vasta kun elokuvia on useampi Atmos-miksattuna. Teknologiahan on uusi ja oivalluksia tehdään vielä jonkin aikaa sekä äänisuunnittelun ja -leikkauksen, että miksauksen alueella.

Lue myös:

Testasimme Finnkinon uuden Scape-salin: ”18,50 euroa on kova hinta, vaikka 3D vakuuttikin” | Dome.fi

Aiheesta lisää:

Dolby Atmos: Next-Generation Audio for Cinema

Dolby Atmos Specifications

Authoring for Dolby Atmos: Cinema Sound Manual

Tuukka Hämäläinen
Tagit: Dolby, Dolby Atmos, Finnkino, Tennispalatsi, Scape

Kommentit

2.

Ites kävin katsomassa independence day resurgence ja star trek beyond leffat tuolla scape salissa

Mut itse en ainakaan itse saanut mitään elämystä irti ehkä penkit hieman paremmat mut 18.50e on niin kallis että en enään meen scape saliin

star trek beyond leffa oli tosi hyvä joten ei kiinni leffan laadusta vaan Dolby Atmos ei huomannut ero 3 salin äänentoistoon jossa Tarzan kävin katsomassa

3.

Ja sitten sitä ääntä tuotetaan ihmisille joilla on vain kaksi korvaa. Ei ole ylä korvia, tai alakorvia.

4.
BlackWolf

Ja sitten sitä ääntä tuotetaan ihmisille joilla on vain kaksi korvaa. Ei ole ylä korvia, tai alakorvia.

Melko erikoinen kommentti :rolleyes: Vaikka ihmisellä on vain kaksi korvaa, se pystyy kuulemaan edestä äänen tulosuunnan parin asteen ja sivulta ~15 asteen tarkkuudella noin millisekunnin reagointinopeudella.

5.
Juha Kokkonen

Melko erikoinen kommentti :rolleyes: Vaikka ihmisellä on vain kaksi korvaa, se pystyy kuulemaan edestä äänen tulosuunnan parin asteen ja sivulta ~15 asteen tarkkuudella noin millisekunnin reagointinopeudella.

Tutkimuksissa on todettu että ihmisen äänen suunnan havainnointi on aika surkeaa, varsinkin jos ei ole visuaalisia ärsykkeitä sitä tehostamassa. Mutta uskokoon näihin hömpötyksiin kuka jaksaa.

6.

Kaukana on muro siitä mitä sen piti olla. Finnkinon maksettu mainos, 0/5.

7.
BlackWolf

Tutkimuksissa on todettu että ihmisen äänen suunnan havainnointi on aika surkeaa, varsinkin jos ei ole visuaalisia ärsykkeitä sitä tehostamassa. Mutta uskokoon näihin hömpötyksiin kuka jaksaa.

Tutkittuja lukuja nuo kirjoittamani ovat – en minä niitä mistään hihasta vetänyt. Ja valkokankaalla on se visuaalinen ärsyke elokuvateatterin tapauksessa. Tarkoitukseni ei siis ollut kehua tämän Dolby Atmoksen tarpeellisuutta (enpä ole edes moista kokeillut), mutta ihmisen suuntakuulon kieltäminen on täyttä höpöhöpöä.

8.

Mielenkiintoisinta tässä tennispalatsin uutuudessa on se, että IMAX kokemusta joudutaan odottamaan vielä useampi vuosi. Finnkinon virallinen kommentti oli, ettei Suomessa ole riittävän isoa tilaa IMAXia varten. Aikuisten oikeesti taustalla varmasti kustannukset.

Itäkeskukseen rakennetaan parhaillaan yhdeksän “maailmanluokan" elokuvasalia, jotka varustetaan alan uusimmalla kuva- ja äänentoistoteknologialla. Tämä elokuvakompleksi valmistuu tosin vasta 2019. Toisaalta jos nämä scape liput maksavat jo nyt 18,50€ , niin mahdollinen imax tulisi tällä finnkinon logiikalla maksamaan 25€ tai enemmän.

Monopoliasemassa on kiva rahastaa… muistan vieläkin kun nuorena leffat maksoi 35markkaa .

9.

Itse pidän Atmoksesta, koska äänet ovat tasaisemmat. Efektit eivät huuda ja puhe piipitä, niinkun joissakin…
Ajatelkaapa tulevia Atmos-äänikortteja 🙂

10.
Sokar

…mut 18.50e on niin kallis että en enään meen scape saliin

Tämän allekirjoitan 100%. Kummasti vähentyny leffoissa käynti, kun hinnat on noussu aivan törkeisiin lukemiin. Yli kymppiä en leffasta maksa, joten netflix riittää.

11.

Otavamedia suuntaamassa elokuva-alalle?

12.
Juha Kokkonen

Tutkittuja lukuja nuo kirjoittamani ovat – en minä niitä mistään hihasta vetänyt. Ja valkokankaalla on se visuaalinen ärsyke elokuvateatterin tapauksessa. Tarkoitukseni ei siis ollut kehua tämän Dolby Atmoksen tarpeellisuutta (enpä ole edes moista kokeillut), mutta ihmisen suuntakuulon kieltäminen on täyttä höpöhöpöä.

En minä kiistä ihmisen suuntakuuloa, sen kiistän että se olisi tarkka. Varsinkin ylös alas suuntaan se on käytännössä olematon, johtuen ihan pään rakenteesta, kun korvat on keskimäärin ihmisllä aika samalla tasolla. Edelleen, asiasta on ihan tutkimuksia, suosittelen perehtymään jos et usko. Yhdessäkin tutkimuksessa ihmisen sai sekaisin jo pelkästään vilkkuva valo. Muutoinkin tutkimuksissa on huomattavaa hajontaa ihan tutkimuksen sisällä ja ihmisten ja tilanteiden välillä. Varmaan johtuu yksilöllisistä korvarakenteista yms. Mutta tarkka suunta-aistimus ihmisen kuulolta todellakin puuttuu, suurin piirtein se osaa kyllä sijoittaa varsinkin toistuvat äänet oikeaan suuntaan.

13.

7 € lippu vs. 18,50 € on jo aika absurdia :D
Tähän mennessä jokainen tuttu joka on Scapea testannut, on ihmetellyt sen olemassa oloa.

Missäköhän viipyy Finnkinon kuukausimaksullinen kausikortti? Voisivat ajaa jotain oikeasti järkeviä asioita (missä IMAX?) sisään rahastusten sijaan. Leffakäynnit pudonneet itsellä 1-3 krt/kk pariin kertaan vuodessa. Irlannissa tuli käytyä leffassa jopa 2-3x päivässä kämppisten kanssa, kun kuukausipassi maksoi ~12 €. Nykyään sen hinta on tuplautunut, mutta on silti imo täysin järkevässä hintaluokassa.

eSports-näytökset ovat kyllä mukava uudistus.

14.

"– Myös kaiuttimien taajuusvaste on erilainen, sillä Atmoksessa mennään 30 hertsistä 20 kilohertsiin, 5.1:ssä noin 150 hertsistä noin 12 kilohertsiin." öööö? -Voin lyödä vaikka kivekseni vetoa ettei missään leffateatterissa ole taajuusvaste 150-12000 Hz. Kuulostaisi paljonpaljon hirveämmältä kuin vaikka 96kbps CBR mp3 :D

15.
pikkuarska

"– Myös kaiuttimien taajuusvaste on erilainen, sillä Atmoksessa mennään 30 hertsistä 20 kilohertsiin, 5.1:ssä noin 150 hertsistä noin 12 kilohertsiin." öööö? -Voin lyödä vaikka kivekseni vetoa ettei missään leffateatterissa ole taajuusvaste 150-12000 Hz. Kuulostaisi paljonpaljon hirveämmältä kuin vaikka 96kbps CBR mp3 :D

Tällä varmaan tarkoitettiin satelliittikaiuttimien taajuusvastetta eikä koko järjestelmän. Tai jos tarkoitettiin, niin on kyllä sitten pahasti pielessä ;)

16.

Saa nähdä miten kauan yrittävät tuolla rahastaa. Kerran kävin testaamassa ja seuraavan kerran menen, kun normaali sarjalippu taas käy tuonne. Ei ole todellakaan lisähinnan arvoinen. Toki mieluusti valitsee tavallisen salin sijaan, jos samalla hinnalla saa lipun.

17.
Ismo69

Tällä varmaan tarkoitettiin satelliittikaiuttimien taajuusvastetta eikä koko järjestelmän. Tai jos tarkoitettiin, niin on kyllä sitten pahasti pielessä ;)

On se surroundeillekin kovin erikoinen vaste, mutta lauseen informaatioarvo vastannee koko jutun vastaavaa.

18.

Onhan se hyvä, että tulee hienot vehkeet, mutta kun leffa tarjonta on sitten jotain ihan tuubaa. En ole ikinä käynyt elokuvissa niin vähää, kuin tänä ja viime vuonna. A-luokan hollywoodleffat ei ole napannut oikeastaan mikään ja jos nyt pitäisi edes muistella joku hyvä leffa niin tuskaa tekee. 2014 vuonna taisi tulla käytyä vielä useamman kerran kuussa leffassa, mutta 2015 ja 2016 taitaa olla yhtensä alle 5 käyntiä. Onko tätä se vanhaksi tulo vai onko muilla samoja tuntemuksia?

Hetken muistin syövereitä kaiveltuani tuli hyvistä finnkino elämyksistä mieleen ainoastaan 007 Spectre ja ww2 tankkileffa Fury. 3D:t tulee lähtökohtaisesti skipattua ja independecedayt, ghostbusterssit yms. on nähty ysärillä/kasarilla. Liikaa supersankarihöttöö, josta poikkeuksena voisi nostaa Deadpoolin ainoaksi, joka on herättänyt mitään kiinnostusta. Bournestakin taitaa olla vaan 2 ekaa osaa nähtynä niin sekään nappaa. Suomileffojen sektorilta voisi nostaa esiin. Kätilön, Luokkakokouksen ja Napapiirinsankarit2:sen.

19.

No… kävelin metsässä kuunellen YLE Arenaa korvakuulokkeilla, jonka ohjelma oli myös tehty kyseisenlaisessa ympäristössä. Muutama kerta sydän hyppäsi kurkkuun, kun aina tuntui väkeä hiippailevan yms muuta jäynää tekien ympärilläni.
Äänite oli luultavasti melko kaukana Dolby Atmoksesta. Jokseenkin epäillyttää. Onko sokkotestejä tehty tästä Atmoksesta kuvan kanssa ja ilman?

20.

Se Atmos toimii siis siellä salin keskellä jos aletaan puhumaan siitä että ihmisen korva tunnistaa äänen suunnan.
Samahan on kuvan kanssa, sweet-spot paikkoja on aika vähän. Tämä vielä korostuu 3d:llä

Näytä kaikki kommentit

Osallistu keskusteluun MuroBBS:ssäKommenttikupla