GeForce FX 5200

24.04.2003 00:00 |

NV30-grafiikkapiiriä lupailtiin alunperin jo vuoden 2002 kesäksi, mutta julkaisu tapahtui vasta kyseisen vuoden loppupuolella. Ongelmaksi muodostui NV30:n osalta erittäin heikko saatavuus ja vasta noin puolen vuoden kuluttua julkaisusta retail-näytönohjaimia on alkanut ilmestyä kauppojen hyllyille kaikkien saataville.

NV30, eli GeForce FX 5800 -sarja ei jatkanut MX-perinnettä, vaan keskiluokan näytönohjaimiksi NVIDIA julkaisi NV31-piirin (GeForce FX 5600) ja budjettiluokaksi NV34:n (GeForce FX 5200). Kummastakin edellä mainitusta mallista on saatavilla myös Ultra-malli.

GeForce 4 MX -sarja tuli surullisen kuuluisaksi aikoinaan DirectX 7 -tuella ja samaa virhettä NVIDIA ei halunnut tehdä uudestaan. GeForce FX 5200- ja 5600-näytönohjaimet ovatkin täysiverisiä DirectX 9 -rajapintaa tukevia näytönohjaimia, hinnan liikkuessa reilusti alle 200 euron.

Muropaketin testipenkkiin saatiin Inno3D:n sekä Albatronin valmistamat ja NV34-grafiikkapiiriin perustuvat GeForce FX 5200 -näytönohjaimet. Vertailukohtina käytämme GeForce4 Ti4200-8X- ja Radeon 9000 Pro -näytönohjaimia.

Ylemmän kuvan vasemmanpuoleinen piiri on Albatronin näytönohjaimesta (viikolta 9) ja oikeanpuoleinen vastaavasti Inno3D:n näytönohjaimesta (viikolta 13).

Pakkaus

Inno3D GeForce FX 5200:n mukana tulee erittäin kattava määrä oheismateriaalia. Ohjelmistopuolelta löytyy kokoversiot Comanche 4 -pelistä, WinDVD 4 DVD-soitto-ohjelmasta ja WinDVD Creator editointi-ohjelmasta sekä 3DMark03-testiohjelmasta testiversio, ajuri-CD sekä CD, josta löytyy viisi demoversiopeliä; Delta Force: Black Hawk Down, Ghost Recon, Red Faction, Serious Sam: The Second Encounter ja Vietcong.

Lisäksi paketista löytyy S-Video – komposiitti-adapteri/johto, DVI – VGA -adapteri ja ohjekirja.

Albatronin näytönohjaimen kylkiäisenä ei tule aivan yhtä kattavaa määrää oheismateriaalia, mutta kaikki tarpeellinen silti löytyy. Ohjekirjan lisäksi mukana tulee kaksi CD:tä, S-Video – komposiitti -adapteri, komposiittijohto sekä Albatron-tarra.

Ensimmäinen CD-levy käsittää kokoversion WinDVD Creator -ohjelmasta ja toinen kattavan määrän ajureita sekä apuohjelmia.

Inno3D Tornado & Albatron Gigi GeForce FX 5200

Komponenttisijoittelun puolesta Inno3D:n ja Albatronin GeForce FX 5200 -näytönohjaimissa ei ole mitään eroa. Suurimmiksi eroiksi jääkin piirilevyn väri, jäähdytysratkaisu sekä muistit. FX 5800- ja FX 5200 Ultra -näytönohjaimista tuttua lisävirtaliitintä ei ultrattomasta mallista löydy. Ultralliseen versioon nähden piirilevyn koko on myös jonkin verran pienempi ja suuria kondensaattoreita näytönohjaimen takaosasta ei löydy.

Inno3D on varustanut FX 5200 -näytönohjaimensa erittäin massiivisen kokoisella siilillä, joka peittää ytimen lisäksi ympäriltä löytyvät muistipiirit. Valitettavasti kuitenkin muistipiirit ovat jonkin verran matalammalla, kuin itse ydin, joten siili ei ota kontaktia näihin lainkaan. Tuuletinta ei löydy, mutta liitinpaikka kaksipaikkaiselle tuuletinliittimelle löytyy näytönohjaimen alaosasta.

Näytönohjaimesta löytyy 128 megatavua DDR-muistia, joka toimii 200 MHz:n (400 MHz DDR) kellotaajuudella. GeForce FX -sarjan 128-bittisen muistiväylän takia muistien kaistanleveys jää 6,4 GB/sekuntiin. Muistipiirit eivät ole BGA-koteloidut, kuten esimerkiksi GeForce FX 5200 Ultrassa, vaan TSOP-koteloidut. 16 megatavun piirejä löytyy kahdeksan kappaletta ja kummassakin mallissa piirit olivat Samsungin valmistamat.

Albatronin mallista löytyy huomattavasti pienempi siili, joka kattaa ainoastaan ytimen ympärystän. Passiivijäähdytyksen takia näytönohjain kävi testeissämme rasituksen aikana uskomattoman kuumana, koska kotelotuuletusta ei ollut. Siilin lämpötila itseasiassa nousi niinkin korkealle, että käräytin sormeni koskettaessani sitä ytimen kohdalta. Samainen ongelma koskee myös Inno3D:n mallia, vaikka siili onkin erittäin paljon kookkaampi. Ylikellotustestien aikana lisäsimmekin yhden 120 millimetrisen tuulettimen puhaltamaan viileää ilmaa näytönohjainten siilejä kohti.

Albatronin näytönohjaimesta näkyy myös paremmin muistipiirien sijoittelu: kaikki piirit ovat näytönohjaimen etupuolella, neljä ylhäällä ja loput neljä takaosassa.

GeForce FX 5200 -näytönohjaimien NV34-ydin on valmistettu 0,15 mikronin prosessilla ja se toimii 250 MHz:n kellotaajuudella. Transistoreita ytimestä löytyy 47 miljoonaa ja renderöintiliukuhihnoja neljä kappaletta (2×2). Näytönohjain tukee myös AGP3.0-standardia sekä jo aiemmin mainittua DirectX 9.0 -rajapintaa.

DirectX 9.0 -tuen hyöty jää kuitenkin vielä tässä vaiheessa varsin kyseenalaiseksi, koska markkinoilla ei ole ainoatakaan peliä, joka tukisi kyseistä rajapintaa. Hyöty käytännössä jää 3DMark03:n Nature-testin ja NVIDIAn omien teknologiademojen tasolle.

Näytönohjaimien takapuolilta ei mitään ihmeellistä löydy, kaikki muistipiiritkin on sijoitettu etupuolelle.

Inno3D:n sekä Albatronin malleista löytyy kummastakin digitaalisten DVI- ja analogisten VGA-liittimien lisäksi myös S-Video-ulostulo.

Testikokoonpano

Inno3D Tornado GeForce FX 5200- ja Albatron Gigi GeForce FX 5200 -näytönohjaimille vertailukohtina käytimme GeForce4 Ti4200-8X -grafiikkapiiriin perustuvaa Albatron Ti4680 Turbo- ja ATI Radeon 9000 Pro -piirillistä Gigabyte Maya Radeon 9000 Pro -näytönohjainta.

Alustana testeissä oli nForce2-piirisarjallinen Abit NF7-S 1.2 -emolevy, AMD Athlon XP 2500+ -prosessori (Barton) ja muistikampoina 256 megatavun Corsair XMS3200 CS2 ja 512 megatavun Corsair XMS3500 CS2.

Testikokoonpano:

  • AMD Athlon XP 2500+ (Barton)
  • Abit NF7-S 1.2 (nForce2)
  • Corsair 256MB XMS3200 CS2 (CAS 2-5-2-2)
  • Corsair 512MB XMS3500 CS2 (CAS 2-5-2-2)
  • Maxtor 30GB 5400 rpm
  • LG 52X
  • Antec 400W
  • Inno3D Tornado GeForce FX 5200
  • Albatron Gigi GeForce FX 5200
  • Albatron Ti4680 Turbo
  • Gigabyte Maya Radeon 9000 Pro
  • Detonator 43.35 (NVIDIA)
  • Catalyst 3.2 (ATI)
  • nForce2 2.03
  • Windows 2000 SP3
  • DirectX 9.0

Testitulokset

Futuremarkin 3DMark2001 SE:ssä GeForce4 Ti4200-8X ottaa heti kättelyssä reilun etumatkan perässä laahaaviin FX 5200:aan ja Radeon 9000 Prohon. FX 5200:n tulokset Radeon 9000 Pron kanssa ovat suurinpiirtein samoissa.

3DMark03:ssa FX 5200 kuroo kaulaa kiinni Ti4200-8X:ään, mutta ei yllä samoihin tuloksiin, vaikka hyötyykin jo Nature-testiosiosta DirectX 9 -tuen pönkittämänä. Ero Radeon 9000 Prohon kasvaa jo huomattavasti suuremmaksi.

3DMark03:lla testatessa fillratea, Ti4200-8X nappaa kärkisijan selvästi, kun taas Radeon 9000 Pro jää selvästi hännille.

OpenGL-rajapintaa hyödyntävän Quake 3:n tuloksissa ei ole mitään ihmeellistä, Ti4200-8X kärjessä, Radeon 9000 Pro hännillä ja FX 5200 jonkin verran Radeon 9000 Prota paremmilla tuloksilla välimaastossa.

Unreal Tournament 2003:n testattiin apunakäyttäen [H]ard|OCP:n Benchmark Utility 2.1:tä. FX5200:n ja Ti4200-8X:n välinen suorituskykyero kasvaa edellisistä testiohjelmista, Radeon 9000 Pro vastaavasti ottaa selvän kaulan FX 5200:aan verrattuna.

Aquamark 2.3:n tulokset ovat suurinpiirtein samat 3DMark2001 SE:n tulosten kanssa.

Antialiasointi & anisotrooppinen filtteröinti

Anisotrooppisen filtteröinnin laatua testasin Quake 3:n kanssa, ja kuvat on suurennettu 150 prosenttisiksi.

Ilman anisotrooppista filtteröintiä ritiläkohdasta on selvästi havaittavissa epäselvyyttä, kun taas 8-kertaisella AF:llä ja FX 5200 -näytönohjaimella ritiläosa on selvä loppuun asti. Ti4200-8X:llä parannusta tapahtuu jonkin verran 0-kertaiseen AF:ään, mutta ritilikön loppupäässä ei näy punaista hohtoa enää lainkaan. Radeon 9000 Prolla vastaavasti laatu on suht’ samaa tasoa kuin FX 5200:llakin.

Anisotrooppisesta filtteröinnistä siis tulee ainakin plussat kotiin GeForce FX 5200:lle, jolla laatu on huomattavasti parempi kuin vastaavilla asetuksilla GeForce4 Ti4200-8X:llä.

Antialiasoinnin testaamiseen käytettiin 3DMark2003-ohjelmaa ja sen valmista osiota kuvanlaadun mittaamiseksi. 2-kertaisella antialiasoinnilla eroa eri näytönohjaimien välillä ei ole käytännössä lainkaan.

4-kertaisella AA:lla laatu FX 5200:lla ja Ti4200-8X:llä on sama, mutta Radeon 9000 Pro jää jälkeen karheilla reunoilla.

Laadullisesti GeForce FX 5200 ei voita GeForce4 Ti4200-8X:ää antialiasoinnissa, ja mahdollinen ero jääkin suorituskyvyn piikkiin:

Antialiasointia ja anisotrooppista filtteröintiä testasin 3DMark2001 SE:llä ja Quake 3:lla. Kaikissa testeissä anisotrooppinen filtteröinti asetettiin 8X-asentoon.

3DMark2001 SE:ssä antialiasoinnin suorituskyvyissä ei ole merkittäviä eroja, tehot laskevat prosentuaalisesti suurinpiirtein yhtä paljon.

Quake 3:ssa 2-kertaisella antialiasoinnilla FX 5200 pärjää erityisen hyvin, mutta 4X:llä tulos laskee jälleen hieman.

Ylikellotus

Jotta ylikellottaminen onnistuisi ajureiden välilehdeltä, ajoin coolbits-rekisterimuokkauksen. Kahden liukupalkin avulla ytimen ja muistien kellotaajuutta voidaan nostaa yhden megahertsin välein. Nostovaraa löytyy esimerkiksi ytimen osalta yli 500 MHz:iin, joten säätövara ei varmasti pääse loppumaan.

Kuten jo aiemmin mainitsinkin, siilit kävivät rasituksessa todella kuumina ja ylikellotuksen ajaksi asetin kokoonpanon viereen hönkimään yhden 120 millimetrin tuulettimen.

Ensiksi otin ylikellotuksen kohteeksi Inno3D:n mallin, jonka ytimen kellotaajuus suostui nousemaan 250 MHz:n vakiokellotaajuudesta 305 MHz:iin ja muistit vastaavasti 480 MHz:iin (vakio 400 MHz). Tällä näytönohjaimella päästiin siis noin 20 prosentin kellottuvuuteen sekä ytimen että muistien osalta.

Seuraavaksi otin esille Albatronin näytönohjaimen ja nostin kellotaajuudet suoraan 280/450 MHz:n tulokseen, joka yllätykseksi tuotti heti suuria grafiikkavirheitä. Muisteja jouduttiin laskemaan aina niinkin alas kuin 411 MHz:iin, jotta grafiikkavirheet loppuivat. Ytimen nosto ei kuitenkaan aivan näin alas tyrehtynyt, vaan lopulliseksi vakaaksi kellotaajuudeksi muodostui 308 MHz.

Ylikellotustestit ajettiin siis seuraavilla kellotaajuuksilla:

  • Inno3D Tornado GeForce FX 5200: ydin 305 MHz, muistit 480 MHz
  • Albatron Gigi GeForce FX 5200: ydin 308 MHz, muistit 411 MHz

3DMark03:n vakioasetuksilla Inno3D:n malli hyötyy ylikellotuksesta noin 19 prosenttia, kun taas Albatronin tulos jää noin 10 prosentiin muistien huonon kellottuvuuden takia. 8-kertaisella anisotrooppisella filtteröinnillä ja 4-kertaisella antialiasoinnilla Inno3D hyötyy ylikellotuksista 24 prosenttia ja Albatron noin 10 prosenttia.

Loppusanat

NVIDIA jätti MX-merkinnän halpisnäytönohjaimistaan NV31- ja NV34-grafiikkapiirien myötä. Kummatkin edellämainituista grafiikkapiireistä pohjautuvat GeForce FX -arkkitehtuuriin ja ovat näin täysiverisiä DirectX 9 -rajapintaa tukevia näytönohjaimia. Vaikka kaikki paperilla näyttääkin kohtalaisen hyvältä, käytäntö näyttää kuitenkin jotain aivan toista. Suoraan sanoen ainakin testissä käyneet GeForce FX 5200 -näytönohjaimeet eivät vakuuttaneet nopeudella, suorituskyvyn jäädessä Radeon 9000 Pron tasolle.

Toki passiivijäähdytys sekä DX9-tuki ovat plussaa, mutta loppupelissä näiden hyöty on kuitenkin varsin minimaalinen, varsinkin kun markkinoilla on Radeon 9500:n kaltaisia tuotteita, joissa hinta/laatusuhde on eri tasolla.

Itse tuotteita arvosteltaessa molemmat valmistajat ovat tehneet hyvää ja laadukasta jälkeä. Varsinkin Inno3D:n erittäin kattava oheismateriaalimäärä sekä ylikellottuvuus jäivät positiivisesti mieleen.

Yhteenvetona voisi siis sanoa, että GeForce FX 5200 -näytönohjaimet ovat nykypäivänä liian suorituskyvyttömiä näytönohjaimia, eikä DirectX 9 -tuki pysty asiaa korvaamaan

>> Etusivulle

24. huhtikuuta – Ville Suvanto ([email protected]://muropaketti.com)