Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 1920x1080-resoluutiolla

11.12.2015 01:31 Sampsa Kurri

Testikokoonpano

a10

Vasemmalta oikealle GeForce GTX 970, Radeon R9 380X & GTX 960

Suorituskykymittauksissa Radeon R9 380X -näytönohjainta verrattiin ensisijaisesti edullisempaan pikkuveljeensä eli R9 380 -malliin sillä NVIDIAn leiristä GeForce GTX 970 on noin 100 euroa kalliimpi ja GTX 960 noin 60 euroa halvempi. Mukana ovat testitulokset myös GeForce GTX 950- sekä Radeon R9 390X-, 290X-, ja R7 370- -näytönohjaimilla.

Testit ajettiin 1920×1080-resoluutiolla ja Radeon R9 380X:llä oli käytössä AMD:n tuoreet Radeon Software Crimson Edition -ajurit.

Hintataso Suomessa 9.12.2015:

Testissä olleet mallit voivat olla hieman kalliimpia kuin yllä listatut edullisimmat mallit:

Hintatiedot: Hinta.fi

 

setup

Testikokoonpano kasattiin Corsairin Obsidian 800D -koteloon ja alustaksi asennettiin Asuksen X99-piirisarjaan perustuva X99-Deluxe-emolevy 16 gigatavulla Corsairin DDR4-muistia, joka toimi DDR4-2800-nopeudella ja 16-18-18-36 2T -asetuksilla. Prosessorina oli Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu kahdeksanytiminen 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu Core i7-5960X -malli (Haswell-E). 64-bittinen Windows 8.1 -käyttöjärjestelmä asennettiin Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Lisäksi käytössä oli Kingstonin 256 gigatavun HyperX-SSD-asema ja Corsairin 1000-wattinen HX-virtalähde

  • Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä, 4,0 GHz)
  • Asus X99-Deluxe (Intel X99)
  • 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2800 (9-11-9-27 1T)
  • Corsair Force GT 120 Gt SSD SATA 6 Gb/s
  • Kingston 256 Gt HyperX SSD SATA 6 Gb/s
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 8.1 64-bit

 

Suorituskyky 1920×1080-resoluutiolla

 

3DMark Fire Strike

game_3dm

Futuremarkin uuden 3DMarkin erillisnäytönohjaimien testaamiseen suunnattu Fire Strike -testi ajettiin läpi Default-esiasetuksilla, joissa on käytössä 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja keskitason kuvanlaatuasetukset. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

bench_3dm

Asuksen Strix R9 380X:n tulos 3DMarkissa oli 826 pistettä parempi kuin R9 380:llä. GeForce GTX 970:n tulos oli yli 2000 pistettä parempi kuin 380X:llä.

 

Battlefield 4

game_bf4_ss

Battlefield 4 testattiin yksinpelikampanjan Operation Baku -tehtävällä. Peli testattiin DirectX 11 -rajapinnalla, 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

bench_bf4

Battlefield 4:ssä R9 380X oli 2,6 FPS:ää eli 6 % suorituskykyisempi kuin 380-malli. Edullisempi GeForce GTX 960 oli 3,3 FPS:ää eli 7 % suorityskykyisempi kuin 380X.

 

Crysis 3

game_crysis3

Crysis 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

bench_crysis3

Crysis 3:ssa R9 380X oli 2,1 FPS:ää eli 4 % suorituskykyisempi kuin R9 380 ja 3,0 FPS:ää eli 6 % suorituskykyisempi kuin GTX 960.

 

ArmA 3

game_arma3_ss

ArmA 3:ssa testipätkänä toimi yksinpelin Infantry Showcase -tehtävä. Peli testattiin 4xFSAA- ja Ultra-tason SMAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

bench_arma3

ArmA 3:ssa R9 380X oli 4,7 FPS:ää eli 9 % suorituskykyisempi kuin R9 380 ja 4,1 FPS:ää eli 8 % suorituskykyisempi kuin GTX 960.

 

The Witcher 3

game_w3

The Witcher 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High -tason kuvanlaatuasetuksilla. NVIDIAn HairWorks-ominaisuus oli pois käytöstä. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

bench_w3

The Witcher 3:ssa R9 380X oli 4,9 FPS:ää eli 10 % suorituskykyisempi kuin R9 380 ja 3,0 FPS:ää eli 6 % suorituskykyisempi kuin GTX 960.

 

GTA V

game_gtav_ss

GTA V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, MSAA 2x -reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High -tason kuvanlaatuasetuksilla sekä tekstuureilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

bench_gtav

GTA V:ssä R9 380X oli 2,8 FPS:ää eli 5 % suorituskykyisempi kuin R9 380. GTX 960 oli 9,3 FPS:ää eli 15 % suorituskykyisempi kuin R9 380X.

 

Project Cars

game_pcars

Project Cars testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason asetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

bench_pcars

Project Cars on tullut tutuksi siitä, että NVIDIAn näytönohjaimet suoriutuvat testissä selvästi paremmin verrattaessa muihin peleihin. R9 380X oli 8,7 FPS:ää eli 17 % suorituskykyisempi kuin R9 380. GTX 960 oli 15 FPS:ää eli 25 % suorituskykyisempi kuin R9 380X.

 

Dying Light

game_dl

Dying Light testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Best Quality -asetuksilla. NVIDIAn Gameworks -silmäkarkit olivat asetettuna pois päältä. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

bench_dl

Dying Lightissa R9 380X oli 9,2 FPS:ää eli 15 % suorituskykyisempi kuin R9 380 ja 9,8 FPS:ää eli 16 % suorituskykyisempi kuin GTX 960.

 

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Asus Strix R9 380X -näytönohjaimen esittely
  3. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 1920x1080-resoluutiolla
  4. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  5. Ylikellotustestit
  6. Loppuyhteenveto