Uusimmat

3D-suorituskyky

23.09.2014 16:19 Muropaketin toimitus

Futuremarkin uusin 3DMark testattiin Fire Strike -testin vakioasetuksilla, jossa on käytössä DirectX 11 -tuki, 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja keskitason kuvanlaatuasetukset. Suurempi tulos on parempi.

3DMarkin kokonaistuloksessa erot jäivät olemattomiksi ja Core i7-5960X:llä tulos oli vain noin prosentin parempi kuin Core i7-4960X:llä.

Fire Strike -testin fysiikkaosio perustuu Bulletin avoimen lähdekoodin fysiikkakirjastoon. Kaikki fysiikkalaskenta suoritetaan prosessorilla ja ainoastaan ruudulla näkyvien hahmojen eli pehmeiden kappaleiden verteksien tiedot päivitetään jokaisessa ruudussa grafiikkapiirille. Testissä on 32 simuloitua maailmaa ja jokaiselle prosessoriytimelle on oma säie, jolla suoritetaan simulaatioita. Tulos on ilmoitettu ruudunpäivitysnopeutena (FPS) ja suurempi tulos on parempi.

Core i7-5960X oli 3DMarkin fysiikkatestissä 27 % ja Core i7-5820K noin 5 % suorituskykyisempi kuin Core i7-4960X.

Star Craft II testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason prosessoria kuormittavilla kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin toistamalla pätkä Gamereplays.org-sivuston Hall of Fame -listalta ladattua TheLittleOne vs. HasuObs -taistelua Faster-nopeudella ja mittaamalla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Fraps-ohjelmalla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Core i7-5960X:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus Star Craft II:ssa oli noin 23 % ja Core i7-5820K:n 6 % parempi kuin Core i7-4960X:llä.

Battlefield 4 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Battlefield 4 on täysin näytönohjainrajoitteinen peli, jossa prosessorin arkkitehtuurilla ja suorituskyvyllä on hyvin pieni merkitys ruudunpäivitysnopeuteen. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli kaikilla prosessoreilla 0,8 FPS:n sisällä toisistaan.

Sisältö

  1. Intel Core i7-5960X & 5820K (Haswell-E)
  2. Prosessoreiden esittely
  3. Testikokoonpano ja prosessorisuorituskyky
  4. 3D-suorituskyky
  5. Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  6. Ylikellotustestit
  7. Loppuyhteenveto