Uusimmat

Ylikellotustestit

30.06.2016 09:18 Sampsa Kurri

Koska Muropaketin Radeon RX 480 -testikappale toimi jo vakiona grafiikkapiirin osalta 90-asteisena, ei ylikellottaminen onnistunut käytännössä lainkaan, kun näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle ja tuulettimen Auto-asennossa. Myös AMD sanoi melko suorasanaisesti, ettei referenssinäytönohjainta ole tarkoitettu ylikellottamiseen, vaan näytönohjainvalmistajat tuovat markkinoille omiin suunnitelmiin perustuvat mallinsa tehokkaammilla jäähdytysratkaisuilla:

”We have left some headroom for AIBs to differentiate their upcoming RX 480 designs so you can expect higher performance, better acoustics, and improved efficiency”

480-setup

Edellä mainituista syistä jouduimme hieman soveltamaan ylikellotustesteissä ja avasimme Corsair Obsidian 800D -kotelon kylkipaneelin, asetimme näytönohjaimen tuulettimen pyörimään täysillä 5000 RPM:n kierrosnopeudella, Power Target -asetuksen +50 % -arvoon ja lämpötilatavoitteeksi 80 astetta. Näin saimme ainakin esimakua siitä, mihin tehokkaammilla jäähdytyksillä varustetut AIB-mallit mahdollisesti kykenevät.

480-oc-ss

AMD lanseerasi Radeon RX 400 -sarjan yhteydessä ajureihinsa uuden Wattman-välilehden, josta löytyy tutut ylikellotusasetukset, kuten grafiikkapiirin ja muistien kellotaajuuksien nostaminen sekä tuulettimen kierrosnopeuden ja tavoitelämpötilan säätäminen. Mukana on lisäksi eri parametrien reaaliaikainen monitorointi.

Polaris 10 -grafiikkapiiri saatiin toimimaan 6 % -asetuksella eli 1340 MHz:n kellotaajuudella. GDDR5-muistit toimivat puolestaan vakaasti 2150 MHz:n kellotaajuudella. Ylikellotettuna kokoonpanon tehonkulutus nousi 319 wattiin (+55 W) ja kun tuuletin huusi täysillä, melutaso oli suorastaan järjetön 72 desibeliä.

1340/2150 MHz ylikellotettuna Radeon RX 480:n suorituskyky parani 2560×1440-resoluutiolla Battlefield 4:ssä 5,1 FPS:ää eli noin 12 %.

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Polaris-arkkitehtuuri
  3. Referenssinäytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano
  5. Suorituskyky 1920x1080-resoluutiolla
  6. Suorituskyky 2560x1440-resoluutiolla
  7. DirectX 12 -testi (Hitman 2016)
  8. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  9. Ylikellotustestit
  10. Loppuyhteenveto