Uusimmat

SimCitystä SimCityyn: rakentelupelien historia tiivistettynä

14.10.2015 12:00 Miikka Lehtonen

Rakentelupeleillä on pitkä, kunniakas ja viime aikoina jopa suomalaisväritteinen historia. Moni kuvittelee, että rakentelupelit olisivat saaneet alkunsa sen vanhemman SimCityn myötä, mutta todellisuudessa juuret ovat paljon syvemmällä.

ArsTechnica-saitti on julkaissut oikein kunnon lukujutun, jossa perehdytään rakentelupelien historiaan. Enpä olisi itsekään arvannut, että pelien historia ulottuu tavallaan vuoteen 1968 saakka, jolloin Doug Dyment koodasi PDP-8-tietokoneelle The Sumer Gamen, jossa yksinkertaisen tekstikäyttöliittymän kautta johdettiin sumerialaista kaupunkia.

Vuonna 1978 taas oli vuorossa Santa Paravia Apple II:lle. Siinä oli jo grafiikkaa ja kunnon kaupunginhallintaa, joten se oli ihan tunnustettavissa rakentelupeliksi. Kului muutama vuosi, ennen kuin Will Wright koodasi Commodore 64:lle helikopteripeli Raid on Bungeling Bayta, jossa lenneltiin kaupungin yläpuolella räiskimässä vihollisia. Wright huomasi, että kaupunkien suunnittelu oli paljon hauskempaa kuin helikopterin ohjailu ja alkoi jatkokehittelemään ideaansa. Tuloksena oli SimCity.

Ja siitä se sitten kunnolla lähti. Vuosien varrelle mahtui peli jos toinenkin ennen SimCityn — siis sen modernin — ja Cities: Skylinen kaltaisia tuoreita teoksia. Niistä voi lukea enemmän ArsTechnican jutusta, josta irtoaa viihdettä parillekin vessasessiolle.

Lähde: ArsTechnica