Artikkelit
18.03.2010, 18:40
61
Ennakot, Haastattelut, Henkilöt, Seikkailu- ja roolipelit, Toimintapelit, Video, Xbox 360

Alan Wake parrasvaloissa – Remedy haastattelussa (1-4)

Alan Wake on suomalaisen peliteollisuuden uusi merkkipaalu. Onko se mestariteos? Onko se rajapyykki, jonka myötä kotimaiset PC- ja konsolipelaajat jakaantuvat kahdeksi vihamieliseksi heimoksi? Onko se uskomaton ja upea seikkailu?

eDome syöksyy toukokuussa ilmestyvän suomalaisen pelialan ykköspelin uumeniin haastattelu- ja artikkelisarjalla.

Osa 1 julkaistu 18.03.2010.

Osa 2 julkaistu 24.03.2010.

Osa 3 julkaistu 30.03.2010.

Osa 4 julkaistu 07.04.2010.

Haastattelussa Remedyn käsikirjoittaja Sam Lake ja toimitusjohtaja Matias Myllyrinne.

Kaksikko kertaa haastattelusarjan ensimmäisessä osassa pelin olemuksesta, sen synnytysvaiheesta ja julkaisudiilien hieromisesta.

Toisessa osassa uppoudutaan erityisesti syihin oman teknologian käyttämisestä pelin tekemisessä.

Kolmannessa osassa paneuduttiin pelin käsikirjoitukseen, sen syntyvaiheisiin ja tarinankerrontaan. Kuinka pelin tarinaa rakennetaan varsinaisen pelin tekniikan ja pelimekaniikan rinnalla?

Neljännessä osassa pelin käsikirjoittajaguru Järvi kertoo tarinankerronnan tyylistä ja tehokeinoista.

 

Haastattelun osa 1:

Pelin olemus, synnytys ja julkaisusopimukset.

 

Haastattelun osa 2:

Tiimit, tiimityö, tehokkuus ja oman teknologian kehittäminen

 

Haastattelun osa 3:

Sami Järvi kertoo käsikirjoituksesta, tarinasta ja sen kerronnasta.

 

Haastattelun osa 4:

Pelin jännäriluonne ja tarinankerronnan tyyli.

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta http://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

 

“Peli on hyvin henkilövetoinen ja siinä on voimakas päähenkilö”, kaksikko kertoo.

“Halusimme sankariksi jokamiehen, ei ammattimaista toimintasankaria vaan hahmon, jonka täytyy kasvaa rooliin.”

Matias Myllyrinne ja Sam Lake

Samalla sivuttiin myös pelin teknologiaa ja säätämistä.

“Remedy tekee itse oman teknologiansa. Teemme itse oman pelimoottorin ja työkalumme, tämä oli selvillä jo varhaisessa vaiheessa.”

Niinpä pelin alkuprosessiin menikin oma aikansa – mutta menihän firmalla Max Payne -pelienkin keskellä noin seitsemän vuotta. Niiden jälkeen Remedy halusikin ottaa vähän aikalisää ja miettiä rauhassa tekemisiään. Pelisuunnitelma kuitenkin kiteytyi varsin nopeasti ja vuoden 2005 alkupuolella firma alkoi harkita julkaisijoita. Loppuvuodesta diili Microsoftin kanssa olikin valmis.

“Microsoft on meille strateginen kumppani. He saavat meiltä vahvaa sisältöä ja me saamme luultavasti enemmän tukea kuin voisimme saada muilta julkaisijoilta”, Myllyrinne valottaa pelialan salaisia takakuvioita.

 

Tekijä: Remedy
Julkaisija: Microsoft
Tulossa: Xbox 360 – toukokuu 2010
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.alanwake.com
Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Alan Wake – pimeyden uhka

Alan Wake – Remedyn seuraava peli esiteltiin

Lue myös

Bayonetta-haastattelu: ”halusimme tehdä jotain erilaista ja seksikästä”

Darwinia+ – haastattelussa brittien indie-tähti Introversion

DSi XL – Nintendon jättitaskukonsoli pikakokeessa

God of War 3 – häikäisevä taidegalleria

God of War 3:n tekijät haastattelussa – ”se oli valtava haaste – ja onnistuimme”

Kane & Lynch 2 – Shangaissa kaikki päin persettä

Wiikon wanha: American McGee’s Alice

 

Teksti: Jukka O. Kauppinen
Tagit: Alan Wake, Microsoft, Remedy Entertainment

Kommentointi on suljettu.