08.05.2015, 16:00
622
Ennakot, Pelit, Galleria, Räiskintäpelit, Artikkelit, Moninpelit, Toimintapelit, PC, Video

Killing Floor 2 -ensikosketus – keskeneräistä cooppiräiskintää

Vihaatko zombeja? Niin minäkin! Elävät kuolleet on parasta toimittaa pikavauhtia takaisin haudan lepoon, mieluiten runsaan lyijyannoksen kera. Mutta mitä jos niitä on niin paljon, että yksi ihminen ei millään saa koko laumaa teurastettua? Sitten voidaan kutsua mukaan vaikka muutama kaveri, pistää mankkariin kunnon heviä ja teurastaa porukalla. Hyvät naiset ja herrat, Killing Floor 2!

Maailmaan mahtuu reippaasti co-op-henkisiä räiskintäpelejä, mutta harva niistä tarjoaa yhtä tiukkaa selviytymistaistelua kuin Tripwiren Killing Floor. Jo vuosikausia lukemattomat pelaajat ovat käyneet päättymätöntä ja usein toivottomalta tuntuvaa sotaansa zedejä – pelin termi sen hirmuisille mutanttihirviöille – vastaan.

Aika aikaa kutakin, sillä nyt on aika heittää Killing Floor nurkkaan ja tarttua jatko-osaan… Ja sitten hyvin pian ottaa se Killing Floor takaisin nurkasta, sillä jatko-osasta ei nykykunnossa riitä oikein edes suupalaksi.

Tunne roolisi

Killing Floor 2 on edeltäjänsä tavoin hyvin tiivistunnelmainen eloonjäämistaistelu. Matsin pituudesta riippuen pelaajia odottaa neljästä kymmeneen aaltoa toinen toistaan kovempia hirviöitä. Perusmosat ovat pehmeitä ja hitaita laahustajia tai outoja rapuötököitä, mutta ei mene aikaakaan ennen kuin moottorisahakätiset jättiläiset, liekinheittimillä varustetut hirvitykset ja kaiken ympäriltään kuuroksi huutavat seireenit jo puskevat päälle laumoissa.

Taustalla raikaa juustoinen kikkelihevi, kun pelaajat juoksevat, hyppivät ja tulittavat tietään joko ennenaikaiseen hautaan tai kohti hirviöaallon putsausta, pientä hengähdystaukoa ja tilaisuutta ostella kaupasta uusia varusteita, tankata ammuksia ja korjailla panssareitaan. Sitten on aika sukeltaa taas uuteen, syvempään hirviöaaltoon.

Tarjolla on toistaiseksi neljä hahmoluokkaa, lopulta yhteensä kymmenen. Hahmoluokka ei sinänsä sido pelaajaa mihinkään, mutta valinta kannattaa silti ehdä omien mieltymysten mukaan. Kullakin hahmoluokalla kun on omat nimikkoaseensa ja –hommansa, joita tekemällä saa enemmän kokemuspisteitä kuin normaalisti.

Hetkinen, kokemuspisteitä? Kyllä, Killing Floor 2:ssa on pelistä toiseen mukana seuraava kokemuspistejärjestelmä. Kutakin hahmoluokkaa levelöidään erikseen ja nousevat tasot tuovat mukanaan uusia kykyjä, joista on yllättävänkin paljon hyötyä.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Pelin veikein ominaisuus on se, että hirviöt … No, ne hajoavat jauhelihaksi. Hahmomallit on tehty niin, että vaikka haulikon osuma räjäyttää torsosta irti suuria kappaleita ja lennättää seinälle pakettiauton kokoisen v eriroiskeen. Peli mehustelee erityisen hyviä osumia vielä bullet time –henkisellä hidastuksella, jonka aikana muutkin voivat sitten napsia otsalaukauksia minkä kerkiävät.

Parhaimmillaan Killing Floor 2 on äärimmäisen hektistä ja tiivistunnelmaista räiskintää. Valitettavasti se on parhaimmillaan vain kun kasassa on täysi tiimi, joka juttelee keskenään mikrofonien kera. Satunnaisten pelaajien kanssa moisiin huikeuksiin ei päästä, mikä latistaa peliä ja tekee siitä vieläkin vaikeamman kuin sen pitäisi olla – ja Killing Floor 2:n pitäisi olla aika hiton vaikea.

Jutun jujuna on, että kaikkiin hirviötyyppeihin on omat taktiikkansa, joita hyödyntämällä ne kellistyvät helposti. Jos niitä ei tiedä tai osaa toteuttaa, tuloksena on alta aikayksikön pelin päättyminen.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Vielä aivan vaiheessa

Killing Floor 2:ssa on siis paljon lupaavaa. Joku voisi sanoa, että se on vain vähän nätimpi Killing Floor, eikä hän välttämättä väärässä olisi. Itse ottaisin tosin sen ”vain”-sanan siitä pois, sillä alkuperäinen Killing Floor oli netin parhaita co-op-räimeitä.

Killing Floor 2 voi myös olla sitä. Joskus. Juuri nyt, ensimmäisessä Early Access –julkaisussa, se kuitenkin tuntuu vähän rahan haaskaukselta. Kenttiä on vain kolme, hirviötyyppejä ei ole paljon, hahmoluokkia on vain neljä ja aseitakin vain kourallinen. Ja joko minulla on ollut tosi huono tuuri, tai sitten jokaisen pelin lopussa kohdattavia pomojakin on toistaiseksi vain yksi.

Yhtä ikävää on myös se, että koko pelikin on ihan vaiheessa. Outoja bugeja, kaatumisia ja ongelmia riittää. Itse sain pelin pari kertaa kaatumaan työpöydälle tuplaklikkaamalla serverin nimeä serveriselaimessa.

Kun tätä taustaa vasten huomioidaan 27 euron hintapyyntö, yhtälö ei ihan toimi. Mutta ei huolta, ei Killing Floor 2 mihinkään ole katoamassa. Peli julkaistiin vasta aivan äsken Steamin Early Access –ohjelmassa ja sisältöpäivityksiä on tulossa. Kun palaamme asiaan myöhemmin arvostelun myötä, kaikki lienee jo paremmin.

 

Killing Floor 2

Tekijä: Tripwire Interactive

Julkaisija: Tripwire Interactive

Testattu: PC, Windows 8.1, Intel Core i5-4670k, 16 Gt muistia, GeForce GTX 970

Saatavilla: PC

Laitevaatimukset: PC Windows 7 64-bit tai uudempi, Core2Duo 2,66 / Phenom II X2 –prosessori, 3 Gt muistia, DirectX 10 –näytönohjain, 10 Gt levytilaa, internet-yhteys

Pelaajia: 1, 2-6 (internetissä)

Muuta:  Early Access –kehitysversio, peliä kehitetään  edelleen. Hinta 26,99 euroa (Steam)

Pelin kotisivu: http://www.killingfloor2.com/

Miikka Lehtonen

 

Lisää aiheesta

Killing Floor 2 -kehittäjä vetää tiukkaa linjaa nettikiusalaisia kohtaan 

Killing Floor 2:n kauhut videoesittelyssä 

Red Orchestra 2 ja Killing Floor saavat Steam Workshop -tuen 

Killing Floor sai kesän kunniaksi komean päivityksen 

Killing Flooria myyty yli miljoona 

TF2:n Pyro tuli joulukylään Killing Floor -peliin 

 

Teksti: Miikka Lehtonen
Tagit: ladattavat pelit, Steam, FPS, Tripwire Interactive, Early Access, Killing Floor 2, Killing Floor

Kyllähän se joo tutulta Killing Floorilta tuntui, muttei hirveästi tee mieli pelata, kun on niin vähän perkkejä – joista tottakai se oma suosikki, eli firebug, vielä uupuu. Tuntuu turhalta grindata jotain toista luokkaa siihen asti, kunnes firebug implementoidaan.

Hinta on myöskin aika naurettavan kova tällaisesta.

Ai niin, piti sanomani, että peli ei tuo KF ykköseen mitään muuta, kuin paremmat graffat ja uudet kentät. No joo ne uudet perkkipuut, mutta sekin vähän niin ja näin kun ei ole niitä perkkejä.

Ei uusia zombeja, ei uusia mekaniikkoja, ei mitään. Lisäksi vaikeustasot ovat vedetty ihan hatusta (normalin ja hardin välillä ei eroa ole kuin flesh poundissa ja moottorisahamiehessä, joista molempien kestävyys pomppaa noin viisin kertaiseksi tasojen välillä)…

@1 Kunnon grindailu EA – versiossa ei ole kovinkaan hyvä idea, jos statsit oikeasti nollautuu jossain vaiheessa. (TW mainitsee tälläisen mahdollisuuden pelin kauppasivulla steamissa.)

Kommentointi on suljettu.