Uusimmat

NVIDIA GeForce GTX Titan (GK110)

06.03.2013 20:15 Muropaketin toimitus

NVIDIA esitteli nykyisen Kepler-arkkitehtuurinsa maaliskuussa 2012. Tuolloin markkinoille julkaistiin 28 nanometrin viivanleveydellä valmistettavaan GK104-grafiikkapiiriin perustuva GeForce GTX 680, joka korvasi GeForce GTX 580:n pelaajille suunnattuna yhden grafiikkapiirin lippulaivanäytönohjaimena.

Toukokuussa 2012 NVIDIA esitteli ensisijaisesti laskentakäyttöön suunnatun massiivisen GK110-grafiikkapiirin, joka rakentuu 7,1 miljardista transistorista. Ensimmäiset GK110-grafiikkapiiriin perustuvat tuotteet olivat Tesla K20- ja K20X-laskentaprosessorit, joita on käytössä 18 688 kappaletta maailman suorituskykyisimmässä Titan-supertietokoneessa.

Kun NVIDIA päätti käyttää GK110-grafiikkapiiriä pelikäyttöön ja normaalikuluttajille suunnatussa GeForce-näytönohjaimessa, oli sen mukaan luonnollista, että mallinimeksi tuli GeForce GTX Titan.

GeForce GTX Titan julkaistiin 21. helmikuuta ja se perustuu samaan GK110-grafiikkapiiriin kuin Tesla K20X, mutta NVIDIA on muokannut piirilevyn ja jäähdytysratkaisun sekä lisännyt näyttöliittimet pelikäyttöön ja normaalikuluttajille soveltuviksi. NVIDIAn omien sanojen mukaan GeForce GTX Titan on suunniteltu tarjoamaan äärimmäinen pelisuorituskyky maailmanluokan akustiikalla. GeForce GTX Titan ja GeForce GTX 690 tulevat säilymään NVIDIAn tuotevalikoimassa markkinoilla rinnakkain, eikä Titan korvaa GTX 690:ää.

GeForce GTX Titanin avainominaisuudet ovat 837 MHz:n kellotaajuudella toimivan GK110-grafiikkapiirin 2688 CUDA-ydintä ja 3D-rasituksessa 876 MHz:n GPU Boost -kellotaajuus. 384-bittisen muistiväylän jatkona on kuusi gigatavua GDDR5-muistia, joka toimii 1502 MHz:n kellotaajuudella. Näytönohjain on varustettu 8- ja 6-pinnisillä PCI Express -lisävirtaliittimillä ja NVIDIAn ilmoittama TDP-arvo on 250 wattia. Näyttöliittimien joukossa on kaksi kaksilinkkistä DVI-liitintä sekä HDMI- ja DisplayPort-liittimet. Näytönohjain tukee PCI Express 3.0 -standardia.

GeForce GTX 680:n yhteydessä esitelty GPU Boost -ominaisuus on päivitetty Titanissa 2.0-versioon. GPU Boost nostaa grafiikkapiirin kellotaajuutta 3D-rasituksessa siten, että useat parametrit pysyvät ennalta määrättyjen raja-arvojen sisällä.

Ensimmäisen sukupolven GPU Boost -ominaisuudessa ensisijainen parametri kellotaajuuden säätämiseen oli näytönohjaimen tehonkulutus eli Power Target. GeForce GTX Titanin ja GPU Boost 2.0:n tapauksessa grafiikkapiirin kellotaajuus määräytyy ensisijaisesti lämpötilan mukaan.

GeForce GTX Titanin GPU Boost 2.0 -ominaisuus säätelee vakiona grafiikkapiirin kellotaajuutta, käyttöjännitettä ja tuulettimen kierrosnopetta siten, että grafiikkapiirin lämpötila pysyy mahdollisimman lähellä 80 astetta.

Tutustumme tässä artikkelissa GK110-grafiikkapiirin ominaisuuksiin ja esittelemme GeForce GTX Titan -näytönohjaimen. Ajoimme kattavat suorituskykymittaukset yhdellä näytöllä 2560×1440-resoluutiolla ja vertailukohtina mukana ovat GeForce GTX 690-, GeForce GTX 680- ja AMD:n Radeon HD 7970 GHz Edition -näytönohjaimet. Tutustumme myös GeForce GTX Titanin ja GeForce GTX 690:n ruutujen renderöintiaikoihin ja mukana on tuttuun tapaan tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX Titan (GK110)
  2. Kepler-arkkitehtuuri (GK110)
  3. Näytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 2560x1440-resoluutiolla
  5. Ruutujen renderöintiaika (frametimes)
  6. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  7. Ylikellotustestit
  8. Loppuyhteenveto