Uusimmat

AMD selitti Radeon-näytönohjainten nimeämiskäytännön logiikan

30.06.2016 16:50 Petrus Laine

Radeon-näytönohjainten nimeämisen logiikka

AMD on selvittänyt Radeon-näytönohjainten uutta nimeämisjärjestelmää. Uuden järjestelmän logiikka selitettiin Saksassa pidetyssä julkaisutapahtumassa, jossa PC Games & Hardware (Google Translate) oli paikalla.

Radeon-perhe jakautuu jatkossa kahteen osaan: Radeon RX -sarjaan ja Radeon -sarjaan. Radeon RX -sarjaan kuuluvat näytönohjaimet tarjoavat kaikki yli 1,5 TFLOPSia laskentavoimaa ja 100 Gt/s muistikaistaa, joskin AMD piti tarkoissa luvuissa vielä pienen varauksen. Kaikkien RX-sarjan näytönohjainten tulee tarjota yli 60 FPS:n suorituskykyä 1080p-resoluutiolla peleissä kuten DOTA2, League of Legends jne, eli käytännössä suosituissa eSports-peleissä. Määritelmän alapuolelle jäävät näytönohjaimet kuuluvat Radeon-sarajaan.

Radeon- tai Radeon RX -nimen lisäksi näytönohjainten suorituskykykä kuvataan kolminumeroisella järjestelmällä, joista ensimmäinen kertoo näytönohjaimen sukupolven, joka on Polariksen tapauksessa 4. Sukupolven jälkeen tuleva numero kertoo näytönohjaimen tason. Eri tasoja on yhteensä neljä: 4, 5 – 6, 7 – 8 ja 9. Alla olevasta listauksesta näet helposti eri tasojen määritelmät:

  • 4: 64-bittinen muistiohjain, lähinnä multimediakäyttöön sopiva
  • 5 – 6: 128-bittinen muistiohjain, 1080p-resoluutiolle sopiva
  • 7 – 8: 256-bittinen muistiohjain, 1440p-resoluutiolle sopiva
  • 9: yli 256-bittinen muistiohjain, 4K UHD -resoluutiolle sopiva

Kolmikon viimeinen numero on 0 tai 5, ja kertoo, onko kyse ensimmäisen vai toisen revision näytönohjaimesta samalla tasolla.

Alla vielä kaksi esimerkkiä helpottamaan järjestelmän tulkintaa:

  • Radeon RX 480: Radeon RX-perhe, 4. sukupolvi, 256-bittinen muistiväylä ja 1440p -resoluutiolle sopiva, ensimmäinen revisio
  • Radeon 455 = Radeon-perhe, 4. sukupolvi, 128-bittinen muistiväylä ja 1080p-resoluutiolle sopiva, toinen revisio

Petrus Laine

Muropaketin uusimmat