Uusimmat

3D-suorituskyky

12.06.2013 19:19 Muropaketin toimitus

Futuremarkin uusin 3DMark testattiin Fire Strike -testin vakioasetuksilla, jossa on käytössä DirectX 11 -tuki, 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja keskitason kuvanlaatuasetukset. Suurempi tulos on parempi.

Core i7-3770K ja Core i5-3570K olivat 3DMarkin kokonaistuloksessa prosentin kymmenyksiä suorituskykyisempiä kuin Core i7-4770K ja Core i5-3570K.

Fire Strike -testin fysiikkaosio perustuu Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoon. Kaikki fysiikkalaskenta suoritetaan prosessorilla ja ainoastaan ruudulla näkyvien hahmojen eli pehmeiden kappaleiden verteksien tiedot päivitetään jokaisessa ruudussa grafiikkapiirille. Testissä on 32 simuloitua maailmaa ja jokaiselle prosessoriytimelle on oma säie, jolla suoritetaan simulaatioita.

Core i7-4770K oli Fire Striken fysiikkaosiossa 5 % suorituskykyisempi kuin Core i7-3770K ja Core i5-4670K oli saman verran suorituskykyisempi kuin Core i5-3570K.

Star Craft II testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason prosessoria kuormittavilla kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin toistamalla pätkä Gamereplays.org-sivuston Hall of Fame -listalta ladattua TheLittleOne vs. HasuObs -taistelua Faster-nopeudella ja mittaamalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Fraps-ohjelmalla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Core i7-4770K:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Star Craft II:ssa oli 3 % parempi kuin Core i7-3770K:lla ja Core i5-4670K:n 2,5 % parempi kuin Core i5-3570K:lla.

Guild Wars 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, Multi Sample -reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Best Appereance -kuvanlaatuasetuksilla. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Core i7-4770K:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli Guild Wars 2:ssa 4 % parempi kuin Core i7-3770K:lla ja Core i5-4670K:n 1 % parempi kuin Core i5-3570K:lla.

Civilization V testattiin sisäänrakennetulla Late Game View -testillä, joka on näkymä yli 300 vuoron jälkeen. No Render -testissä simuloidaan äärettömän nopeaa näytönohjainta ja mitataan pelkästään prosessorin suorituskykyä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

Civilization V:n prosessoritestissä tilanne oli sama kuin 3DMarkin Fire Strike -testissä eli Core i7-3770K ja Core i5-3570K olivat marginaalisesti suorituskykyisempiä kuin Core i7-4770K ja Core i5-4670K.

Skyrim testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Myös Skyrimissä tilanne oli sama eli Core i7-3770K ja Core i5-3570K olivat marginaalisesti suorituskykyisempiä kuin Core i7-4770K ja Core i5-4670K.

Bioshock Infinite testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Bioshock Infinitessä Core i7-4770K oli 3 % suorituskykyisempi kuin Core i7-3770K ja Core i5-4670K oli saman verran suorituskykyisempi kuin Core i5-3570K. Huomion arvoista oli, että Ivy Bridgen ja Haswellin i5-mallit olivat marginaalisesti suorituskykyisempiä kuin i7-mallit.

Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Battlefield 3 on selvästi näytönohjainrajoitteinen peli, jossa prosessorin suorituskyvyllä on hyvin pieni merkitys ruudunpäivitysnopeuteen, jotka olivat kaikilla prosessoreilla 2,3 FPS:n sisässä toisistaan.

Sisältö

  1. Intel Core i7-4770K & Core i5-4670K (Haswell)
  2. Haswell-arkkitehtuuri
  3. 4. sukupolven Core-prosessorit
  4. Core i7-4770K- ja Core i5-4670K -prosessoreiden esittely
  5. Testikokoonpano ja prosessorisuorituskyky
  6. 3D-suorituskyky
  7. Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  8. Ylikellotustestit
  9. Loppuyhteenveto