Arvostelut
22.07.2009, 13:30
318

Call of Juarez: Bound in Blood (PC, PS3, 360)

Länkkäriaiheisia räiskintöjä on julkaistu yllättävän harvoin ottaen huomioon sen, kuinka hedelmällinen aihe niille on. Edellinen kunnon yritys tehdä lännenräiskintää oli saman firman Call of Juarez, joten mistään tungoksesta ei todellakaan ole kyse. 

Bound in Blood on alkuperäisen Call of Juarezin esiosa. Siinä missä ensimmäinen peli käsitteli pastori-Rayn edesottamuksia, uusin taustoittaa Rayn seikkailuja ennen pastoriksi ryhtymistä. Luvassa on sekoilua, räimintää ja monista länkkäreistä lainattuja kohtauksia.

Peli sysää pelaajan suoraan Yhdysvaltojen sisällissodan lopputaipaleelle, jossa Ray McCallin päätös perheen laittamisesta sodan edelle johtaa seikkailuihin ympäri Meksikoa. Ray, nyt mukanaan veljekset Thomas ja William, pakenee menneisyyden haamuja jahdaten samalla muinaista kultakätköä.  

Bound in Blood tarjoaa kahdenlaista räiskintää: lähes jokaisen kentän alussa voi valita hahmokseen joko Rayn tai Thomaksen. Ray on nopea lähitaistelija, Thomas on hiljainen tarkka-ampuja. Thomaksena pelaaminen tarjoaa myös suurimman osan tasohyppelyosioista. Iso osa pelistä on suunniteltu siten, että veljekset suojelevat toistensa selustaa aina vuorotellen. Siksi yhteistyöpelimoodin puute kummastuttaa, sillä peli olisi ollut omiaan moiseen. Kaveritekoäly toimii, mutta tunnelma olisi noussut moninkertaisesti, jos toisen veljen tilalle saisi oikean ihmisen.  

Tarina on klassista vuoristorataa: se on täytetty adrenaliinipitoisilla hetkillä, mutta se on suhteellisen lyhyt hintaansa nähden. Pelattavaa tarjotaan noin viiden tai kuuden tunnin edestä, mutta täytetehtävää on suhteellisen vähän. Ne vähät täytteet ovat vapaaehtoisia. Niitä tarjoillaan näytösten välissä hengähdystaukona.

Silmiä hivelee, korvia särkee

Lisämotivaatiota pelailuun tarjoillaan aukeavilla vaikeustasoilla ja tarinan testaamista eri veljesten näkökulmasta. Valitettavasti kohdat, joissa peli oikeasti haarautuu veljeksien välillä ovat harvassa. Yksinpelin lisäksi tarjolla on viisi moninpelimoodia. Tarjolla on perustappomatsimoodien lisäksi, pankkiryöstöä ja Wild West Legends -tyylistä luokkapohjaista mättöä. Moninpeli olisi ehkä kaivannut keskittymistä pariin moodiin, sillä siitä paistaa läpi yleinen hiomattomuus.  

Bound in Blood on 360:n ehkä kauneimpia pelejä. Metsät, aavikot ja meksikolaiset kylät näyttävätkin niin oikeilta kuin raudalla saadaan aikaiseksi. Pientä repeilyä esiintyy, mutta hektisen toiminnan keskellä sitä ei huomaa. Äänipuolella käydään kummassakin päässä: efektit ovat mukavan muhkeita, mutta Rayn ja monen meksikolaisen ääninäyttely särkee korvia. Thomas, William ja monien muiden ääninäyttelijät kuitenkin hoitavat roolinsa kunnialla. 

Call of Juarez: Bound in Blood on hyvä peli. Vaikka sillä ei ole mahdollisuuksia yltää vuoden parhaiden pelien listalle, niin ainakin sitä pelaa mielellään. Teema pelastaa paljon eikä räiskinnässäkään ole mitään vikaa.  

Tekijä: Techland

Julkaisija: Ubisoft

Testattu: Xbox 360

Saatavilla: PC, Playstation 3, Xbox 360,

Pelaajia:  1-12

Pelin kotisivu: http://www.callofjuarezgame.com

Eric Hartin

 

Toinen mielipide

Call of Juarez: Bound in Blood yllätti minut iloisesti. Alkuperäinen peli jäi minun kirjoissani lupaavien, mutta lopulta liian ongelmallisten pelien listalle. Länkkäriräiskintä oli jo tuolloin hyvää, mutta pakotetut stealth-osiot ja muut penseät pätkät latistivat liikaa peli-intoa. Onneksi suuri osa alkuperäisen pelin ongelmista onkin korjattu jatko-osassa, sillä pelaaminen on sujuvampaa ja mukavampaa kuin ennen, eikä todellisia ärsytyksen aiheita juuri löytynyt.

Bound in Bloodia harkitessaan ei kannata elätellä visioita suurista innovaatioista, sillä kyseessä on peli, joka tarjoilee puhdasta perustason räiskintää. Aihepiiri tuo toki mukaan enemmän tai vähemmän lisäarvoa, sillä kyllä villin lännen kanjonit, kapakat ja kappelit ovat kivaa vaihtelua Normandian rannoille tai terroristileiri #523:lle. Jos pitää yhtään länkkäreistä elokuvina tai edes käsitteenä, takaa-ajot vankkureissa, pankkiryöstöt ja kaksintaistelut keskipäivällä saavat varmasti sydämen tykyttämään.

Peruspeli onkin siis kunnossa, mutta ongelmat löytyvät puitteista. Uudelleenpeluuarvoa löytyy sentään jonkin verran, sillä pelistä näkee kaiken vain pelaamalla sen läpi kummallakin veljeksellä. Sen jälkeen meneekin sormi suuhun. Nettipeli toimii ihan hyvin, mutta pelaajia on jo nyt sangen vähän, eikä aika varmastikaan paranna tilannetta. Ericin tavoin voin vain hämmästellä, miten näin selkeästä co-op-pelistä on unohtunut mahdollisuus pelata toisen ihmispelaajan kanssa. Tämä menee selvästi vuoden suurimpien töppien listalle.

Itse peli ei kuitenkaan moiselle listalle kuulu, sillä se onnistuu tavoitteissaan: hauskaa perusräiskintää, jossa on kiinnostava tarina, mielenkiintoinen aihepiiri ja todella komea audiovisuaalinen toteutus. Harmi vain, ettei pelattavaa ole tämän enempää. Reilut 60 euroa kun ovat aika paljon pelistä, joka hurahtaa läpi kahteen kertaan reilussa 10 tunnissa.

Miikka Lehtonen

Kolmas mielipide (Xbox 360)

Monet karsastavat skriptattuja putkiräiskintöjä. Mielestäni ihan turhaan, hyvin kirjoitettu ja sujuva mäiske voi olla parhaimmillaan kuin interaktiivinen elokuva, jonka parissa on mukava rentoutua. Call of Juarez: Bound in Blood nousee helposti yli tämän lajityypin keskiluokan.

Villin lännen jylhät maisemat ja pölyiset kaupungit heräävät henkiin tuhottoman komean pelimoottorin pyörittäminä eikä äänimaailmassakaan ole valittamisen aihetta. Kun toiminta on vielä hektistä ja konsoliohjaimellakin yllättävän sujuvaa, luulisi, että käsissä voisi olla jopa todellinen helmi.

Valitettavasti jo itse arvostelussakin mainitut epäkohdat tahraavat kiiltävää kilpeä. Yhteistyöpelitilan puuttuminen on todellinen munaus. Myös pelaajan kiireisyydestä riippuen viiden ja kymmenen tunnin väliin osuva läpipeluuaika voi tuntua monesta sangen lyhyeltä.

Pohdiskelin pelien pituuksia jo toimituksen blogin puolella. Bound in Bloodin tarina miellytti itseäni kovasti ja draaman kaaren kannalta pelattavaa löytyy ihan passelisti varsinkin, kun pelattavan hahmon valitseminen tuo pientä vaihtelua uusintakierrokselle.

Pientä ihmetystä herätti sen sijaan hukkaan heitetty avoin pelimaailma. Tarinan aikana hengähdetään kaksi kertaa keräämään rahaa vapaaehtoisia sivutehtäviä tehden. Samalla pelaaja pääsee liikkumaan vapaasti varsin suurikokoisella avoimella alueella.

Kun muu peli on suhteellisen tiukkaa putkea, tuntuu oudolta, että resursseja on käytetty tällaiseen ilman, että ideasta olisi puristettu irti enemmän pelattavaa. Kuusi yksinkertaista sivutehtävää saavat väliosiot tuntumaan lähinnä pelimoottorin potentiaalin esittelemiseksi väsätyltä täytteeltä. Ehkäpä luvattu ladattava lisäsisältö pumppaa lisää tekemistä pelin tälle osa-alueelle. Allekirjoittaneelle kelpaisi kyllä vaikka kokonainen Techlandin enginellä väsätty villiin länteen sijoittuva GTA-sarjan perillinen.

Tällaisenaankin Call of Juarez: Bound in Blood osoittautui hurjan viihdyttäväksi ja näyttäväksi mutta pelillisesti ehkä hieman kevyeksi välipalaksi. Ostopäätöstä tehdessä kannattaa silti huomioida pelin suoraviivaisuus ja lyhyehkö kesto, jotta välttyisi turhilta pettymyksiltä.

Juho Anttila

 

Lue myös

SBK 09 Superbike World Championship (PC, PS3, 360)

High School Musical 3: Senior Year Dance! (PC, PS2, Wii, 360)

Battlefield 1943 (PC, PS3, 360)

Overlord 2 (PC, PS3, 360)

 

Call of Juarez: Bound in Blood (PC, PS3, 360)
Teksti: Eric Hartin
Tagit: Call of Juarez, Call of Juarez Bound in Blood, Techland, Ubisoft, Villi länsi

Kommentointi on suljettu.