Uusimmat

AMD julkaisi Radeon RX 470- ja RX 480M -testituloksia ja tietoja

15.06.2016 16:27 Petrus Laine

AMD Polaris 10 ja Polaris 11

AMD on julkaissut Computexin jälkimainingeissa joukon dioja koskien tulevia Radeon RX -sarjan näytönohjaimia. Radeon RX -sarjan näytönohjaimet perustuvat 14 nanometrin FinFET-prosessilla valmistettaviin Polaris-arkkitehtuurin Polaris 10- ja 11-grafiikkapiireihin.

Dioissa keskitytään etenkin RX 470- ja RX 480M -malleihin, ja 2,8 kertaiseen suorituskykyyn wattia kohden. AMD:n mukaan Polaris 10:n 2,8-kertainen suorituskyky wattia kohden on saatu vertaamalla Radeon RX 470 -mallia (110W) Radeon R9 270X -malliin (180W) 3DMark Fire Strike -testissä sekä Ashes of the Singularity- (1080p High), Hitman- (1080p High) ja Overwatch-peleissä (1080p Max). Samassa diapaketissa oli myös  SteamVR-testitulos, joka oli Radeon RX 480:lla 6,3-pistettä, mutta jostain käsittämättömästä syystä kyseinen testi oli ajettu vuoden alussa julkaistuilla ikivanhoilla ajureilla.

RX 470 ja RX 480M testejä

Polaris 11:n kohdalla vastaava luku saatiin puolestaan vertaamalla Radeon RX 480M:ää (35W) Radeon R9 M280X:ään. Kumpikin näytönohjaimista oli asennettu Core i7-4600M -prosessoria käyttävään kannettavaan, jolla ajettiin testit 3DMark 11- ja 3DMark Fire Strike -testeissä. Voit tarkastaa testien tulokset yllä olevasta kuvasta. Vertailukohtien valinta on sinänsä erikoinen, että etenkin RX 470:n verrokkina olleen R9 270X:n Pitcairn-grafiikkapiiri on yksi parhaista GCN-grafiikkapiireistä suorituskyky / watti -suhteeltaan.

WCCFTech puolestaan uutisoi omiin lähteisiinsä perustuen, että Radeon RX 480 suoriutuisi 3DMark Fire Strike Ultra -testissä paremmin kuin Radeon R9 Nano ja GeForce GTX 980. Näytönohjaimen kerrotaan toimivan noin 60 asteen lämpötilassa ja kuluttavan vain noin 100 wattia. Lisäksi sivusto kehaisee että se suoriutuu peleissä vielä paremmin kuin 3DMarkissa, ja DirectX 12 -peleissä eron vain kasvavan RX 480:n hyväksi. Sivuston mukaan RX 480:n peruskellotaajuus on 1080 MHz ja Boost-kellotaajuus 1266 MHz, ja näytönohjaimen kerrotaan toimivan Boost-kellotaajuudellaan normaaleissa peleissä ja testiohjelmissa, sekä tiputtavan kellot peruskellotaajuudelle Furmarkin tyyppisissä ohjelmissa. Muropaketin toimitus suosittelee nauttimaan WCCFTechin välittämät tulokset suolan kera, ja odottelemaan virallisia kolmansien osapuolien tekemiä testejä.