Kolmen näytön Surround-suorituskyky (5760x1080)
Yhden näytön testien tuloksista voidaan todeta, että nykypäivän huippunäytönohjaimilla jää monissa DirectX 11 -peleissä 1920×1200-resoluutiolla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla runsaasti potentiaalia hyödyntämättä yli 100 FPS:n ruudunpäivitysnopeuksilla.
GeForce GTX 680:n suorituskykyä päästiin maistelemaan Muropaketin testilabrassa Samsungin kolmen MD230-näytön Surround-konfiguraatioilla, jolla resoluutio saatiin nostettua 5760×1080 pikseliin.
Kaksi näytöistä kytkettiin GeForce GTX 680:n DVI-liittimiin ja kolmas näyttö DVI-HDMI-adapterilla HDMI-liittimeen.
Kolmen näytön Surround-konfiguraatio saadaan käyttöön ajureiden ohjauspaneelista Configure Surround, PhysX -välilehdeltä napsauttamalla Span displays with Surround -valinta aktiiviseksi. Ohjattu asennus käy läpi näyttöjen liitännät, järjestyksen ja resoluution.
Kolmen näytön testeissä GeForce GTX 680:tä verrattiin ensisijaisesti Radeon HD 7970:een, mutta mukana testeissä olivat myös AMD:n ja NVIDIAn kahden grafiikkapiirin Radeon HD 6990- ja GeForce GTX 590 -näytönohjaimet. Pelien kuvanlaatuasetuksia jouduttiin hieman karsimaan yhden näytönohjaimen testeistä, jotta ne saatiin toimimaan pelattavasti 5760×1080-resoluutiolla.
Battlefield 3
Battlefield 3 testattiin 5760×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla.
Radeon HD 6990 oli joukon suorituskykyisin 49,3 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella, kun GeForce GTX 590, Radeon HD 7970 ja GeForce GTX 680 jäivät noin 40 FPS:ään. Sujuvaan pelaamiseen pelin kuvanlaatuasetuksia on todellisuudessa syytä karsia hieman enemmän.
Skyrim
Skyrim testattiin 5760×1080-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla.
GeForce-näytönohjaimilla suorituskyky riitti 5760×1080-resoluutiolla noin 60 FPS:n tuntumaan. GeForce GTX 680 oli 15,5 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970.
Dirt 3
Dirt 3 testattiin 5760×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla.
Radeon HD 7970:n kolmen gigatavun muistimäärästä oli apua Dirt 3:ssa 5760×1080-resoluutiolla ja se oli koko joukon suorituskykyisin 76,6 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. Eroa GeForce GTX 680:een syntyi noin 10 %.
Deus Ex: Human Revolution
Deus Ex: Human Revolution testattiin 5760×1080-resoluutiolla, MLAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, Normal-varjoilla ja Normal-kuvanlaatuasetuksilla.
GeForce GTX 680 oli 76,3 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella 6,4 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970.
Tom Clancy’s HAWX 2
Tom Clancy’s HAWX 2 testattiin 5760×1080-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla.
Tässä pelissä GeForce-näytönohjaimet olivat vähemmän yllättäen kärjessä ja GeForce GTX 680 oli 28,5 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970.
Yllä olevasta taulukosta näkee, kuinka Kepler-grafiikkapiirin lepotilan kellotaajuus käyttäytyy, kun käytössä on useampi näyttö tai grafiikkapiiri. Muropaketin Surround-testissä oli käytössä kolme identtistä Samsungin näyttöä ja kaikissa oli käytössä sama 1920×1080-resoluutio. Lepotilassa GeForce GTX 680:n kellotaajuudet laskivat grafiikkapiirin osalta 324 MHz:n ja GDDR5-muistien 162 MHz:n kellotaajuudelle, kuten yhdellä näytöllä.
Jos näytöissä on käytössä eri resoluutio, näytönohjain siirtyy lepotilassa Multi-monitor Idle pstate -tilaan, jossa grafiikkapiirin kellotaajuus on 550 MHz ja muistit toimivat täydellä 1502 MHz:n kellotaajuudella.
Sisältö
- NVIDIA GeForce GTX 680 (GK104)
- Uudet ominaisuudet: GPU Boost, Power Target, Advanced VSync, Surround ja TXAA
- Kepler-arkkitehtuuri
- Näytönohjaimen esittely
- Testikokoonpano ja suorituskyky yhdellä näytöllä (1920x1080)
- Kolmen näytön Surround-suorituskyky (5760x1080)
- Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
- Ylikellotustestit
- Loppuyhteenveto