Uusimmat

Testikokoonpanot ja mittaukset

20.03.2017 17:00 Tapio Berschewsky

Testikokoonpanot ja mittaukset

Kokeilimme kaikkia kolmea Ryzen 7 -prosessoria AMD:n X370-piirisarjallisella Asuksen Crosshair VI Hero -emolevyllä, jonka BIOS päivitettiin uusimpaan versioon ennen testejä. Muistina käytimme samaa G.Skillin Trident Z -sarjan DDR4-3600 F4-3600C16D-16GTZ -muistia, joka on ollut mukana kaikissa tämän vuoden testikokoonpanoissamme.

Prosessoricoolerina testissä oli Noctuan NH-D15, massamuistina Samsungin 850 EVO SSD ja käyttöjärjestelmänä 64-bittinen Windows 10 Home.

Verrokiksi Ryzen-triolle otimme Intelin Kaby Lake -arkkitehtuuriin perustuvan Core i7-7700K:n. Kokoonpano oli muilta osin sama kuin Ryzeneissä, mutta emolevynä oli Asuksen Maximus IX Formula. Niin Ryzenillä kuin Kaby Lakellakin muistia käytettiin 3200 megahertsin nopeudella.

Kaikissa kokoonpanoissa käytimme Asus GeForce GTX 1080 Ti Founders Editionia, joka edustaa tämän hetken tehokkainta kuluttajille suunnattua näytönohjainta. Lisätietoa GTX 1080 Ti:stä voit lukea Muropaketissa pian julkaistavasta kattavasta testistä.

Ajoimme kaikilla kokoonpanoilla useita mittauksia. Kaikki mittaukset suoritettiin, kunnes niistä saatiin viisi uskottavaa tulosta. Näistä paras ja huonoin poistettiin ja lopuista laskettiin keskiarvo. Seuraavan sivun mittaustuloksissa käytetään näitä keskiarvoja.

Synteettisenä kuormana käytimme 3D Mark Time Spyta ja Fire Strike Ultraa. Time Spy on raskasta DirectX 12 -peliä 1440p (2560 x 1440 pikseliä) -tarkkuudella emuloiva testi. Fire Strike Ultra taas on erittäin raskasta DirectX 11 -peliä 4K-tarkkuudella (3840 x 2160 pikseliä) emuloiva testi. Molemmat testit ajettiin oletusasetuksilla.

Lisäksi käytimme kolmen eri pelin sisäänrakennettuja testityökaluja. Civilization VI:n GPU-testi otettiin mukaan, sillä se oli Kaby Lake -pelitesteissämme ainoa peli, joka tuotti todellisia eroja prosessorien välillä 4K-tarkkuudella. Ajoimme Civilizationin testit vain 4K-tarkkuudella, raskaimmilla pelin tarjoamilla asetuksilla käyttäen DirectX 12 -rajapintaa.

Raskaampaa graafista vääntöä tarvitsevista peleistä otimme mukaan kaksi. Rise of the Tomb Raiderissa käytimme vaativimpia pelin tarjoamia asetuksia, DirectX 12 -rajapintaa, sekä 1080p- (1920 x 1080 pikseliä) ja 4K-tarkkuuksia.

Tom Clancy’s The Divisionia testasimme vaativimmilla pelin tarjoamilla asetuksilla, DirectX 11 -rajapinnalla sekä 1080p- ja 4K-tarkkuuksilla.

Mittasimme myös kokoonpanojen sähkönkulutukset koko testirupeaman ajalta pistorasiaan tulevalla tehonkulutusmittarilla ja otimme ylös korkeimman lukeman. Näytön kulutus ei kuulu lukemaan.

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Testikokoonpanot ja mittaukset
  3. Suorituskykymittausten tulokset
  4. Yhteenveto