Uusimmat

AMD vs NVIDIA: Battlefield 4 -suorituskyky

21.11.2013 16:09 Muropaketin toimitus

Ruotsalaisen DICEn (Digital Illusions CE) kehittämän ja Electronic Artsin julkaiseman Battlefield-saagan tuorein osa – Battlefield 4, julkaistiin Euroopassa 31. lokakuuta 2013. Uudistuksina edeltäjäänsä Battlefield 3:een nähden peli tarjoaa muun muassa päivitetyn DirectX 11.1 -rajapintaa tukevan Frostbite 3 -pelimoottorin, vanhemmista Battlefield-peleistä tutun Commander-pelitilan ja merivoimien tykkiveneitä. Uusi Levolution-ominaisuus tarkoittaa dynaamista ja vuorovaikutteista ympäristöä, jossa pelaajat voivat fyysisesti muuttaa taistelukenttää reaaliajassa. Käytännön esimerkkejä ovat esimerkiksi pilvenpiirtäjän tuhoaminen, sähköjen katkaisu rakennuksesta ja padon tukirakenteiden räjäyttäminen tulvan aiheuttamiseksi.

Pelituntuma on hyvin pitkälle Battlefield 3:n kaltainen uusilla kartoilla ja viilatuilla hahmoluokilla höystettynä. Artikkelin kirjoitushetkellä moninpeli kärsi kuitenkin vielä melko pahoista vakausongelmista ja surkeasta nettikoodista. DICE on julkaissut peliin useita palvelinpuolen päivityksiä, mutta ainakin testeissä ongelmiin törmättiin toistuvasti. Peli kaatui moninpelisessioiden aikana viidesti konfiguraatiosta riippumatta, joten 10 minuuttia pidempää testijaksoa ei voitu edes harkita toteutettavaksi.

Battlefield 4 on kehitetty läheisessä yhteistyössä AMD:n kanssa, joka tarjoaa pelin tiettyjen Radeon R9 -sarjan näytönohjainmallien kylkiäisenä. Microsoft on puolestaan lisännyt DirectX 11.1 -rajapintaan Windows 8 -optimointeja DICE:n pyynnöstä. Battlefield 4:n moninpeli on natiivisti 64-bittinen ja grafiikkamoottori skaalautuu APU-piireistä useamman näytönohjaimen CrossFire- ja Eyefinity-konfiguraatioihin.

AMD esitteli syksyllä uuden Mantle-rajapinnan, jota se kehittänyt yhteistyössä viimeisen kahden vuoden ajan pelikehittäjien ja erityisesti DICE:n kanssa. Mantle käsittää AMD:n Graphics Core Next -arkkitehtuurin kanssa yhteensopivan API-spesifikaation ja grafiikka-ajurin, jotka korvaavat 3D-renderöinnissä DirectX-rajapinnan. AMD:n mukaan Mantle on rinnakkainen vaihtoehto nykyisille DirectX- ja OpenGL-rajapinnoille.

DICE on kehittänyt Frostbite 3 -pelimoottoriinsa tuen Mantlelle eli Radeon-grafiikkapiireillä renderöinti voidaan suorittaa Mantlella DirectX 11 -rajapinnan sijaan. DICE hehkuttaa erityisesti prosessorisuorituskykyä ja ettei se ole enää grafiikkapiirin tai järjestelmän pullonkaulana. Lisäksi kiitosta saa ”täydellisesti” rinnakkainen renderöinti mahdollisuudella käyttää kahdeksaa prosessoriydintä. Grafiikkapiirin käyttöastetta edesauttaa täysi pääsy raudan ominaisuuksiin ja mahdollisuus alhaisen tason optimointiin.

Battlefield 4 tulee olemaan ensimmäinen Mantlea tukeva peli ja joulukuussa peliin on luvassa ilmainen Radeon-grafiikkapiireille optimoitu päivitys. Päivityksen avulla AMD:n GCN-arkkitehtuuriin perustuville näytönohjaimille luvataan parempi suorituskyky 3D-renderöinnissä DirectX:n sijaan.

Testasimme tähän artikkeliin AMD:n ja NVIDIAn uusimmat näytönohjaimet Battlefield 4:n yksinpelissä 1920×1080-resoluutiolla Ultra- ja High-kuvanlaatuasetuksilla sekä 2560×1440-resoluutiolla Ultra-, High- ja Medium-kuvanlaatuasetuksilla. Ruudunpäivitysnopeudet mitattiin Frapsilla 60 sekunnin testijaksosta.

Lisäksi testasimme Battlefield 4:n moninpeliä 1920×1080- ja 2560×1440-resoluutioilla Ultra- ja High-kuvanlaadulla 10 minuutin testijaksolla.

Suorituskykymittauksissa olivat mukana AMD:n Radeon R9 290X-, 290- ja 270X sekä Radeon HD 7990- ja Radeon HD 7970 GHz Edition -mallit. NVIDAlta testit ajettiin GeForce GTX 780 Ti-, Titan-, 780-, 770- ja 760-malleilla. NVIDIAn näytönohjaimilla käytettiin GeForce 331.71 -beeta-ajureita ja AMD:n Radeon-näytönohjaimilla käytössä oli Catalyst 13.11 Beta 8 -ajurit. Kaikki näytönohjaimet toimivat valmistajien määrittelemillä referenssitaajuuksilla.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon ja alustaksi asennettiin Asuksen Z77-piirisarjaan perustuva P8Z77-V Deluxe -emolevy kahdeksalla gigatavulla Kingstonin DDR3-muistia, joka toimi DDR3-1866-nopeudella ja 9-11-9-27 2T -asetuksilla. Prosessorina oli Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu neliytiminen 3,5 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-3770K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,9 GHz:iin. 64-bittinen Windows 8 -käyttöjärjestelmä asennettiin Corsairin 90 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Lisäksi käytössä oli Kingstonin 256 gigatavun HyperX-SSD-asema, LG:n Blu-ray-asema ja SilverStonen 750-wattinen Strider Gold -virtalähde.

  • Intel Core i7-3770K (4/8 ydintä/säiettä, 3,5 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,9 GHz)
  • Asus P8Z77-V Deluxe (Intel Z77)
  • 8 Gt HyperX DDR3-1866 (9-11-9-27 2T)
  • Corsair Force GT 90 Gt SSD SATA 6 Gb/s
  • Kingston 256 Gt HyperX SSD SATA 6 Gb/s
  • SilverStone Strider Gold 750W
  • LG Blu-ray
  • Microsoft Windows 8 64-bit

 

Hintataso Suomessa 21.11.2013:

Hintatiedot: Muropaketin Hintavertailu

 

Sisältö

  1. AMD vs NVIDIA: Battlefield 4 -suorituskyky
  2. Kuvanlaatu ja suorituskyky eri asetuksilla
  3. Yksinpelitestit
  4. Moninpelitestit (Paracel Storm)
  5. Prosessori- ja muistitestit & näytönohjaimen ylikellotus
  6. Loppuyhteenveto
  7. Päivitys 10.12.2013: Moninpelitestit (Siege of Shanghai)