Uusimmat

Microsoft vihasi Halon nimeä ja halusi vaihtaa sen – myös moninpeli oli vaakalaudalla

02.06.2017 12:40 Muropaketin toimitus

Halo-kehittäjät kertovat tuoreessa artikkelissa, että sarjan ensimmäinen peli oli vähällä jäädä kokonaan vaille moninpeliä. Bungien kehittäjät paljastavat myös, että Microsoft inhosi Halo-nimeä.

Waypoint on julkaissut pitkän, moniosaisen artikkelin Halo-sarjan kehityksestä. Kuten GameSpot on huomannut, paljastaa pelisarjan tarina muun muassa, että alkuperäinen Halo: Combat Evolved (2001) oli vähällä jäädä kokonaan vaille yhtä ikonisimmista elementeistään, eli moninpeliä.

”Moninpeli oli leikkuulaudalla melkein projektin loppuun asti, mikä olisi tietysti ollut tragedia”, kertoo Bungien entinen suunnittelija Paul Bertone.

Muun muassa Halon kontrollisuunnittelijana toiminut Jaime Griesemer vahvistaa saman:

”Moninpeli oli aika kehno melkein julkaisuun asti. Saatoit vain ampua vihollista loputtomasti, eivätkä he kuolleet.”

Bungien mukaan Halon moninpelin oli alunperin tarkoitus olla ”areenapohjaisempi”. Suunnittelija Max Hoberman toteaa, että moninpelistä tuli sellainen kuin tuli melkein vahingossa.

”Sen toiminta ei ollut koskaan kiinni suunnittelusta”, Hoberman kuvailee. ”Yritimme vain saada jotakin kiireessä aikaan.”

Artikkelissa kehittäjät paljastavat myös, että Microsoft vastusti jyrkästi nimeä ”Halo”. Tietotekniikkajätin mukaan Halo ei kuvannut hyvin itse tuotetta, ja lopulta he ehdottivat alaotsikkoa ”Combat Evolved”, minkä kehittäjät lopulta hyväksyivät.

”Se ei tarkoita mitään”, tylyttää Griesemer otsikkoa. ”Se ei oikeastaan kerro mitään, eikä ole edes hyvän kieliopin mukainen.”

Koko artikkelin voit lukea Waypointista.

Halo
Kaikki jutut aiheesta

Muropaketin uusimmat