Muropaketti.com

Lue lisää | Kommentit (45)

Steam-pelialusta Linuxissa

3.4.2013, 23.33

Parhaiten Half-Life-pelisarjasta tunnetun Valve Softwaren kehittämä Steam-pelijakoalusta ei saanut julkaisunsa yhteydessä vuosikymmen sitten lämpimää vastaanottoa, mutta nykyään se on vakiinnuttanut asemansa Windows-puolella. Ohjelma tarjoaa helpon ja käytännöllisen ratkaisun hankkia ja hallita pelejä. Esimerkiksi päivitykset ajetaan peleihin automaattisesti, eikä käyttäjän tarvitse etsiä, ladata ja asentaa erillisiä päivitystiedostoja internetsivuilta.

Lue lisää | Kommentit (30)

Suomalainen Futuremark on julkaissut viimeisen 15 vuoden aikana 11 versiota 3DMark-testiohjelmasta, jotka on tarkoitettu näytönohjaimien ja PC-tietokoneiden suorituskyvyn mittaamiseen. Tuorein versio tunnetaan yksinkertaisesti nimellä 3DMark. Edellinen 3DMark 11 julkaistiin reilu kaksi vuotta sitten joulukuussa 2010 ja kyseessä oli Futuremarkin DirectX 11 -rajapinnalle suunniteltu testi. 3DMark 11:ssä oli selvästi keskitytty parantamaan monia ominaisuuksia ja osa-alueita, joista yritys oli saanut kritiikkiä vuonna 2008 julkaistusta 3DMark Vantagesta.

Lue lisää | Kommentit (19)

Microsoftin Windows 8 -käyttöjärjestelmä saapui kuluttajien saataville 26. lokakuuta ja sen kehityksessä on korostettu varsinkin taulutietokoneita ja Modern-käyttöliittymä on suunniteltu käytettäväksi ensisijaisesti kosketusnäytöllisillä laitteilla.

Lue lisää | Kommentit (79)

Vielä 2000-luvun alussa pelien grafiikka-asetuksissa ei ollut tarvetta kiinnittää huomiota juurikaan muuhun kuin käytössä olevaan resoluutioon, mutta nykypäivänä tilanne on täysin toinen. Näytönohjaimet tukevat lukuisia erilaisia tekniikoita, joilla pyritään parantamaan visuaalista lopputulosta, ja käyttäjien on syytä olla tietoisia, mihin ajureista ja peleistä löytyvät asetukset vaikuttavat. Näytönohjaimet tukevat useita erilaisia reunojenpehmennyksiä ja lisäksi AMD ja NVIDIA tarjoavat eri tekniikoita eri nimillä, joten tilanne on kaikkea muuta kuin selvä normaalin kuluttajan näkökulmasta. Tilannetta sekoittavat entisestään muun muassa anisotrooppinen suodatus ja tesselointi.

Lue lisää | Kommentit (39)

Uutisoimme Muropaketissa jatkuvasti PC-valmistajien tulevista ja kehitteillä olevista tuotteista, koodinimistä, aikatauluista ja niiden suorituskyvystä. Vähemmän aktiivisesti alaa seuraavilla lukijoillamme saattaa välillä olla vaikeuksia pysyä kehityksen mukana, joten olemme tehneet Muropaketissa aika-ajoin yhteenvedon muodossa tilannekatsauksen prosessori- ja näytönohjainmarkkinoista.

Lue lisää | Kommentit (12)

Tietokonemarkkinoilla kehitys on vauhdikasta ja valmistajat pyrkivät tuomaan markkinoille aiempaa suorituskykyisempiä komponentteja ennen kilpailijoita. Näistä taistelupareista varsinkin AMD ja Intel prosessoripuolella sekä AMD ja NVIDIA näytönohjainpuolella jakavat Muropaketinkin lukijat kahtia. Aihetta käsittelevissä uutisissa ja artikkeleissa käydään jatkuvasti kovia kädenvääntöjä siitä, kumman valmistajan tuote edustaa markkinoiden kirkkainta kärkeä.

Lue lisää | Kommentit (22)

Kun Microsoft julkaisi viivästymisien jälkeen Windows Vistan, se kohtasi kovaa kritiikkiä ja monet kuluttajat palasivat takaisin Windows XP:n pariin. Sen sijaan Windows 7 korjasi tilannetta ja se on saanut osakseen paljon kiitosta sekä kuluttaja- että yrityspuolelta. Seuraavan Windows-käyttöjärjestelmän kehitys on jo pitkällä ja siitä on julkaistu ensimmäinen Developer Preview -testiversio, joka on julkisesti kaikkien ladattavissa ja asennettavissa. Seuraavan Windows-käyttöjärjestelmän koodinimi on Windows 8, eikä sen lopullista nimeä ole vielä Microsoftin toimesta ilmoitettu. Tässä artikkelissa kutsumme käyttöjärjestelmää selvyyden nimissä Windows 8:ksi.

Lue lisää | Kommentit (30)

Tässä artikkelissa tutustumme GPGPU-tekniikkaan, jolla näytönohjaimia voidaan hyödyntää yleishyödyllisessä laskennassa ja näin siirtää laskentaa pois pelkästään prosessorin harteilta. Tekniikka on ehtinyt osoittaa potentiaalinsa viimeisen parin vuoden aikana, kun markkinoille on julkaistu sitä hyödyntäviä näytönohjaimia ja ohjelmistovalmistajat ovat havahtuneet sen käyttömahdollisuuksista.

Lue lisää | Kommentit (20)

Google on pikku hiljaa laajentanut osaamistaan alkuperäisestä hakukoneesta ja nykyään se kehittää myös muun muassa verkko-, pilvi- ja verkkomainospalveluita sekä Android-käyttöjärjestelmää. Google on panostanut rajulla otteella Chrome-selaimeen ja se on reilun kahden vuoden aikana edennyt jo 10-versionumeroon ja onnistunut haalimaan yli 10 prosentin osuuden selainmarkkinoista. Kesäkuussa 2009 Google paljasti Chrome OS -käyttöjärjestelmän ja alkuperäisten suunnitelmien mukaan siihen perustuvia laitteita olisi ollut odotettavissa viime vuoden lopulla. Google ei kuitenkaan onnistunut saamaan käyttöjärjestelmäänsä valmiiksi ja joutui siirtämään aikataulua vuoden 2011 alkuun, ja nykyisten suunnitelmien mukaan ensimmäiset Chrome OS:ää hyödyntävät laitteet saapuvat markkinoille kesällä.

Lue lisää | Kommentit (27)

Suomalaisen Futuremarkin uusin 3DMark-testiohjelma lanseerattiin tänään 11-versionumerolla varustettuna, joka viittaa Microsoftin DirectX 11 -rajapintaan. Ensimmäiset tiedot uudesta testiohjelmasta kuultiin julkisuudessa toukokuun lopulla, kun Futuremark esitteli Deep Sea -demoa MSI:n osastolla Computex 2010 -tapahtumassa Taiwanissa. Tuolloin testiohjelman julkaisuajankohdaksi kerrottiin tämän vuoden kolmas neljännes eli heinä-syyskuu, mutta kesän aikana testiohjelman lanseerausta jouduttiin siirtämään parilla kuukaudella marraskuun loppuun.

Lue lisää | Kommentit (20)

Prosessorijätit Intel ja AMD valmistelevat parhaillaan uusia arkkitehtuurejaan, jotka on tarkoitus julkaista markkinoille ensi vuonna. Intelin suunnitelmissa on julkaista ensi vuoden tammikuussa kuluttajaluokan Sandy Bridge -koodinimelliset toisen sukupolven Core i3-, i5- ja i7-prosessorit ja AMD hioo Bulldozer-arkkitehtuuriin perustuvaa Orochi-piisirua, jota käytetään Valencia-koodinimellisissä Opteron-palvelinprosessoreissa ja Zambezi-koodinimellisissä työpöytäprosessoreissa. Molempiin arkkitehtuureihin perustuvat prosessorit valmistetaan 32 nanometrin viivaleveydellä, ne tuovat mukanaan useita suorituskykyä parantavia ominaisuuksia ja samalla niiden tehonkulutukseen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota.

Lue lisää | Kommentit (30)

AMD, Intel ja NVIDIA - kolmikko, joiden vastakkainasettelu nostattaa lähes jokaisessa Muropaketin uutisessa ja artikkelissa tunteet pintaan. Intel ja AMD ovat molemmat julkaisseet markkinoille kuusiytimiset prosessorit ja AMD:n syksyllä julkaistujen ATI Radeon HD 5000 -tuoteperheen näytönohjaimien kanssa kilpailevat NVIDIAn Fermi-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce GTX 400 -tuoteperheen näytönohjaimet ovat vihdoin ja viimein löytäneet tiensä kauppojen hyllyille. Seuraavia suurempia tuotejulkaisuja on odotettavissa vasta loppuvuodesta ja heinäkuun kesähelteitä odotellessa Muropaketti paneutuu tutkimaan kolmikon tilannetta pääasiassa prosessori- ja näytönohjainmarkkinoilla.

Lue lisää | Kommentit (32)

NVIDIA esitteli CES 2010 -tapahtuman (Consumer Electronics Show) yhteydessä Las Vegasissa MGM Grand -hotellissa suljettujen ovien takana seuraavan sukupolven GeForce-näytönohjaimen GF100-grafiikkapiirin Fermi-arkkitehtuurin ominaisuuksia 3D:n ja pelien näkökulmasta.

Lue lisää | Kommentit (71)

AMD esitteli syyskuussa uusien Evergreen-koodinimellisten DirectX 11 -näytönohjaimiensa ominaisuusluetteloon lukeutuvan ATI Eyefinity -tekniikan. Tekniikka mahdollistaa ATI Radeon HD 5000 -sarjan näytönohjaimilla kolmen näytön käyttämisen ja uudelleen suunniteltujen näyttöohjaimien ansiosta useamman näytön käyttöönotto, hallinta ja ohjaaminen on helpottunut merkittävästi. Aikaisemmin joustava useamman näytön tuki on ollut lähinnä ammattikäyttöön tarkoitettujen työasemanäytönohjainten yksinoikeus, mutta ATI Eyefinity laajentaa 3D-kiihdytyksen kuudelle näytölle ja teoriassa maksimissaan jopa 8192x8192-resoluutiolle.

Lue lisää | Kommentit (46)

Suurimman osan Muropaketin lukijoidenkin tietokoneista löytyy nykypäivänä Serial ATA -standardin johonkin versioon perustuva kiintolevy ja käden ulottuvilta saattaa löytyä useampia USB-liitännällä varustettuja laitteita. Edellä mainitut teknologiat ovat valtavirtaa ja varsinkin USB-liitäntä on helpottanut arkipäiväistä elämää ja laitteiden liittämistä toisiinsa. Tietotekniikkakehitys kulkee räjähdysmäisellä nopeudella koko ajan eteenpäin ja sama koskee myös Serial ATA- ja USB-standardeja.

Lue lisää | Kommentit (25)

DirectX-rajapinta on ollut näkyvä osa Windows-käyttöjärjestelmää ja pelimaailmaa jo 14 vuoden ajan. Muropaketti tutustui Windows Vista -käyttöjärjestelmän yhteydessä julkaistuun DirectX 10 -rajapintaan vuoden 2007 syksyllä. Softajätti päivitti DirectX-rajapinnan 10.1 -versioon helmikuussa 2008. DirectX 10.1 -rajapinnasta muodostui kova kädenvääntö AMD:n ja NVIDIAn välillä, sillä siinä missä AMD toi markkinoille nopealla aikataulutuksella kyseistä rajapintaa tukevat näytönohjaimensa, NVIDIA otti kielteisen kannan DirectX 10.1 -tukeen grafiikkapiireissään ja painotti sen hyödyttömyyttä.

Lue lisää | Kommentit (45)

NVIDIA 3D Vision

24.6.2009, 12.46

Stereoskooppisuudella luotu kolmiulotteinen kuva ei ole uusi asia, sillä ensimmäisen kerran tekniikkaa esitteli Sir Charles Wheatstone jo 1840-luvulla. Stereoskooppisuus perustuu ihmissilmien yhteisnäköön eli siihen, että vaikka silmät näkevät perspektiiviltään hieman erilaiset kuvat, aivot muodostavat niistä yhden kolmiulotteisen kuvan. Erilaisten passiivisten ratkaisujen myötä nykypäivänä on päädytty aktiivisiin laseihin, joissa 3D-syvyysvaikutelma on toteutettu lasien polarisoinnilla.

Lue lisää | Kommentit (82)

Microsoft Windows 7 RC

9.5.2009, 19.07

Microsoftin 30. tammikuuta 2007 julkaisema Windows Vista on joutunu kokemaan reilun kaksivuotisen historiansa aikana kovasanaista kritiikkiä ja Muropaketin uutisten sekä artikkeleiden kommenteissa Vistaa on arvosteltu puolesta ja vastaan lukuisia kertoja. Vaikka Windows Vistan tilanne on kohentunut alkuajoista, jää se auttamatta siirtymävaiheen käyttöjärjestelmäksi ennen kuin Microsoft julkaisee Windows 7:n näillä näkymin tämän vuoden syksyllä / alkutalvesta.

Lue lisää | Kommentit (81)

NVIDIA PhysX -tekniikka

30.8.2008, 17.09

AGEIA Technologies julkaisi ensimmäiset suunnitelmat fysiikkaprosessorista vuonna 2005, mutta valmiita tuotetta jouduttiin odottamaan vuoden 2006 puoliväliin. Muropaketti testasi tuolloin Asuksen PhysX P1 -mallisen kortin ja totesi potentiaalia löytyvän raudan puolesta paljon, mutta ongelmaksi muodostui ohjelmistotuen puuttuminen. Samoihin aikoihin myös ATI esitteli omaa näkemystään fysiikkalaskennasta, joka perustui kolmeen Radeon X1600- ja X1900-sarjan näytönohjaimeen. Myös NVIDIA kehitteli vastaavanlaista SLI PhysX -ratkaisua.

Lue lisää | Kommentit (57)

Vanhemmat jutut arkistosta.

Takaisin ylös