Uusimmat

Loppuyhteenveto

30.06.2016 09:18 Sampsa Kurri

Päivitys 18.7.2016:

480-new-asic

Saimme AMD:lta toisen Radeon RX 480 -näytönohjaimen testattavaksi, jossa Polaris 10 -grafiikkapiirin ASIC Quality -arvo oli 76,1 %. Ajoimme tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset uudelleen sekä katsastimme suorituskyvyn uudemmilla 16.7.2-ajureilla (suluissa alkuperäisen testikappaleen arvot):

  • Tehonkulutus: 264 wattia (264)
  • Lämpötila: 85 astetta (90)
  • Melutaso: 47,5 desibeliä (48,2)

Uudessa testikappaleessa oli alhaisemman grafiikkapiirin ASIC Quality -arvon lisäksi myös alhaisempi State 7 -tilan grafiikkapiirin käyttöjännite eli 1,125 volttia, kun alkuperäisessä testikappaleessa se oli 1,150 volttia.

Muropaketin alkuperäinen Radeon RX 480 -testikappale toimi Corsairin Obsidian 800D -kotelon sisälle asennettuna 3D-rasituksessa jo vakiona 90-asteisena ja käytännössä sen ylikellottaminen oli mahdottomuus.

Alhaisemmalla ASIC Quality -arvolla varustetun näytönohjaimen Polaris 10 -grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa 1225-1235 MHz:n kellotaajuudella, kun alkuperäisessä testikappaleessa kellotaajuus vaihteli 1133-1184 MHz:n välimaastossa.

rx480-update-perf1

Korkeamman kellotaajuuden ja uusien 16.7.2-ajureiden ansiosta suorituskyky parani Battlefield 4:ssä 1,5 FPS:ää eli 3,5 %.

 

Loppuyhteenveto

480-00

AMD:n uutuus oli kuluttajien keskuudessa todella odotettu julkaisu. Jo varhaisessa vaiheessa oli tiedossa, että kyseessä tulee olemaan edullisen hintaluokan näytönohjain, ja sille toivottiin mahdollisimman hyvää suorituskykyä. Suomessa 8 gigatavun mallin hinta on julkaisun yhteydessä alkaen 279 euroa, joka on samaa tasoa kuin edullisimmat GeForce GTX 970 -näytönohjaimet.

Radeon RX 480 on hyvä näytönohjain Full HD -pelaamiseen. Vaikka AMD mainostaa sitä korkeammille resoluutioille (Beyond HD gaming), niin Muropaketin testien mukaan vääntö ei kuitenkaan riitä pyörittämään pelejä sulavasti edes 2560 x 1440 -resoluutiolla, 4K-resoluutiosta puhumattakaan.

Kun RX 480:n suorituskykyä verrataan 1920 x 1080 -resoluutiolla Asuksen Strix GTX 970 -näytönohjaimeen, oli GTX 970 suorituskykyisempi Battlefield 4:ssä, Doomissa ja The Witcher 3:ssa, kun taas RX 480 oli suorituskykyisempi Tomb Raiderissa ja Tom Clancy’s Rainbow Six Siegessä. Korkeammalla 1440p-resoluutiolla RX 480 oli suorituskykyisempi vain Rainbow Six Siegessä.

Testasimme myös DirectX 12 -suorituskykyä uudella Hitman-pelillä ja Radeon RX 480:llä suorituskyky oli selvästi parempi kuin Asuksen GTX 970:llä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kyseisen pelin alkuteksteissä tervehtii iso AMD:n logo ja GTX 970:llä suorituskyky oli DirectX 11 -rajapinnalla hieman parempi kuin DirectX 12:lla. Radeon RX 480:llä peli ei jostain syystä edes ilmoita GPU-tulosta, jos käytössä on DirectX 11 -rajapinta.

Tehonkulutuksen, grafiikkapiirin lämpötilan ja melutason osalta AMD:n Radeon RX 480 -referenssinäytönohjain oli surkea esitys. Ylikellotustestit olivat suorastaan katastrofi. AMD:n mukaan se on tarkoituksella jättänyt pelivaraa näytönohjainvalmistajille, jotta he voivat tuoda markkinoille suorituskykyisempiä ja paremmilla jäähdytysratkaisuilla varustettuja malleja. Muropaketin testikappaleella grafiikkapiirin lämpötila nousi jo vakiona 3D-rasituksessa 90 asteeseen ja jäähdytysratkaisun tuuletin puhisi äänekkäästi. Tehonkulutus oli samalla tasolla kuin Asuksen Strix GTX 970 -näytönohjaimella.

Radeon RX 480 tarjoaa Full HD -resoluutiolla vastaavaa suorituskykyä kuin lähes kaksi vuotta sitten julkaistu GeForce GTX 970. Polaris-arkkitehtuuri on kuitenkin suunnattu DirectX 12 -sukupolven peleille, isompi kahdeksan gigatavun näyttömuisti antaa turvaa tulevaisuudelle ja ominaisuudet, kuten näyttötuki ovat nykypäivän standardien mukaiset. AMD:n oma referenssinäytönohjain oli heikko esitys, joten katseet kannattaa kääntää näytönohjainvalmistajien omiin järeämmillä jäähdytysratkaisuilla varustettuihin versioihin. Valitettavasti samalla myös hintataso nousee yli 300 euroon.

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Polaris-arkkitehtuuri
  3. Referenssinäytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano
  5. Suorituskyky 1920x1080-resoluutiolla
  6. Suorituskyky 2560x1440-resoluutiolla
  7. DirectX 12 -testi (Hitman 2016)
  8. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  9. Ylikellotustestit
  10. Loppuyhteenveto