Uusimmat

Suorituskyky-, tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset

17.08.2011 12:02 Muropaketin toimitus

Testeissä verrattiin NVIDIAn GeForce GTX 580 -referenssinäytönohjaimen ja Asuksen tehtaalla ylikellotetun ROG Matrix GTX580 Platinumin suorituskykyä. Lisäksi mukana on tulokset Muropaketin ylikellotustesteissä ROG Matrix GTX580 Platinumilla saavutetuilla kellotaajuuksilla, kun grafiikkapiiri toimi 960 MHz:n ja muistit 1225 MHz:n kellotaajuudella.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon, joka varustettiin yhdellä 180 millimetrin tuulettimella, joka poisti lämmintä ilmaa kotelon yläosan kautta, sekä kahdella 140 millimetrin tuulettimella, jotka asennettiin kotelon etu- ja takaosaan.

Alustaksi asennettiin Asuksen P67-piirisarjaan perustuva P8P67 PRO -emolevy kahdeksalla gigatavulla Kingstonin DDR3-muistia, jotka toimivat DDR3-2133-nopeudella ja 9-11-9-27 2T -asetuksilla. Prosessorina toimi neliytiminen 3,4 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-2600K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,8 GHz:iin.

Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Western Digitalin Serial ATA 3 Gb/s -liitännäinen yhden teratavun tallennuskapasiteetillinen Caviar Black WD1001FALS -kiintolevy, LG:n Blu-ray-asema sekä Fujitsu-Siemensin 24-tuumainen ja 1920×1200-resoluutioinen Scenicview P24 -näyttö.

Näytönohjaimilla käytettiin testaushetkellä uusimpia NVIDIAn sivuilta saatavilla olleita 280.19-versiollisia GeForce-beeta-ajureita.

  • Intel Core i7-2600K (4/8 ydintä/säiettä, 3,4 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,8 GHz)
  • Asus P8P67 PRO (Intel P67)
  • 8 Gt Kingston HyperX DDR3-2133 (KHX2133C9AD3X2K2/4GX, 9-11-9-27 2T)
  • 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
  • Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1 Tt SATA 3 Gb/s
  • Corsair HX1000W
  • LG Blu-ray
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
  • GeForce 280.19

 

  • NVIDIA GeForce GTX 580 (772/1564/1002 MHz)
  • Asus ROG Matrix GTX580 Platinum (816/1632/1002 MHz)
  • Ylikellotettu Matrix GTX580 Platinum (960/1920/1225 MHz)

 

DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Extreme-esiasetuksella eli 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Asus ROG Matrix GTX580 Platinum saavutti 3DMark Vantagessa hieman yli 500 pistettä enemmän kuin NVIDIAn referenssinäytönohjain ja ylikellotettuna tulos parani lähes 2600 pisteellä.

3DMark 11 ajettiin Extreme-esiasetuksella eli 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

3DMark11:ssä ROG Matrix GTX580 Platinum oli 95 pistettä suorituskykyisempi kuin NVIDIAn referenssinäytönohjain ja ylikellotettuna eroa syntyi 480 pistettä.

Unigine Heaven 2.5 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Heavenissa ROG Matrix GTX580 Platinumin ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimen ero jäi 1,3 FPS:ään, mutta ylikellotettuna ruudunpäivitysnopeus nousi 9,1 FPS:llä.

Crysis 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Crysis 2:ssa ROG Matrix GTX580 Platinumin ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimen ero oli vaivaiset 0,5 FPS:ää. Ylikellotettuna ero kasvoi selkeämmin 7,7 FPS:ään.

DiRT 3 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dirt 3:ssa ROG Matrix GTX580 Platinumin ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimen välinen ero jäi alle 2,3 FPS:ään, kun ylikellotettuna ruudunpäivitys nousi 12,5 FPS:llä yli 70 FPS:ään.

Dragon Age II testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dragon Age 2:ssa ROG Matrix GTX580 Platinumin ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimen välinen ero oli tasan kaksi FPS:ää ja ylikellotettuna se saatiin kasvatettua 6,6 FPS:ään.

Homefront testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Homefrontissa ROG Matrix GTX580 Platinumin ja NVIDIAn referenssinäytönohjain olivat jälleen lähes tasoissa 0,8 FPS:n sisässä toisistaan, kun ylikellotettuna eroa syntyi 13,8 FPS:ää ja ruudunpäivitysnopeus nousi yli 80 FPS:ään.

Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Battlefieldissä tulokset mukailivat edellisiä testejä ja ROG Matrix GTX580 Platinumin ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimen välinen ero oli vain 1,1 FPS:ää, mutta ylikellotettuna ruudunpäivitysnopeus parani 14,6 FPS:llä ja nousi 86,6 FPS:ään.

Metro 2033 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, AAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. DirectX 11 -asetusvalikosta kytkettiin päälle tesselointi ja Advanced DOF -asetus. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Metro 2033:ssa jatkettiin siitä mihin Battlefieldissa jäätiin ja eroa ROG Matrix GTX580 Platinumin ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimen välille syntyi vain 0,8 FPS:ää. Ylikellotettuna ROG Matrix GTX580 Platinumin ruudunpäivitysnopeus nousi yli 30 FPS:n paremmalle puolelle ollen 32,9 FPS:ää.

F1 2010 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Suorituskykymittaukset päättävässä F1 2010:ssä ero ROG Matrix GTX580 Platinumin ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimen välillä oli 1,3 FPS:ää ja ylikellotettuna noustiin uudelle 63,6 FPS:ään.

Lämpötilamittauksissa Asuksen DirectCU II -jäähdytysratkaisu osoitti, mitä hyötyä on kolmen korttipaikan korkuisesta suunnittelusta ja kahdesta 95 millimetrin tuulettimesta. ROG Matrix GTX580 Platinumin grafiikkapiiri toimi 17 astetta viileämpänä levossa ja rasituksessa kuin NVIDIAn referenssinäytönohjaimella. Ylikellotettuna ja 100% tuulettimien kierrosnopeudella grafiikkapiirin lämpötila pysyi rasituksessa hyvin aisoissa ja nousi korkeimmillaan 76 asteeseen.

Tehonkulutusta seurattiin Etech PM300 -energiamittarilla, jolla mitattiin koko tietokoneen tehonkulutus pois lukien monitori. Lämpötilat mitattiin GPU-Z-ohjelman Sensors-välilehden avulla. Core i7-2600K -prosessorin Turbo Mode -ominaisuus oli testien aikana päällä, joten sen kellotaajuus nousi rasituksessa maksimissaan 3,8 GHz:iin ja laski lepotilassa SpeedStep-virransäästöominaisuuden ansiosta 1,6 GHz:iin. Rasituksessa käytettiin DirectX 11 -rajapintaa tukevaa Dirt 3 -peliä ja lepolukemat kirjattiin ylös Windows 7:n työpöydältä 10 minuuttia 3D-rasituksen päättymisen jälkeen.

Vaikka Asus ROG Matrix GTX580 Platinum oli ylikellotettu grafiikkapiirin osalta 44 MHz:llä, oli tehonkulutus levossa 12 wattia ja rasituksessa neljä wattia alhaisempi kuin NVIDIAn referenssinäytönohjaimella. Suurin syy on grafiikkapiirin 17 astetta alhaisempi lämpötila, jolla on suuri vaikutus tehonkulutukseen. Ylikellotettuna ROG Matrix GTX580 Platinum haukkasi pistorasiasta 120 wattia enemmän kuin vakiokelloilla ja jännitteellä.

Melumittaukset suoritettiin Velleman DVM805 -desibelimittarilla, joka asetettiin 25 senttimetrin päähän avonaiseen koteloon asennetusta näytönohjaimesta.

Asus ROG Matrix GTX580 Platinumin melutaso nousi rasituksessa vaivaisella 0,4 desibelillä 40,7 desibelin melutasosta levossa. Kiitos kahden hitaasti 28 % kierrosnopeudella pyörivän 95 millimetrin tuulettimen, Asus ROG Matrix GTX580 Platinum oli käytössä erittäin hiljainen. Ylikellotettuna ja tuulettimien 100 % kierrosnopeudella melutaso nousi 57,3 desibeliin, jota voidaan pitää äänekkäänä.

Sisältö

  1. Asus ROG Matrix GTX580 Platinum
  2. GPU Tweak -ohjelma ja ylikellotustestit
  3. Suorituskyky-, tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  4. Loppuyhteenveto