Uusimmat

3D-testit integroidulla grafiikkaohjaimella

18.11.2014 15:20 Muropaketin toimitus

3DMark Fire Strike

Futuremarkin uuden 3DMarkin erillisnäytönohjaimien testaamiseen suunnattu Fire Strike -testi ajettiin läpi Default-esiasetuksilla, joissa on käytössä 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja keskitason kuvanlaatuasetukset. Fire Strike pitää sisällään myös prosessoria kuormittavia fysiikkatestejä. Suurempi tulos on parempi.

AMD:n APU-piirien integroidut grafiikkaohjaimet selättivät Intelin verrokit reilulla marginaalilla 3DMark Fire Strike -testiohjelman kokonaistuloksissa. Jopa hitain Kaveri-APU-piiri A6-7400K oli Intelin Core i5-4690K:ta nopeampi.

Prosessorin laskentatehoa mittaavissa fysiikkatesteissä testijoukosta erottui A6-7400K heikolla 1836 pisteen tuloksella. AMD:n suorituskykyisemmät APU-piirit ja Intelin Pentium G3258 asettuivat keskisarjaan ja Core i5-4690K oli omassa luokassaan yli 7000 pisteen tuloksella.

Unigine Heaven 4.0

Uniginen Heaven 4.0 -testi ajettiin läpi ilman reunojenpehmennystä, trilineaarisella suodatuksella, Low-tason kuvanlaatuasetuksilla, ilman tesselaatiota ja 1920×1080-resoluutiolla. Suurempi tulos on parempi.

AMD:n A10-sarjan APU-piirit jatkoivat voittoisaa menoaan integroidun grafiikkaohjaimen suorituskykyä mittaavassa Uniginen Heaven 4.0 -testiohjelmassa. A10-7850K oli keskimäärin 22 % nopeampi kuin Intelin Core i5-4690K. Core i5-4690K onnistui kiilaamaan APU-piireistä halvimman A6-7400K:n ohi, mutta Pentium G3258 jäi kauas taakse 71 % erolla.

Bioshock Infinite

Bioshock Infinite testattiin pelin sisäänrakennetulla suorituskykytestillä Low-tason kuvanlaatuasetuksilla, ilman reunojenpehmennystä, trilineaarisella suodatuksella ja 1920×1080-resoluutiolla. Suurempi tulos on parempi.

Bioshock Infinitessä AMD:n A10-sarjan APU-piirit nöyryyttivät Intelin prosessoreita ollen 74-106 % nopeampia kuin Core i5-4690K. A6-7400K käänsi prosessoritestien asetelmat ympäri ja oli jopa 133 % nopeampi kuin Pentium G3258. Yhdenkään APU-piirin suorituskyky ei yltänyt Low-asetuksilla pelattavalle tasolle, mutta onneksi pelistä löytyy vielä matalammat Very low -asetukset, joilla A10-sarjan APU-piirit ylsivät sulavaan ruudunpäivitysnopeuteen.

Diablo 3

Diablo 3 testattiin pelin Low-tason kuvanlaatuasetuksilla, ilman reunojenpehmennystä, trilineaarisella suodatuksella ja 1920×1080-resoluutiolla. Testialueena toimi pelin ACT I -maailman alkupuoli. Suurempi tulos on parempi.

A10-7850K ja A10-7800 tarjosivat Diablo 3:ssa täysin pelikelpoisen ja sulavan yli 50 FPS:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden. Loput A10-sarjan APU-piirit tarjosivat juuri ja juuri pelikelpoisen kokemuksen ja raskaammissa kohdissa ruudunpäivitysnopeus tökki todella pahasti. Intelin prosessoreilla ja A6-7400K:lla Diablo 3 ei ollut laisinkaan pelikelpoinen, vaan investointi erillisnäytönohjaimeen olisi pakostakin edessä Full HD -resoluutiolla.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Skyrim testattiin pelin Low-tason kuvanlaatuasetuksilla, ilman reunojenpehmennystä, trilineaarisella suodatuksella ja 1920×1080-resoluutiolla pelin alkupuolella. Suurempi tulos on parempi.

AMD:n A10-sarjan APU-piireillä Skyrim pyörähti sulavalla yli 40 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella ja minimi pysyi sekin vähintään 30 FPS:n paikkeilla. A6-7400K ei yltänyt sulavaan ruudunpäivitysnopeuteen vaan putosi jatkuvasti pelikelvottoman alle 30 FPS:n puolelle. Intelin prosessorien integroiduille grafiikkaohjaimille Skyrim oli liikaa eivätkä ne kyenneet tarjoamaan pelattavaa ruudunpäivitysnopeutta.

Sisältö

  1. AMD A10-7850K, A10-7800 & A6-7400K (Kaveri)
  2. APU-piirien esittely & ominaisuudet
  3. Testikokoonpano
  4. Prosessoritestit
  5. 3D-testit integroidulla grafiikkaohjaimella
  6. Keskimääräinen suorituskyky
  7. Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  8. Loppuyhteenveto