Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
Suorituskykymittauksissa ajettiin läpi samat testit samoilla asetuksilla, kuin alkuperäisessä Radeon HD 3870 X2 -artikkelissa, mutta MSI:n R3870X2-T2D1G-OC ylikellotettiin toimimaan 891/963 MHz:n (GPU/muistit) kellotaajuuksilla. Testeistä jätettiin pois Need For Speed Prostreetin demo sillä kuten jo viime kerralla havaittiin, Radeon HD 3870 X2 ei toiminut siinä kunnolla.
Testipeleinä olivat siis 1.1-päivityksellä varustettu Crysis, Unreal Tournament 3:n demo, Half-Life 2 Episode Two, Call of Duty 4: Modern Warfaren demo ja Bioshock. Lisäksi ajoimme läpi Futuremarkin 3DMark06-testin vakioasetuksilla. Pelitesteissä haimme jokaisesta pelistä Radeon HD 3870 X2:lle sopivat ja sulavasti pyörivät kuvanlaatuasetukset, minkä jälkeen suorituskyky mitattiin pelaamalla pelistä tietty pätkä ja tallentamalla minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus Fraps-ohjelmalla.
Testikokoonpano valjastettiin Gigabyten Intel X38 -piirisarjaan perustuvalla GA-X38T-DQ6-emolevyllä, 3,0 GHz:n kellotaajuudella toimivalla kaksiytimisellä Core 2 Duo E6850 -prosessorilla ja kahdella OCZ:n gigatavun PC3-12800 Platinum Dual Channel -muistikammalla. Käyttöjärjestelmäksi asennettiin Windows Vistan 32-bittinen versio.
- Intel Core 2 Duo E6850 (3,0 GHz)
- Gigabyte GA-X38T-DQ6 (Intel X38)
- OCZ PC3-12800 Platinum Dual Channel (7-7-7-20)
- Enermax Galaxy 850 W
- Western Digital Caviar SE 320 Gt SATA II
- Asus BC-1205PT (BD-ROM/DVD±R/RW/CD-RW)
- Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
- AMD Radeon HD 3870 X2 (825/900 MHz)
- MSI R3870X2-T2D1G-OC ylikellotettu (891/963 MHz)
- Windows Vista 32-bit
- AMD Catalyst 8.1 -beta 8-451-2-080123a
- 3DMark06
- Crysis (+ 1.1-päivitys)
- Unreal Tournament 3 demo
- Half-Life 2: Episode 2
- Call of Duty 4: Modern Warfare demo
- Bioshock
Taulukoissa suurempi tulos on parempi ja paras tulos on lihavoitu. Jokaisen keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden perään on laskettu, kuinka monta prosenttia ylikellotettu MSI:n R3870X2-T2D1G-OC (891/963 MHz) suoriu
tuu paremmin, kuin AMD:n vakiokellotaajuuksilla (825/900 MHz) toimiva referenssinäytönohjain.
3DMark06:ssa ylikellotettu R3870X2-T2D1G-OC saavuttaa 200 pistettä korkeamman tuloksen kuin AMD:n referenssinäytönohjain, mutta ero jää prosentuaalisesti vaivaiseen 1,3:een. Crysiksessä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus nousee ylikellotetulla R3870X2-T2D1G-OC:lla kolmella FPS:llä eli 7,8 prosentilla. Unreal Tournament 3:n demossa suorituskyky kasvaa 2,3 FPS eli 2,7 prosenttia ja Half-Life 2 Episode Twossa kaksi FPS eli 2,1 prosenttia. Call of Duty 4: Modern Warfaren demossa ruudunpäivitysnopeus kasvaa 6,2 FPS:llä eli 13,6 %. Bioshockissa ylikellotuksen hyöty jää vähäiseksi ja ylikellotetulla R3870X2-T2D1G-OC:lla syntyy eroa vaivaiset 1,3 FPS eli 2,3 prosenttia.
Tehonkulutusta seurattiin Etech PM300 -energiamittarilla, jolla mitattiin koko tietokoneen tehonkulutus pois lukien monitori. Täydessä rasituksessa kokoonpanon tehonkulutus nousi ylikellotetulla R3870X2-T2D1G-OC:lla 305 wattiin. AMD:n referenssinäytönohjaimella kokoonpanon tehonkulutus oli 280 wattia eli ylikellotetulla Radeon HD 3870 X2 -näytönohjaimella kokoonpanon tehonkulutus kasvoi 25 watilla.