Arvostelut
07.04.2010, 17:08
178
PC, PlayStation 3, Seikkailu- ja roolipelit, Xbox 360

Dragon Age Origins: Awakening (PC, PS3, Xbox 360)

Ihan loppuvuodesta vuoden roolipeliksi keulinut Dragon Age Origins oli pikkuvioista huolimatta juuri sitä mitä Biowarelta on totuttu odottamaan. Vaikka peliin sittemmin tarjottu maksettu lisäsisältö ei ole aina ollut ihan hintansa väärtiä, on pelin ensimmäinen oikea lisälevy paperilla melko messevä paketti.

Lisälevyn tärkein anti: uusi tarina, uusia specilizationeita ja uusi origin-tarina. Onko pääpelin jälkeisiin tapahtumiin keskittyvä paketti hintansa väärti?

Awakening tapahtumat alkavat pian pääpelin päättymisen jälkeen. Fereldenin pelastanut Grey Warden (tai uusi orlaisilainen) saapuu Amaranthinen kaupungin lähellä olevaan vanhaan wardeneiden linnoitukseen. Käytännössä kukistetuiksi oletetut darkspawnit hyökkäävät linnoituksen kimppuun, ja hyökkäys todistaa sankarillemme kaksi asiaa: olioiden taktiikat ovat kehittyneet ja osa darkspawneista on oppinut puhumaan. Mistä oikein on kysymys?

Pelin tarina on suhteellisen suoraviivainen. Wardenien vähentyneet rivit on täydennettävä, ja niinpä sankarimme lähtee etsimään potentiaalisia värvättäviä Amaranthinen maakunnan eri kolkista. Mukaan lyöttäytyvät hahmot ovat pääsääntöisesti uusia, ainoa vanha tuttu on juoppo kääpiösoturi Oghren. Sankarit ovat pääsääntöisesti ihan mukavia tuttavuuksia, joskin lisälevyn pituus ei anna tilaa kovinkaan merkittävälle hahmonkehitykselle.

Pääsääntöisesti Awakeningia voi luonnehtia pääpeliksi pienoiskoossa. Minitehtävien suorittaminen, pääjuonen seuraaminen ja linnoituksen päivittäminen vuorottelevat, ja päästäänpä välillä ratkomaan Amaranthinen asukkaiden ongelmia hallitsijan ominaisuudessa.

Tuliko kiire?

Awakening nostaa hahmojen maksimitason 35:een, mikä tarkoittaa lisää hahmonkehitystä. Tämä on hoidettu sekä kasvattamalla hahmojen perusominaisuuksia, että tuomalla jokaiselle hahmoluokalle kaksi uutta specilizationia. Pääsääntöisesti lisäykset ovat ihan mainioita. Esimerkiksi jo ennestään huippupätevistä Arcane Warrioreista tulee uuden Battle Mage -spesialisaation avulla lähes pysäyttämättömiä ja kuolemattomia tankkauskoneita. Samoin kahden käden aseita käyttävät soturit ovat nyt tehokkuudeltaan täysin mauttomia.

Hahmonkehityksen mielekkyyttä kasvatetaan Awakeningissa myös sillä, että hahmojen taitojen uudelleenallokointi on sekä halpaa että yksinkertaista. Uudet respec-kirjat maksavat parisen kultarahaa ja mahdollistavat kaikkien hahmonkehityksellisten ratkaisujen tekemisen uudelleen, aina yksittäisistä ominaisuuspisteistä lähtien.

Uuden hahmonkehityksen ongelmaksi muodostuukin se, että peli on tällaisenaan ehkä liian helppo. Normal-vaikeustasolla game over ei iskenyt kertaakaan, eikä Arcane Warrior -päähenkilöni kaatunut koskaan taistelussa. Ero pääpeliin on huomattava, sillä esimerkiksi Originsin loppupomossa vielä piisasi haastetta. Ongelma luonnollisesti hoituu vaikeustasoa nostamalla, ja uudet ratkaisut tekevätkin korkeammista vaikeustasoista astetta miellyttävämpiä.

Laskeneen vaikeustason ohella Awakeningin suurin ongelma lienee kiire. Lisäri julkaistiin vain nelisen kuukautta pääpelin jälkeen, ja vaikka työtä selkeästi tehty tätä aikaisemminkin, on Awakeningissa bugeja joita pääpelissä ei näkynyt. Esimerkiksi keskusteluissa hahmojen naaman tilalla saattaa näkyä niska. Toisinaan peli pitää ihmeellisiä miettimistaukoja keskusteluista poistuttaessa. Bugeja ei kuitenkaan ole niin paljon, että ne niiden voisi varsinaisesti sanoa haittaavan pelikokemusta.

Muilta osin Awakening on maistuva paketti. Tarina on mielenkiintoinen, lisälevyksi 15-20 tunnin pituus on varsin kohtuullinen ja loppumeiningeissä on Mass Effect 2 -henkisiä valintoja, joiden vaikutus lopputulokseen on astetta merkittävämpi kuin mihin pääpelissä totuttiin.

DAO: Awakening on käytännössä sitä samaa vanhaa hyvää astetta kehittyneemmässä paketissa, ja luonnollinen hankinta kaikille Originsin parissa viihtyneille. Mitään uskomattoman uutta ja hienoa se ei pääpeliin verrattuna kuitenkaan tarjoa.

Awakening on saatavilla PC:lle ja Xbox 360:lle kaupoissa fyysisenä pelituotteena sekä PS3:lle ja Xbox 360:lle ladattavana DLC-lisärinä.

 

Tekijä: Bioware
Julkaisija: Electronic Arts
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: Core 2 1,6 GHz prosessori tai vastaava, 1 Gt muistia, 256 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://dragonage.bioware.com/awakening
Tero Lehtiniemi

 

Lisää aiheesta

Dragon Age: Origins (PC, PS3, Xbox 360)

Kanadalaisella Bioware-firmalla on takanaan suhteellisen virheetön historia yhtenä maailman parhaista roolipelitehtailijoista. Niinpä ei ihme että firman uutta Dragon Age: Origins -eeposta on odotettu ympäri maailmaa kuin kuuta nousevaa.

Tämän mittakaavan julkaisussa kysymys ei yleensä olekaan siitä, onko peli hyvä vai ei, vaan siitä kuinka hyvä se on. Onko Dragon Age Origins firman edellisen julkaisun Mass Effectin tavoin vuoden pelitapaus, vai vajoaako se  häpeätahra Neverwinter Nightsin tasolle?

Lue myös

Bioshock 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Final Fantasy XIII (PS3, Xbox 360)

Heavy Rain (PS3)

Legend of Zelda: Spirit Tracks (DS)

Lost Planet 2 –ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Shattered Horizon (PC)

Star Trek Online (PC)

 

Dragon Age Origins: Awakening (PC, PS3, Xbox 360)
Genre:Seikkailu- ja roolipelit
Alustat:PC, PlayStation 3, Xbox 360
Teksti: Tero Lehtiniemi
Tagit: BioWare, DLC, Dragon Age Origins, Dragon Age Origins Awakening, EA

Kommentointi on suljettu.