Uusimmat

3D-testit

28.03.2016 00:12 Antti Valkeinen

chart_08

Futuremarkin uusin 3DMark testattiin Fire Strike -testin vakioasetuksilla, jossa on käytössä DirectX 11 -rajapinta, 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja keskitason kuvanlaatuasetukset. Suurempi tulos on parempi.

Synteettisessä testissä G752V jäi yllättäen samalla näytönohjaimella varustetun vanhemman mallin varjoon pienellä marginaalilla. Eron syytä voi spekuloida testien välillä vaihtuneen käyttöjärjestelmän ja ajureiden syyksi. Kaikesta huolimatta GTX 980M lunasti grafiikkapiirien mobiilimalliston kärkisijan 35 prosentin erolla 970M-malliin verrattuna. Mobiilimalliston yläpuolelle NVIDIA tarjoaa myös työpöydiltä tuttua täysiveristä GTX 980 –näytönohjainta, mikäli mobiiligrafiikkapiirien suorituskyky ei kohtaa tarpeita.

chart_09

3DMarkista päädyttiin testaamaan myös uusi Sky Diver -testi vakioasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Myös Sky Diver -testissä G751 onnistui pieksemään G752:n pienellä erolla. 3DMarkin fysiikka-testeissä DDR4-muisteista ei vaikuta olevan hyötyä DDR3-muisteihin nähden. Toisaalta selvästi muistikaistaltaan heikompi MSI GE72 jäi kovasta prosessoritehosta huolimatta jalkoihin.

chart_10

Battlefield 4 testattiin 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Ruudunpäivitysnopeudet testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Pelitestissä G752 näytti kyntensä ja tempaisi keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa peräti 14 prosentin kaulan samalla näytönohjaimella varustettuun G751:seen.

chart_11

Crysis 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 2x FXAA ja pelin High-kuvanlaatuasetuksilla. Ruudunpäivitysnopeudet testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Tilanne hieman tasoittui Crysis 3:ssa, jossa G752 oli keskimäärin vain 6 prosenttia vanhempaa mallia nopeampi. 970M jäi testeissä tasaisesti noin 30 prosentin päähän 980M:stä.

chart_12

GTA V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, FXAA -suodatuksella ja Very High -kuvanlaatuasetuksilla. Ruudunpäivitysnopeudet testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GTA 5:ssä yllätyksiä ei havaittu. Ruudunpäivitysnopeus 980M:llä riittää nykypäivän peleille vielä varsin hyvin ja kuvanlaatuasetuksista näytön täydellä Full HD -resoluutiolla tarvitsee tinkiä vain kaikista nopeatempoisimmissa peleissä, joissa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on pidettävä kokoajan yli 100 FPS:ssä.

Sisältö

  1. Kannettavan ominaisuuksien esittely
  2. Suorituskykytestit
  3. 3D-testit
  4. Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset, akkukesto
  5. Loppuyhteenveto