Uusimmat

Kurinalainen ja konservatiivinen: Sims 4:ssä ei hullutella entiseen malliin

13.12.2014 10:00 Jukka O. Kauppinen

Julius Jämsén ja Radosims-sivuston Rado kertovat nyt meille The Sims 4 –virtuaalielämäsimulaattorista ja mihin suuntaan pelisarja on edennyt.

Sims 4 eroaa tyyliltään ja rakenteeltaan aikalailla sarjan aikaisemmista osista. Vaikka perusidea on sama ja monet tutut elementit paikoillaan, suuria eroja löytyy. Suurin mullistus on tapahtunut pelin keveydessä. Sekä The Sims 3 että The Sims 2 olivat mammutteja, jotka lisäosilla ja pelaajien tekemillä sälillä viritettyna vaativat pelikoneekseen sellaisen tehomyllyn, että heikompia hirvittää. Onkin siis ihan luontevaa, että neljännestä osasta on koetettu tehdä selkeästi keveämpi, helpommin pyörivä versio.

Tässä on onnistuttu kohtuudella, joskin monen pelaajan kiroamat latausajat, jotka The Sims 3 pelissä oli ovelasti piilotettu saumattomaan naapurustoon, ovat pompsahtaneet takaisin latausruutujen muodossa. Moni onkin miettinyt, että miksi vuosimallin 2005 latausruutujen sijaan ei saisi vaikka seurata simien siirtymistä esimerkiksi kotoa työpaikalle.

Ikävä kyllä pelirakenteen keveys tarkoittaa myös sitä, että pelin syvyys on kokenut inflaation. The Sims 2 oli ensikokemalta kuin satumetsä, jonne saattoi mennä hillumaan haluamallaan tavalla tuntikausiksi ihan miten mieli teki, pelaajien buustereilla maustetusta kokemuksesta puhumattakaan. The Sims 3 oli sen sijaan kuin Synkmetsä, jossa ei saanut poiketa polulta!

Pelisarja on osa osalta menettänyt sitä rajatonta vapautta, jota se pelaajille tarjosi, eikä The Sims 4 ole tässä poikkeus.

Lue koko arvostelu: The Sims 4 (PC)

Lisää aiheesta

MySims (DS, Wii) 

Sims 2 (pc) 

Sims 2: Autiosaari (PS2, Wii) 

Sims 3 (DS) 

Sims 3 (Mac, PC) 

Sims Medieval (Mac, PC) 

The Sims 2: Kodin IKEA-kamasetti (PC) 

The Sims: Selviytymistarinat (PC) 

The Sims: Superstar (PC) 

Wiikon wanha: The Sims – kun virtuaalielämästä tuli totta