Uusimmat

Artikkeli: Millaisia ovat hyvät sivutehtävät?

12.02.2017 12:09 Muropaketin toimitus

Artikkelissaan Game Informer haastattelee eri pelisarjojen käsikirjoittajia ja kysyy heiltä, mikä tekee sivutehtävistä tärkeitä.

Game Informerin mukaan maailman ensimmäiset ”sivutehtävät” nähtiin jo alkuperäisessä The Legend of Zelda -pelissä vuonna 1986. Pelissä pelaaja saattoi halutessaan kerätä viisi piilotettua sydäntä, jotka lisäsivät pelaajan kestävyyttä.

Ajan myötä sivutehtävät ovat kehittyneet syventämään roolipelien päätarinaa sekä antamaan pelaajalle mahdollisuuksia tehdä omia päätöksiä. The Witcher 3: Wild Hunt -pelin tehtävät käsikirjoittanut Nikola Kolm kertoo, että sivutehtävillä voidaan kertoa pelaajalle enemmän pelimaailmasta.

Esimerkkinä hän antaa The Witcher pelistä tilanteen, jossa pelaaja voi halutessaan lähteä selvittämään pääjuonessa esiin tulevan perheen taustatarinaa. Se ei ole kuitenkaan pakollista, vaan pelaaja voi halutessaan unohtaa perheen ja jatkaa päätehtävänsä suorittamista. ”Onhan Geralt aika kiireinen mies”, toteaa Kolm.

Sivutehtävien päämääränä on  luoda kuva pelimaailman suuruudesta. Haastateltujen käsikirjoittajien mukaan tuntuisi hullulta, mikäli kaikki pelin tapahtumat pyörisivät ainoastaan pelin pääjuonen ympärillä. Hyvin toteutettu sivutehtävä taas antaa kiinnostuneelle pelaajalle lisätietoa pelin universumista ja palkitsee pelaajan tiedonjanon.

Jo pelkkä tieto siitä, että sivutehtäviä on tarjolla, kertoo pelin olevan muutakin kuin tiukassa putkessa tapahtuva läpijuoksu. Sivutehtävät myös antavat pelintekijöille vapauksia kokeilla erilaisia pelimekaniikoita.

 

Muropaketin uusimmat