Uusimmat

Polaris-arkkitehtuuri

30.06.2016 09:18 Sampsa Kurri

480-dia11

Polaris-arkkitehtuuriin perustuvat grafiikkapiirit käyttävät 4. sukupolven GCN- eli Graphics Core Next -arkkitehtuuria. Mukana ovat edellisten sukupolvien ominaisuudet ja 4. sukupolvessa on parannettu muun muassa geometriaprosessointia, muistiohjainta, shaderien käskyjen esihakua ja puskurointia. Tuettuna ovat H.265-purku ja 4k60 HEVC -enkoodaus, tulevat DisplayPort-liitännät ja HDR-näytöt.

480-dia03

Ensimmäisenä markkinoille saapuu kaksi Polaris-arkkitehtuurin grafiikkapiiriä. Isompi ja suorituskykyisempi on Polaris 10, joka tarjoaa yli viiden teraflopsin laskentatehon, ja se on käytössä Radeon RX 480- ja 470-näytönohjaimissa. Pienempi Polaris 11 on suunniteltu tarjoamaan reilun kahden teraflopsin laskentateho, ja se on käytössä Radeon RX 460 -näytönohjaimessa.

480-dia12

Polaris 10 -grafiikkapiirissä on neljä Shader Engineä, joista jokaisessa on yhdeksän Compute Unit -yksikköä, eli niitä on yhteensä 36 kappaletta. Jokainen CU käsittää 64 stream-prosessoria, eli niitä on yhteensä 2306 kappaletta. Jokaisella Shader Enginellä on oma geometriayksikkönsä, eli niitä on 4 kpl ja tekstuuriyksiköitä on yhteensä 144 kpl. L2-välimuistia on kaksi megatavua ja pikseleitä pystytään tuottamaan 32 kpl kellojaksossa. 32-bittisiä GDDR5-muistiohjaimia on kahdeksan kappaletta, eli muistiväylä on yhteensä 256-bittinen.

480-dia13

Asynkronisista varjostimista vastuussa olevien neljän ACE- eli Asynchronous Compute Engine -yksikön rinnalta löytyy kaksi Hardware Scheduler -yksikköä (HWS), joiden tehtäviin kuuluu tehtävien hallinta. Niiden toiminnallisuutta voidaan päivittää mikrokoodilla.

480-06

Globalfoundriesin tai Samsungin 14 nanometrin FinFet-prosessilla valmistettava Polaris 10 -grafiikkapiiri rakentuu 5,7 miljardista transistorista, ja sen pinta-ala on 232 neliömillimetriä.

Vertailun vuoksi alla on listattuna AMD:n viimeisimpien 28 nanometrin prosessilla valmistettujen grafiikkapiirien transistorimäärät ja pinta-alat:

  • Fiji (Radeon Fury X): 8,9 miljardia, 596 mm^2
  • Hawaii/Grenada (Radeon R9 290X/390X): 6,2 miljardia, 438 mm^2
  • Tonga/Antigua (Radeon R9 285/380X): 5 miljardia, 366 mm^2

NVIDIAn GeForce GTX 1080:ssä ja 1070:ssä käytössä oleva GP104-grafiikkapiiri valmistetaan  TSMC:n 16 nanometrin FinFet-prosessilla, se rakentuu 7,2 miljardista transistorista ja pinta-ala on 314 neliömillimetriä. Polaris 10:ssä on 2 miljardia transistoria vähemmän, ja sen pinta-ala on 26 % pienempi.

480-dia08

Polaris tuo mukanaan rautapohjaisen HEVC-enkoodauksen, joka on tuettuna maksimissaan 4k-resoluutiolla 60 hertsin virkistystaajuudella. Streamattujen videoiden laatua luvataan parantaa nopean 2-pass pakkauksen avulla.

480-dia07

Videon purkuun on puolestaan lisätty tuki HEVC-, VP9 ja MJPEG-koodekeille.

 

480-dia05

Yhteenvetona yleisellä tasolla Polaris-arkkitehtuuri tarjoaa AMD:n mukaan 15 % paremman suorituskyvyn per CU-yksikkö verrattuna Radeon R9 290:n Tahiti-grafiikkapiiriin. Tulevaisuuden näyttötuella tarkoitetaan valmiutta 10- ja 12-bitin HDR-näytöille sekä seuraavan sukupolven korkeammille tarkkuuksille ja virkistystaajuuksille. Viimeisintä huutoa oleva multimediayksikkö kykenee streamaamaan ja tallentamaan pelejä ilman prosessorin kuormittamista. AMD:n omien sanojen mukaan Polaris tarjoaa 2,8 kertaa paremman suorituskyky/wattia-suhteen, jossa verrataan RX 470 -näytönohjainta Radeon R9 270X -näytönohjaimeen.

480-dia16

 

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Polaris-arkkitehtuuri
  3. Referenssinäytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano
  5. Suorituskyky 1920x1080-resoluutiolla
  6. Suorituskyky 2560x1440-resoluutiolla
  7. DirectX 12 -testi (Hitman 2016)
  8. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  9. Ylikellotustestit
  10. Loppuyhteenveto