Uusimmat

3D-testit

08.04.2012 00:01 Muropaketin toimitus

Futuremarkin DirectX 11 -rajapintaa tukeva 3DMark 11 testattiin Performance-esiasetuksella eli 1280×720-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Suurempi tulos on parempi.

3DMark 11:n fysiikkatesti suoritetaan kokonaan prosessorilla ja testissä simuloidaan jäykkien kappaleiden fysiikkamallinnusta suurella määrällä objekteja. Testi ajetaan esiasetuksista riippumatta kiinteällä 800×600-resoluutiolla ja käytössä ei ole lainkaan grafiikkapiiriä kuormittavia 3D-ominaisuuksia, kuten tesselaatiota, volumetrista valaistusta tai jälkikäsittelyä.

Yhdistetty fysiikka- ja grafiikkatesti kuormittaa prosessoria ja grafiikkapiiriä yhtäaikaisesti. Prosessorilla lasketaan kohtuullinen määrä jäykkien kappaleiden simulaatioita Bullet-fysiikkakirjastoa hyväksikäyttäen ja samanaikaisesti grafiikkapiiri suorittaa pehmeän kappaleen simulointeja DirectComputen avulla sekä tesselaatiota, volumetrista valaistusta ja jälkikäsittelyä.

Erot jäivät suhteellisen pieniksi, kokonaispistemäärässä ja yhdistetyssä testissä minimaalisen pieniksi, ja fysiikkatestissä Z68 oli 39 pistettä suorituskykyisempi.

DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Performance-esiasetuksilla eli 1280×1024-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Suurempi tulos on parempi.

Kokonaispistemäärässä Z77 voitti 12 pisteellä, mutta CPU-testissä Z68 päihitti kilpakumppaninsa 118 pisteellä.

Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Ero oli hyvin pieni ja Z77:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 0,3 FPS:ää korkeampi.

Deus Ex: Human Revolution testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, Soft Shadows -varjoilla ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Z77 päihitti Z68:n 0,9 FPS:n erolla.

Crysis 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin Extreme-tason kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Z68 kiilasi Z77:n edelle ja kasvatti eron 2,2 FPS:ään.

Dirt 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Z68:n johto piti ja tässä testissä eroa oli 0,7 FPS:ää.

Civilization V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin vakiokuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin sisäänrakennetulla Late Game View -testillä, joka on näkymä yli 300 vuoron jälkeen. Full Render -testi mittaa 3D-suorituskykyä ja No Render -testissä simuloidaan äärettömän nopeaa näytönohjainta ja mitataan pelkästään prosessorin suorituskykyä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

Z68 oli 0,7 FPS:ää Z77:n edellä.

Total War: Shogun 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Mukana ovat tulokset sisäänrakennetulla 3D-suorituskykyä mittaavalla DX11 High- ja prosessorin suorituskykyä mittaavalla DX 9 CPU -testillä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

DirectX 11 -rajapintaa käyttävässä näytönohjainpainotteisemmassa testissä Z68 voitti 0,4 FPS:n erolla ja prosessoripainotteisemmassa DirectX 9 -testissä 0,8 FPS:llä.

StarCraft II testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin toistamalla pätkä Gamereplays.org-sivuston Hall of Fame -listalta ladattua TheLittleOne vs. HasuObs -taistelua Faster-nopeudella ja mittaamalla minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus Fraps-ohjelmalla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Z77 nousi takaisin johtoon, mutta ainoastaan 0,2 FPS:n erolla.

 

Yhteenveto 3D-testeistä

Pääasiassa erot olivat prosessoritestien tavoin käytännön tasolla erittäin pienet. Eri testeissä, mukaan lukien minimit ja maksimit ruudunpäivitysnopeudet, Z68 oli nopein 13 testissä, Z77 kahdeksassa ja yhdessä päädyttiin tasatilanteeseen.

Sisältö

  1. Intel Z77 -emolevyvertailu (ASRock, Asus, Gigabyte & MSI)
  2. Intel Z77 -piirisarjan esittely
  3. ASRock Z77 Extreme4
  4. Asus Maximus V GENE
  5. Asus P8Z77-V Deluxe
  6. Gigabyte Z77X-UD5H
  7. MSI Z77A-GD65
  8. Testikokoonpano & prosessoritestit
  9. 3D-testit
  10. Serial ATA 6 Gb/s- ja USB 3.0 -testit & tehonkulutus
  11. Ylikellotus
  12. Loppuyhteenveto