Uusimmat

Suorituskykymittaukset: pelitestit

25.01.2017 13:00 Tapio Berschewsky

Suorituskykymittaukset: pelitestit

Kokeilimme B250-emolevyä ja i5-7600-prosessoria myös monissa pelisuorituskykyä mittaavissa testeissä. Ennakko-oletuksemme oli, että peleissä ero jäisi kohtuullisen pieneksi.

3D Markin Time Spy -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä 3D-grafiikan piirtämisessä vastaten modernia DirectX 12 -peliä raskailla asetuksilla. Tulos ilmoitetaan testin antamina 3D Mark -pisteinä, jossa suurempi on parempi.

Time Spy -testissä ero oli 8,55 prosenttia i7-7700K:n hyväksi verrattuna i5-7600:aan. Pistemäärässä yhdistyvät niin näytönohjainta kuin prosessoria mittaavat testit. Pelkissä prosessoria kuormittavissa osissa ero oli selvästi suurempi.

3D Markin Fire Strike Ultra on tarkoitettu vastaamaan suorituskykyä erittäin raskaan 4K-resoluutiolla pyörivän DirectX 11 -rajapintaa käyttävän pelin kanssa. Tulos ilmoitetaan testin antamina 3D Mark -pisteinä, jossa suurempi on parempi.

Fire Strike Ultrassa prosessorin merkitys laski entisestään. Tässä 7700K sai vain 4,01 prosenttia paremmat pisteet kuin i5-7600.

Rise of the Tomb Raiderin benchmarkin Overall Score kertoo pelin kolmeen eri kenttään perustuvien ruudunpäivitysmittausten keskiarvon. Suurempi tulos on parempi.

Ensimmäisessä peliin sisältyvässä benchmarkissamme korostuu se, että näyttävän 3d-pelin kohdalla prosessori jää merkittävyydeltään hyvän näytönohjaimen jalkoihin. Tomb Raiderissa i7-7700K oli enää 1,40 prosenttia parempi kuin i7-7600.

Civilization VI:ssa on kaksi sisäänrakennettua benchmarkia, joista suoritimme Graphics Benchmarkin. Se simuloi loppupelin tilannetta ja piirtää grafiikkaa pelikartalla. Tulos kertoo, kuinka monta millisekuntia keskimäärin kuluu yhteen ruudunpäivitykseen. Käytännössä siis 16,667 millisekunnin tulos vastaa 60 FPS:n ruudunpäivitysvauhtia. Pienempi tulos on parempi.

Varsinaisista peliteisteistämme tässä oli voittajalla isoin etumatka. Vaikka peli onkin hienon näköinen, Civilization VI käyttää suhteessa selvästi enemmän prosessoria kuin näytönohjainta muihin testipeleihimme verrattuna. Niinpä 7700K oli tässä jopa 13,82 prosenttia nopeampi kuin i5-7600. Skylake-verrokkimme jäi käytännössä samalle tasolle i5-7600:n kanssa.

Tom Clancy’s The Divisionin benchmarkin tulos kertoo suoraviivaisesti pelin keskimääräisestä ruudunpäivitysnopeudesta. Suurempi tulos on parempi.

The Divisionissa i7-7700K oli 1,74 prosenttia nopeampi kuin i5-7600. i7-6700K taas otti tasan prosentin kaulan i5-7600:n verrattuna.

Total War: Warhammerin benchmark kertoo pelin keskimääräisestä ruudunpäivitysnopeudesta. Suurempi tulos on parempi.

Warhammerissa ruudunpäivitys oli i7-7700K:ssa 1,25 prosenttia nopeampaa kuin i5-7600:ssa.

Deus Ex: Mankind Divided -pelin benchmark kertoo pelin keskimääräisestä ruudunpäivitysnopeudesta. Suurempi tulos on parempi.

Deus Ex: Mankind Dividedin suhteellisen raskaassa testissä Skylake-verrokin ja i5-7600:n ero katosi kokonaan, eikä edes i7-7700K ollut kuin 0,46 prosenttia nopeampi.

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. MSI B250 Gaming M3
  3. Testikokoonpanot
  4. Suorituskykymittaukset: prosessorin kuormitus
  5. Suorituskykymittaukset: pelitestit
  6. Loppuyhteenveto

Tapio Berschewsky

Muropaketin uusimmat