Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskyky yhdellä näytöllä (1920x1080)

22.03.2012 16:23 Muropaketin toimitus

GeForce GTX 680 -näytönohjaimen suorituskykyä verrattiin testeissä ensisijaisesti AMD:n Radeon HD 7970 -näytönohjaimeen. GeForce GTX 680 asettuu 499 dollarin suositushinnallaan 549 dollarin hintaisen Radeon HD 7970:n ja 449 dollarin Radeon HD 7950:n puoleen väliin. GeForce GTX 680 korvaa markkinoilla GeForce GTX 580:n, jonka hintaa on leikattu rajusti viime viikkoina.

Testeissä vertailukohtina mukana ovat NVIDIAn GeForce GTX 580-, 570- ja 560 Ti- sekä AMD:n Radeon HD 7970-, 7950- ja 7870-näytönohjaimet. Mukana ovat myös kahdella grafiikkapiirillä varustetut GeForce GTX 590 ja Radeon HD 6990.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon, joka varustettiin yhdellä 180 millimetrin tuulettimella, joka poisti lämmintä ilmaa kotelon yläosan kautta, sekä kahdella 140 millimetrin tuulettimella, jotka asennettiin kotelon etu- ja takaosaan.

Alustaksi asennettiin Asuksen P67-piirisarjaan perustuva P8P67 PRO -emolevy kahdeksalla gigatavulla G.Skillin DDR3-muistia, jotka toimivat DDR3-1866 nopeudella ja 9-10-9-28 1T -asetuksilla. Prosessorina toimi neliytiminen 3,4 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-2600K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,8 GHz:iin.

Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Western Digitalin Serial ATA 3 Gb/s -liitännäinen yhden teratavun tallennuskapasiteetillinen Caviar Black WD1001FALS -kiintolevy, LG:n Blu-ray-asema ja Corsairin 1000-wattinen HX1000W-virtalähde.

GeForce GTX 680:n kanssa käytettiin NVIDIA:n toimittamia GeForce 300.99 -beeta-ajureita. Muiden NVIDIAn näytönohjaimien kanssa käytettiin virallisia WHQL-hyväksyttyjä GeForce 296.10 -ajureita. AMD:n näytönohjaimilla käytettiin Radeon HD 7800 -sarjan julkaisun yhteydessä esiteltyjä beeta-asteen 8.950.5.0-versiollisia Catalyst-ajureita.

  • Intel Core i7-2600K (4/8 ydintä/säiettä, 3,4 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,8 GHz)
  • Asus P8P67 PRO (Intel P67)
  • 8 Gt G.Skill DDR3-1866 (9-10-9-28 1T)
  • 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
  • Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1 Tt SATA 3 Gb/s
  • Corsair HX1000W
  • LG Blu-ray
  • Viewsonic VX2450WM-LED -näyttö (1920×1080)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

 

  • GeForce GTX 680 (1006/(1059)/1502 MHz)
  • GeForce GTX 590 (607/854 MHz)
  • GeForce GTX 580 (772/1002 MHz)
  • GeForce GTX 570 (732/950 MHz)
  • GeForce GTX 560 Ti (822/1002 MHz)
  • Radeon HD 7970 (925/1375 MHz)
  • Radeon HD 7950 (800/1250 MHz)
  • Radeon HD 7870 GHz Edition (1000/1200 MHz)
  • Radeon HD 6990 (830/1250 MHz)

 

3DMark11

3DMark 11 ajettiin läpi Performance- ja Extreme-esiasetuksilla. Performance-esiasetuksilla käytössä on 1280×720-resoluutio, ei reunojenpehmennystä ja trilineaarinen suodatus. Extreme-esiasetuksilla käytössä on 1920×1080-resoluutio, nelinkertainen reunojenpehmennys ja 16-kertainen anisotrooppinen suodatus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Näytönohjainriippuvaisessa Extreme-testissä GeForce GTX 680 ja Radeon HD 7970 olivat käytännössä tasoissa noin X2690 pisteessä.

Huom! GeForce GTX 680 -näytönohjaimella 3DMark 11 -tulos Extreme-esiasetuksilla heitteli noin X2700 ja X3200 pisteen välillä johtuen GPU Boost -ominaisuuden bugista. Ongelma korjaantunee uudemmilla ajureilla. Lisää aiheesta Muropaketin toimituksen blogissa.

Kevyemmillä Performance-esiasetuksella GeForce GTX 680:n tulos nousi GeForce GTX 590:n tasolle yli P9200 pisteeseen. Edellisen sukupolven GeForce GTX 580 -näytönohjaimeen verrattuna GeForce GTX 680 oli Extreme-testissä 28 % suorituskykyisempi.

 

3DMark Vantage

Vanhempi DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Performance-esiasetuksilla eli 1280×1024-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli 3DMark Vantagessa Performance-esiasetuksilla noin 4 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja noin 19 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

 

Unigine Heaven 3.0

Unigine Heavenin uusi 3.0-versio testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Paljon tesselointia käyttävässä Heaven-testissä GeForce GTX 688 oli noin 10 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja jopa 54 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

 

Battlefield 3

Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 4x MSAA -reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja 4x MSAA -reunojenpehmennyksellä GeForce GTX 680 oli Battlefield 3:ssa noin 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 29 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

 

Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Native-kuvanlaatuasetuksella. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Call of Duty: Modern Warfare 3 pyöri parhailla kuvanlaatuasetuksilla kaikilla näytönohjaimilla erinomaisesti. GeForce GTX 680 oli noin 7 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja noin 20 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

 

The Elder Scrolls: Skyrim

Skyrim testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High/Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Skyrimissä yllättäen koko joukon suorituskykyisin ja eroa syntyi 17 % Radeon HD 7970:een ja 20 % GeForce GTX 580:een verrattuna.

 

Crysis 2

Crysis 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, Extreme-kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Extreme-kuvanlaatuasetuksilla Crysis 2:ssa noin 7 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 27 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

 

Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolution testattiin 1920×1080-resoluutiolla, MLAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-kuvanlaatuasetuksilla ja Soft-varjoilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Deus Ex oli ainoa testi 1920×1080-resoluutiolla, jossa Radeon HD 7970 päihitti GeForce GTX 680:n. Radeon HD 7970 oli parhailla kuvanlaatuasetuksilla noin 5 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680. GeForce GTX 680 oli 27 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

 

Dirt 3

Dirt 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli jälleen koko joukon suorituskykyisin, 22 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 51 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

 

Total War 2: Shogun 2

Total War: Shogun 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla. Mukana on tulokset sisäänrakennetulla 3D-suorituskykyä mittaavalla DX11 High -testillä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Total War: Shogun 2:ssa noin 2 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 50 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

 

Civilization V

Civilization V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin sisäänrakennetulla Late Game View -testin Full Render -osiolla, joka on näkymä yli 300 vuoron jälkeen. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Civilization V:ssa 11 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 15 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 580.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 680 (GK104)
  2. Uudet ominaisuudet: GPU Boost, Power Target, Advanced VSync, Surround ja TXAA
  3. Kepler-arkkitehtuuri
  4. Näytönohjaimen esittely
  5. Testikokoonpano ja suorituskyky yhdellä näytöllä (1920x1080)
  6. Kolmen näytön Surround-suorituskyky (5760x1080)
  7. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  8. Ylikellotustestit
  9. Loppuyhteenveto