G-Syncin käyttöönotto ja käytännön testi
Näytönohjaimen ajurit tunnistavat G-Sync-ominaisuutta tukevan näytön automaattisesti. Käytössä voi olla samaan aikaan rinnalla myös muita näyttöjä, jotka eivät ominaisuutta tue.
G-Sync-tekniikan saa päälle tai pois päältä ajureiden ohjauspaneelin 3D-asetuksista. G-Sync-tekniikkaa tukeva näyttö on asetettava päänäytöksi ja globaaleista asetuksista laitetaan päälle Vertical Sync -asetuksen kohdalle G-Sync. Ominaisuuden voi valita käyttöön myös sovelluskohtaisesti käyttämällä pelikohtaisia profiileita.
G-Sync käytännössä
G-Syncin toimivuutta testattiin käytännössä Insurgency-pelillä. Hiirtä liikutettiin nopeasti sivusuunnassa ja samalla näytöstä otettiin kuva kameralla. Kuvasta oli nähtävissä mahdollinen ruudun repeily.
Ilman G-Sync- ja V-Sync-tekniikoita kuvassa esiintyi silminnähden selvää repeilyä 144 Hz:n virkistystaajuudella. Repeily näkyy erityisen selvästi esimerkkikuvan talon pylväissä.
G-Sync-tekniikka päälle kytkettynä kuva näytti silminnähden huomattavasti sulavammalta nopeissa liikkeissä. Ruutujen repeilyä ei esiintynyt lainkaan, mikä selviää myös testikuvasta, jossa näkyy käytännössä vain näyttöpaneelin häntiminen erittäin nopeassa liiketoistossa. G-Sync-tekniikka toimi siis aivan kuten luvattiin. Valitettavasti G-Syncin toimintaa pelissä ei ole mahdollista varmistaa esimerkiksi ruudulla näkyvällä indikaattorilla.
Sisältö
- G-Sync-näytöt: Asus ROG Swift PG278Q & AOC G2460PG
- NVIDIA G-Sync -teknologiakatsaus
- G-Syncin käyttöönotto ja käytännön testi
- Asus ROG Swift PG278Q -näytön esittely
- AOC G2460PG -näytön esittely
- Testilaitteisto, liiketoiston sulavuus, sisäänmenoviive & vertailukohtana QNIX QX2710LED OC -näyttö
- Loppuyhteenveto