Uusimmat

Itsenäisen DayZ:n julkaisupäivästä ei vieläkään mitään tietoa

26.01.2013 17:00 Juho Anttila

DayZ

Viime vuoden yllätyshitti, ArmA II -modi DayZ keräsi nopeaan tahtiin huiman määrän faneja. Eipä aikaakaan, kun DayZ:n itsenäinen versio julkistettiin. Sen jälkeen kehitys ei olekaan edennyt alkuperäisessä aikataulussa. Itse asiassa pelin kehittäjä Dean Hallilla itselläänkään ei ole harmainta aavistusta siitä, koska DayZ valmistuu.

Alkuperäinen suunnitelma oli puskea DayZ markkinoille Minecraft-tyylisellä hinnoittelulla ja puolivalmiina jo ennen joulua. Tästä ajatuksesta luovuttiin osittain The War Z -kohun aiheuttaman negatiivisen julkisuuden vuoksi, mutta erityisesti kehitystyön osoittauduttua alun perin ajateltua työläämmäksi.

Hallin mukaan kehitystiimi aikoo käyttää aikaa tarpeeksi, jotta pelistä saadaan mahdollisimman hyvä. Samanaikaisesti hän kuitenkin vakuuttaa olevansa teoksestaan innostuneempi kuin koskaan aiemmin. Hall kertoo, että tiimi tekee pelin parissa tällä hetkellä todella mielenkiintoisia asioita ja kehittäjien ottamat riskit näyttävät osoittautuva kannattaviksi.

Töitä on tehty muun muassa palvelinarkkitehtuurin parissa. Itsenäinen DayZ muistuttaakin teknisiltä ratkaisuiltaan enemmän perinteistä verkkoroolipeliä kuin tyypillistä verkkoräiskintää. Huomiota on kiinnitetty paljon myös pelihahmojen kustomointiin ja graafiseen ulkoasuun. Vaikka peliä on testattu vasta sisäisesti, tarkoitus on myös päästää fanit teoksen kimppuun mahdollisimman pian.

Lähde: Eurogamer

Lisää aiheesta

Myöhästynyt DayZ ilmestyy vasta, kun pelin tekniset ongelmat on korjattu

Itsenäinen DayZ on moottoriltaan MMO-henkinen ja käyttää Steamworksia

DayZ-kehittäjä ei näe tarvetta julkaisijoille