AMD A10-6800K & A10-6700 (Richland)

Prosessorit ovat kehittyneet ja monipuolistuneet reilusti varsinkin viimeisen muutaman vuoden aikana. Vielä 10 vuotta sitten työpöytäkäyttöön kohdistetut prosessorit hoitivat pelkästään sille kuuluvia tehtäviä ja emolevyltä löytyi piirisarja north- ja southbridgen muodossa hoitamassa oheislaitteiden ohjaimia ja väyliä. Lisäksi käytössä tuli olla joko piirisarjaan integroitu grafiikkaohjain tai erillisnäytönohjain. Nykypäivänä tilanne on toinen, kun prosessoreihin on integroitu merkittävä osa aiemmin piirisarjan vastuulla olleista ominaisuuksista. Suurin uudistus kuitenkin lienee grafiikkaohjaimen integroiminen prosessorin kanssa samaan piisiruun, mikä on tehnyt mullistuksia monella saralla. AMD:n APU-piiri löytyykin sekä Microsoftin tulevasta Xbox One- että Sonyn PlayStation 4 -pelikonsolista.

Intelin vuoden 2011 alussa julkaisema Sandy Bridge loi perustan yrityksen piisirulle, jossa prosessori ja grafiikkaohjain on integroitu samaan piisiruun. Reilu vuosi myöhemmin Intel toi markkinoille Ivy Bridget ja tämän vuoden kesäkuun alussa Haswell-koodinimelliset prosessorit. Intel käyttää niistä nimitystä prosessori, mutta sen verivihollinen AMD kutsuu kilpailijoitaan APU-piireinä. AMD ei ole kyennyt vastaamaan Intelin prosessorikilpaan ja se on siirtänyt paljon panostusta nimenomaan APU-piireihin, joita on saatavilla useisiin eri tuotekategorioihin. AMD on pyrkinyt erottumaan edukseen varsinkin grafiikkaohjaimen suorituskyvyllä, hinnalla ja monipuolisilla ominaisuuksilla. AMD:n tapauksessa tilanne on herkullinen, koska yritys kehittää myös erillisnäytönohjaimia ja se on kyennyt hyödyntämään sen puolen kehitystä.

Intelin grafiikkaohjaimella varustetut prosessorit ja AMD:n APU-piirit kykenevät kiihdyttämään rautapohjaisesti videoita ja 3D:tä. Kehittyneiden uutuuspelien pelaaminen korkeilla kuvanlaatuasetuksilla vaatii luonnollisesti tehokkaan erillisnäytönohjaimen, mutta riittävätkö integroitujen ratkaisuiden rahkeet sunnuntaipelaajien tarpeisiin?

Seuraava sivu
Muropaketin toimitus

Kommentit

2.

Muistitestien perusteella amd tulee siis saamaan "ilmaista" suorituskyky lisää jo pelkästään ddr4 muisteilla, sitten kun niitä joskus alkaa oikeasti saamaan ja emoille tulee niitä tukevat piirisarjat. Aika hyvin paras APU pärjäs peleissä i5:lle. Prossu testeissä intel sitte pyyhki amd:lla lattiiaa oikein kunnolla.

Vastaa tähän
3.

Oikeasti surullista jotta noita Intelin susipaskoja taskulaskimen suorituskyvylle jääviä romuja survotaan läppäreihin joissa ei ole erillistä näytönohjainta. Laadukkaita läppäreitä AMD:n ratkaisuilla on harmillisen heikosti saatavilla. Vielä enemmän harmittaa Intelin mainostykitys joka kehtaa väittää että heidän integroiduilla ratkaisuilla pelattaisiin mitään pasianssia raskaampaa.

Vastaa tähän
4.
Iregger0

Oikeasti surullista jotta noita Intelin susipaskoja taskulaskimen suorituskyvylle jääviä romuja survotaan läppäreihin joissa ei ole erillistä näytönohjainta. Laadukkaita läppäreitä AMD:n ratkaisuilla on harmillisen heikosti saatavilla. Vielä enemmän harmittaa Intelin mainostykitys joka kehtaa väittää että heidän integroiduilla ratkaisuilla pelattaisiin mitään pasianssia raskaampaa.

Myös AMD:llä on omat, atomia vastaavat suorittimensa, joita käytetään mm. tulevissa konsoleissa.

Ainankin 80 % läppäreistä on juurikin koneita, joilla ei pelata mitään erikoista. Intelin nyky integroidut GPU:t välttävät 85%:lle läppäreiden käyttäjistä.

"Peli" läppäreissä taas on syytä sitten olla erillinen GPU.

Vastaa tähän
5.

Eipä testitulokset yllättäneet…

Vastaa tähän
6.

Loistava artikkeli jossa selvennettiin Dual Graphics ja erillinen näytönohjaimen soveltuvuuden eroja FM2- kantaisiin laitteisiin.

Vastaa tähän
7.

Höh ei sitte CF testejä. Vaikka tiedänkin miten siinäkin tulee käymään. Kun pariksi laittaa Radeon 7750 2 GB mallin joita lähtee satasella.

Vastaa tähän
8.

Näiden valossa Kaveri vaikuttaa aina vain paremmalta vaihtoehdolta jahka se joskus saadaan markkinoille.
Mutta ei ei tässä paljoa mitään uutta tullut esiin. Intel rullaa CPU testit kuus nolla ja ottaa köniin GPU puolella. Eli kuluttajalla on valittavaa!

Vastaa tähän
9.

AMD:n APU-piiri löytyykin sekä Microsoftin tulevasta Xbox One- että Sonyn PlayStation 4 -pelikonsolista.

itse asiassa niistä löytyy muokattu amd x64 cpu ja apu on vaihdettu radeon piiriksi. Jos on uskomista amd sanoihin mikä uutinen oli myös muropaketissa.

Vastaa tähän
11.

Joko muron testilabrassa on tosi huono powerin hyötysuhde, tai tuo A10-6700 ei oikeasti ole 65W TDP. Veikkaan jälkimmäistä. Pitäisiköhän vaihtaa T-kirjain S:ksi?

Lähinnä nämä olisi niin kivoja HTPC-kokoonpanoihin ja peruskoneisiin, jolla pelataan jotain hyvin yksinkertaisia pelejä.

..mutta nämä peruskoneet olisivat PIENIÄ, ja ei semmoiseen koteloon mahdu 100W prosessorijäähy. Vielä tuo kaikki lämmöntuotto pitäisi tehokkaasti siirtää pois kotelosta ja se vaatii paljon tuuletusta. Kun lepotilan korkeampi lämmöntuotto mainittiin, melkein lopetin lukemisen – tällä prosessorilla ei ole minulle mitään käyttöä.

Vastaa tähän
12.
hsalonen

Joko muron testilabrassa on tosi huono powerin hyötysuhde, tai tuo A10-6700 ei oikeasti ole 65W TDP. Veikkaan jälkimmäistä. Pitäisiköhän vaihtaa T-kirjain S:ksi?

Lähinnä nämä olisi niin kivoja HTPC-kokoonpanoihin ja peruskoneisiin, jolla pelataan jotain hyvin yksinkertaisia pelejä.

..mutta nämä peruskoneet olisivat PIENIÄ, ja ei semmoiseen koteloon mahdu 100W prosessorijäähy. Vielä tuo kaikki lämmöntuotto pitäisi tehokkaasti siirtää pois kotelosta ja se vaatii paljon tuuletusta. Kun lepotilan korkeampi lämmöntuotto mainittiin, melkein lopetin lukemisen – tällä prosessorilla ei ole minulle mitään käyttöä.

120 kennolla oleva valmisvesijäähy niin noi molemmat mainitsemasi ongelmat on ratkaistu. Ei vie tilaa siinä missä iso ilmajäähy, ja saa lämmöt pois kotelosta helposti.

Vastaa tähän
13.

Huomautus toimitukselle: SuperPI 1M & y-cruncher 32M -testissä lukee "Suurempi tulos parempi". Luulen, että siinä pitäisi lukea "Pienempi tulos parempi".

Vastaa tähän
14.
hsalonen

Joko muron testilabrassa on tosi huono powerin hyötysuhde, tai tuo A10-6700 ei oikeasti ole 65W TDP. Veikkaan jälkimmäistä. Pitäisiköhän vaihtaa T-kirjain S:ksi?

Lähinnä nämä olisi niin kivoja HTPC-kokoonpanoihin ja peruskoneisiin, jolla pelataan jotain hyvin yksinkertaisia pelejä.

..mutta nämä peruskoneet olisivat PIENIÄ, ja ei semmoiseen koteloon mahdu 100W prosessorijäähy. Vielä tuo kaikki lämmöntuotto pitäisi tehokkaasti siirtää pois kotelosta ja se vaatii paljon tuuletusta. Kun lepotilan korkeampi lämmöntuotto mainittiin, melkein lopetin lukemisen – tällä prosessorilla ei ole minulle mitään käyttöä.

Näyttäisi tarjoavan virallisen kaavion mukaan ~89% hyötysuhteen tuolla kulutustasolla, eli vajaassa 100W:ssa koko koneen kulutus CPU-rasituksessa, tiedä sitten paljonko emo/kiintis/jne vievät mutta tuskin tosiaan 35W:ta.

tikte76

AMD:n APU-piiri löytyykin sekä Microsoftin tulevasta Xbox One- että Sonyn PlayStation 4 -pelikonsolista.

itse asiassa niistä löytyy muokattu amd x64 cpu ja apu on vaihdettu radeon piiriksi. Jos on uskomista amd sanoihin mikä uutinen oli myös muropaketissa.

Sulla on nyt vissiin vähän tämä konsepti hukassa.
APU-piiri on käytännössä CPU ja GPU yhdessä piirissä, ja kaikkien AMD:n APU-piirien grafiikkaohjain (GPU) perustuu johonkin Radeon-malliin.
PS4:ssa ja XB1:ssa on tosiaan APU-piiri, kuten tässä testissäkin on APU-piirejä, mutta erojakin on.

Testissä käytetyt APU-piirit perustuvat Piledriver CPU-ytimiin ja VLIW4-arkkitehtuurin grafiikkaohjaimeen. Nyt testatun seuraaja (Kaveri-koodinimellä kutsuttu APU-piiri) perustuu puolestaan Steamroller CPU-ytimiin ja GCN-arkkitehtuurin grafiikkaohjaimeen.

AMD:n low-end APU-piirit PC-puolella perustuvat XB1:n ja PS4:n tavoin Jaguar CPU-ytimiin ja GCN-arkkitehtuurin grafiikkaohjaimeen

XB1:n ja PS4:n APU-piirit perustuvat Jaguar CPU-ytimiin ja GCN-arkkitehtuurin grafiikkaohjaimeen, mutta ne poikkeavat huomattavasti niin kooltaan kuin muutoinkin noista AMD:n low-end APUista, vaikka "peruselementit" onkin samoja.

GCN-arkkitehtuuri on laajempi käsite kuin vain yksi sarja – totta, että HD7000-sarja perustuu GCN-arkkitehtuuriin, samoin kuin OEM-valmistajille uudelleennimetty HD8000-sarja, mutta jo tällä hetkellä siellä on todellisuudessa kahta eri GCN-arkkitehtuurin "tasoa" käytössä, esimerkiksi Bonaire (HD 7790) käyttää uudempaa "Sea Islands" GCN-arkkitehtuuria kuin vaikkapa Tahiti (HD7950, 7970, 7990) tai Pitcairn (HD 7850, 7870) jotka käyttävät "Southern Islands" GCN-arkkitehtuuria. Ja pian julkaistaan sitten "Volcanic Islands" GCN-arkkitehtuuriin perustuvat piirit, ne tulee sentään jo "uuteen sarjaan" eikä HD7000/8000.
Konsoleista ei ole vielä varmuutta mihin "GCN-tasoon" ne sijoittuvat, mutta käytännössä minimissään ne ovat "Sea Islands"-tasoa.

Vastaa tähän
15.

Konsoleissa (PS4 ja XBO) yksi merkittävimmistä eroista on se, että niissä on yritetty korjata pahin integroitujen ratkaisujen puute, eli täysin riittämätön muistikaista.

Kaistaa löytty ilmesisesti molemmasta yli tuplasti VS 2 CH muistiohjain esim noissa FM2 emoissa.

Vastaa tähän
16.

Olisiko mahdollista, että noita testiohjelmistoja vakioitaisiin vuosittain tai pidemmällä aikavälillä ja niihin ei muutoksia tulisi. Toki kesäiseen Haswell-artikkeliin verrattuna ei merkittäviä muutoksia ole tullut (wPrime puuttuu?), mutta esimerkiksi jo vuoden alussa julkaistuun Vishera-artikkeliin verrattuna on tullut aika paljon muutoksia testisovelluksissa ja niiden versiossa. Sinänsä erilaisissa ympäristöissä ajettujen testien vertailu on ehkä hieman järjetöntä, mutta pystyisi jotenkin ehkä vertailee vanhojen artikkelien välillä suorituskykyä. Ymmärrän sen helposti, että toimituksella ei ole aikaa ajaa jokaiseen artikkeliin testejä kymmenellä eri suorittemella. Tuo Vishera vs Richland -vertailu olisi ihan mielenkiintoinen ollut suorittimien suhteen. Ehkä sitä tosin olisi pitänyt aikasemmin kysellä ja toki hirveitä muutoksia noissa testeissä ei taida olla ainakaan viimeiseen 3 kk ole ollut.

Enkä sinänsä sitä asiaa vastusta, että uusia sovelluksia tuotaisiin testeihin. Sillä uusilla arkkitehtuureilla voi olla hyvi ongelmallista se, että täysi suorituskyky saadan irti vasta uusilla binääreillä ja tuoreemmilla ohjelmointitekniikoilla. Kuitenkin olisi kiva, jos ne vanhat testit ja versiot eivät mihinkä häviäisi vuodessa tai jossakin määritellyssä ajassa.

Vastaa tähän
17.

Aika erikoinen väite että i3 olisi ollut prossutesteissä parempi. Omien laskujeni mukaan nuo menivät AMD:lle 5-2, ja ainoat voitot i3 otti yhtä ydintä käyttävillä muinaisjäänteillä joilla ei luulisi olevan mitään merkitystä kenellekään.

Vastaa tähän
18.
wwallu

Aika erikoinen väite että i3 olisi ollut prossutesteissä parempi. Omien laskujeni mukaan nuo menivät AMD:lle 5-2, ja ainoat voitot i3 otti yhtä ydintä käyttävillä muinaisjäänteillä joilla ei luulisi olevan mitään merkitystä kenellekään.

Olipa yllätys, amd:n quadi vastaa intelin dualcorea :think:

Vastaa tähän
19.

Kiitoksia testistä mukavaa luettavaa.

Tuota tuota samat ongelmathan tällä näyttää olevan kuin trinityllä tuon muistikaistan ja prossun tehojen suhteen. Tuo tehon tarpeen lisäys tuli kyllä hieman yllätyksenä eikä perf/W parantunut kyllä yhtään trinityyn nähden. Liekö tuossa sitten syynä tuo integroitu näyttis. Ymmäränkös nyt oikein että trinityssä tuo näyttis oli hd5000(VLIW5) aikasta tekniikkaa ja tässä richlandissa hd6000(VLIW4) aikasta. Noissakinhan perf/W putosi jonkin verran.

Vastaa tähän
20.

Haswell tuo luultavasti vähän parannusta, mutta hintojen puolesta AMD on hyvinkin kilpailukykyinen. Saksassa A8-5600K maksaa 75€ ja A8-6600K 91€ ja näistä löytyy AVX (kuten i3:sta) ja AES käskyt (karsittu i3:sta), sekä näytönojain joka vastaa teholtaa Intelin HD4600:sta. Halvimmassa i3:ssa (i3-4130, 121€) on astetta mopompi HD4400 ja vasta kahdessa kalleimmassa (i3-4330, 138€ ja i3-4340, 147€) löytyy HD4600. Vaikka APU:t ei yhden ytimen suorituskyvyssä pärjää, niin kokonaisuutena saa kyllä rahoille enemmän vastinetta. Richland vieläpä kellottuu hyvin joten A8-6600K kellottuu useimmissa tapauksissa 4,5GHz ilman ongelmia, parhaat yksilöt lähemmäs 5GHz.

Vastaa tähän
Näytä kaikki kommentit

Osallistu keskusteluun MuroBBS:ssäKommenttikupla