Japanin peliteollisuudella edessä vaikeat ajat?
Konamin äänisuunnittelija ja säveltäjä Akira Yamaoka työskentelee parhaillaan amerikkalaisen The Collective –studion kanssa Silent Hill 5 –pelin parissa. Yamaokan kokemukset yhdysvaltalaisesta peliteollisuudesta ovat avartaneet hänen tajuntaansa ja pistäneet miehen miettimään, että onko japanilainen peliteollisuus syöksymässä ahdinkoon.
Yamaokan mukaan ”amerikkalaisen tiimin kanssa työskentely on jotain aivan muuta. Olen todella vaikuttunut ihmisistä ja heidän tekniikastaan.”
– Amerikkalaisten ja japanilaisten studioiden välissä on valtava kuilu. Amerikkalaiset ovat todella edistyneitä. Kun katson mitä he tekevät voin vain miettiä, että wow, Japani on vaikeuksissa.
– Japanilainen peliala on jaettu tiukasti kahteen osaan: pelikehittäjiin ja julkaisijoihin. Julkaisijoiden on saatava pelit ulos nopeasti ja halvalla, joten he painostavat kehittäjiä. Näiden on tehtävä peli pian ja niin halvalla kuin mahdollista. Pelintekijät vanhenevat eikä palkkakaan ole kummoinen.
– Kavereilta vaaditaankin yhä samaa energiaa ja työpanosta kuin heidän ollessaan 20-vuotiaita. Suurin osa pelisuunnittelijoista on jo keski-ikäisiä, eikä Japanissa ole paljoakaan nuoria pelintekijöitä. Lännessä sen sijaan firmoissa on paljon nuorta porukkaa, joka kehittyy ja nousee ylöspäin. Se on kerrassaan huikeaa.
Lisäksi Yamaokan mielestä japanilaiset studiot jäävät koko ajan jälkeen teknologiassa.
– Tarvitsimme eräässä projektissa uutta grafiikka-ajuria. Löysimme ajurin mutta se oli englanninkielinen – joten meidän täytyi kääntää se japaniksi. Meillä on aivan liian vähän englanninkielentaitoisia ihmisiä, joten kaikki lokalisointi hidastaa meitä. Ja odotellessamme jäämme koko ajan enemmän ja enemmän jälkeen niistä, jotka ymmärtävät englantia. Tämä kertautuu ja jäämme koko ajan enemmän jälkeen. Se todellakin vaikuttaa meihin negatiivisesti.
Mielenkiintoisia ajatuksia. Ja hieman huolestuttaviakin. Japanilaislähtöisten pelien markkinaosuudet ovat pienentyneet suhteellisesti laskettuna hitaasti mutta vääjäämättömästi. Entä mikä estää tai hidastaa nuorten kipuamista pelistudioiden portaikossa? Sikäläinen kulttuuri? Kielitaidon puutteen tuoma kielteinen vaikutus on helppo ymmärtää – siinä missä käytännössä koko muu maailma pystyy käyttämään samoja kolmansien osapuolten valmistamia tekniikoita vaivattomasti, japanilaisten studioiden on lokalisoitava joka ikinen kilke, ajuri ja dokumentaatio. Tämä epäilemättä hidastaa ja vaikeuttaa työntekoa huomattavasti.
Koko haastattelun voit lukea täältä: An Interview With Akira Yamaoka
Akira Yamaoka – Wikipedia, the free encyclopedia
Lue lisää eDomesta
DS-käsikonsolilla terve vaikutus koko pelialaan
Eurooppalaiset pelistudiot ohittivat myynnissä japanilaiset
Ken Kutaragi visioi jo tulevia PlayStationeja
Miyamoto: Tulevaisuus on helppojen, ei vaikeiden pelien