Uusimmat

GameCube-vuodet masensivat Nintendo-guru Miyamoton

12.03.2009 15:45 Miikka Lehtonen

Shigeru Miyamoto on pelimaailman mukavimpia ja sympaattisimpia hahmoja. Kukapa haluaisi veikeän Marion kehittäjän olevan masentunut? Nykyään miestä ei varmaan moni asia harmitakaan hänen kieriskellessään Wii-rahapinoissa, mutta muutama vuosi sitten kaikki oli toisin.

Nintendo 64:n ja GameCuben ajat olivat Miyamoton mielestä Nintendon synkimpiä vuosia, sillä hänen mielestään firma menetti silloin omat perinteensä ja lähti ajautumaan täysin väärille raiteille, mies kertoi Famitsu-lehdelle. ”Mitä enemmän kilpailimme uusien, markkinoille vasta tulevien firmojen kanssa, sitä enemmän me muistutimme heitä.”

Miyamoton huolet alkoivat Nintendo 64:n elinkaaren aikana, kun firma ajautui kilpailemaan 3D-virstanpylväistä Sonyn ja Segan kanssa. ”3D-maailmat kiehtoivat minua suunnattomasti, mutta jouduin puuhastelemaan tekniikan kanssa niin paljon, että kadotin perspektiivini pelien tekemiseen”, Miyamoto pohti.

”Tässä työssä joudut kiillottamaan ja viilailemaan työsi jälkeä loputtomiin yhdessä muiden kanssa. Jos nämä pelit eivät sitten saavuta yleisön suosiota, kaikki tämä luova työ on mennyt hukkaan, mikä sai minut hyvin surulliseksi. Näin meille kävi erityisesti GameCuben aikoihin.”

Nykyään Miyamoto jaksaa taas hymyillä, sillä Nintendo DS ja Wii ovat antaneet hänelle tilaisuuden tehdä niitä hänelle rakkaita pelejä ja jakaa niitä arvostavan ja suuren yleisön kanssa. Miljardien taalojen myynnit tuskin myöskään haittaavat asiaa.

Lisää aiheesta

Miyamoto: talouskriisi ei haittaa pelaamista

Respect, yo. Shigeru Miyamoto on Time-lehden vuoden vaikutusvaltaisin mies

Zeldasta oli tulla FPS

Miyamoto: kehitämme peliohjaimia suurelle yleisölle

Lue myös

Äly hoi: väkivaltaisille peleille ehdotetaan kovaa veroa

Arvostelu: Patapon 2 (PSP)