Uusimmat

Yli neljännesvuosisata Pac-Maniaa

03.01.2006 00:00 Muropaketin toimitus

Vuonna 1981 julkaistu Pac-Man on pelihistorian merkittävimpiä pelejä. Mitä Haloista tai Lara Crofteista, pillereitä popsiva keltainen ahmatti oli 25 vuotta sitten se hahmo, joka nousi videopelaamisen todelliseksi ikoniksi ja sulatti kansanryhmien sydämet.

Japanilainen pelisuunnittelija Toru Iwatani keksi Pac-Manin ruokatunnillaan. Mies leikkasi pitsastaan palasen – ja keksi äkkiä, että lautasella jöllöttävä otus sopisi täydellisesti pelihahmoksi. Samalla istumalla Iwatani keksi sijoittaa hahmon sokkeloon. Maailmanhistorian tunnetuimman peli-ikonin työstäminen vei kahdeksalta ihmiseltä 15 kuukautta.

Ilmestyessään Pac-Man oli aikansa peliteknologian eturintamassa. Samalla se oli yksinkertainen ja helposti opittava. Niinpä se löi läpi kaikkialla maailmassa ja vetosi kaikenikäisiin ihmisiin. Videopelien pelaaminen olikin äkkiä in.

Twin Galaxies -videopelijärjestö arvioi myöhemmin, että pelkästään alkuperäistä Pac-Man-kolikkopeliä pelattiin 1900-luvulla yli 10 miljardia kertaa.

Vuosikymmenten mittaan Pac-Manista on tehty lukemattomia variaatioita ja kopioita, luvalla ja ilman. Kotimikroille ja konsoleille löytyy kymmeniä kaupallisia pelejä, eikä vähemmän virallisten perässä pysy edes vannoutuneinkaan fani. Hahmon suosiota on hyödynnetty myös pelimaailman ulkopuolella. Maailmalta löytää Pac-Man-muroja, -sarjakuvia, -leluja, -tyynyjä, -pelikortteja, -aamiaismuroja ja jopa -pastaa. Tekeillä on myös oikeilla näyttelijöillä kuvattava Pac-Man-elokuva, joka ilmestynee vuoden 2007 aikana.

Jukka O. Kauppinen

Pac-Manin uran tärkeät vaiheet

1980 – Pac-Man-kolikkopeli julkaistaan. Japanissa kärsitään kolikkopulasta, kun kaikki pikkuraha tungetaan Pac-Maneihin.
1982: Ms. Pac-Man on esikuvaansakin suositumpi
1982: Pac-Man Fever -biisi nousee Yhdysvaltain top 10:een
1982–1984: Hanna-Barbaran animaatiosarjasta ei tullutkaan klassikkoa
1984: Pac-Land vei hahmot surkeaan tasohyppelymaailmaan
1988: Pac-Mania ei toiminut
1994: Pac-Man 2: The New Adventures jätti kylmäksi
1995: Pac-Man VR ratsasti virtuaalitodellisuuden aallonharjalla
1999: Pac-Man World lämmittelee ideaa
1999: Ainut todistettu täydellinen Pac-Manin läpipeluu, pelaajana Billy Mitchell, 3 333 360 pistettä, pelin pituus kuusi tuntia.
2002: Pac-Man World 2 ilmestyy
2004: Pac-Manin mobiiliversio oli vuoden myydyin kännykkäpeli
2005: Pac-Man saapuu myös DS:lle, Pac-Man World 3:ssa Pac kaveeraa kummitusten kanssa
2007 – Pac-Man-elokuva?