Uusimmat

Advanced Tactics: Gold (PC)

01.06.2012 19:15 Leevi Rantala

Tekijä: VR Designs
Julkaisija: Matrix Games
Testattu: PC Windows 7, AMD V-Series V160 2.4 Ghz, 2 Gt muistia, ATI Mobility Radeon HD 4250
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows (XP, Vista, 7), 1.5 GHz prosessori, 1.5 Gt muistia, 8 Mt näytönohjain, 500 Mt kovalevytilaa
Pelaajia: 1, 2-14 (samalla koneella, internetissä, PBEM)
Muuta: Ladattava peli, hinta 32.99€
Pelin kotisivu: http://www.matrixgames.com/products/405/details/Advanced.Tactics:.Gold
Arvostelija: Leevi Rantala

Advanced Tactics Gold tarjoaa sotastrategiapeleille harvinaiseksi käynyttä herkkua eli satunnaisesti luotuja pieniä ja suuria taisteluja. Nämä ottelut luodaan Civilization -pelisarjan tapaan, eli hatusta vedettyyn maailmaan tupsahtaa sekalainen sakki kansakuntia, joista jokainen yrittää pistää muut matalaksi.

Samalla pelistä on jätetty pois turha diplomatia, joten sotimaan päästään heti alusta alkaen. Lisäksi omien taistelujen rakentelijat yllättyvät varmasti pelimoottorin tarjoamasta vapaudesta. Se on näet rakennettu erittäin muokkautuvaksi, joten peliin pystyy luomaan vaikka 10 hengen joukkotappelun Jukolan pellolla tai sitten galaktisten sivilisaatioiden välisen välienselvittelyn, jossa on mukana kymmeniätuhansia aluksia.

Perusidea on periaatteessa yksinkertainen: Rakenna joukkoja, jaa ne erikokoisiin joukkueisiin eri komentajille ja pieksä kaikki vastustajat mataliksi. Valitettavasti pelin mukana ei tule mukana virtuaalisia komentajia vaan miljoonista pikkuasioista joutuu huolehtimaan itse. Jos esimerkiksi haluaa siirtää sortuvalle pohjoiselle rintamalle lisäjoukkoja, täytyy luoda ensin uusi tyhjä komppania ja siirtää siihen joukkoja jo olemassa olevasta ryhmästä.

Tämän jälkeen komppanialle määrätään vielä oma johtajansa ja sitten päästäänkin jo varsinaisesti liikuttamaan joukkoja! Ja jos omia virtuaalisia sotilaita kaatuu rintamalla liiaksi, täytyy jokaiseen joukkoon siirtää erikseen tarvittavat määrät vahvistuksia. Luonnollisesti myös eturintamalla ryömivät yksittäisistä sotilaista koostuvat jämäkomppaniat täytyy jakaa yksitellen vahvempiin komppanioihin.

Hermoille ajoittain raskaan näpräämisen olisi voinut ratkaista vaikka muutamilla liukusäätimillä, joissa määriteltäisiin tietyt raamit joilla joukkoja täydennettäisiin. Olisi mahtavaa, jos vahvistukset voisi jakaa automaattisesti eri yksiköiden kesken. Sotakaluston valmistamista ja sen lähettämistä eteenpäin olisi myös mukavaa voida säädellä kätevästi, jolloin yhteen kaupunkiin ei kertyisi vahingossa kymmeniä tankkeja ja niin edelleen. Tällä hetkellä mainion pelin suurimmaksi harmiksi nousee jatkuvasti kasvava pienen säätämisen määrä. Jopa aluksi hallittavat skenaariot kasvavat loppua kohti hirveiksi managerointihelveteiksi.

Sodankäynnin taito

Naapureiden nujertaminen vaatii monipuolisten joukkojen käyttöä. Pelkällä jalkaväellä ei pitkälle pötki, sillä muutama panssarivaunu pistää moiset helposti matalaksi. Ja pelkät tankit ovat helppoa tykinruokaa sinkomiehille, mutta muutama kymmenen soturia tankin kyljessä pistää kyllä uhkaavat panssarintorjujat helposti matalaksi. Eli joukoista kannattaa kasata valmiiksi tarpeeksi monipuolisia ja haavoittuvimmat yksiköt, kuten tykit, kannattaa pitää turvallisesti etulinjojen takana.

Toisaalta silmitön vihulaisten päälle rynnistäminen ei välttämättä kannata. Joukkojen saartaminen ja huoltoreittien katkaiseminen näännyttävät nimittäin urheimmatkin sissit parissa vuorossa. Tällöin jopa tankkien tuhoaminen onnistuu muutamilla jalkaväen sotureilla. Kaupunkien näännyttäminen onkin kinkkisempi juttu, sillä ne tuottavat koko ajan itsenäisesti ruokaa ja varusteita. Kaupunkien valtauksessa kannattaakin tukeutua aluksi ilmahyökkäyksien ja tykistön apuun. Ne kaivavat tehokkaasti vihollisjoukot kuopistaan ja tuhoavat varusteita tuottavaa teollisuutta.

Kun joukot on saatu ulos koloistaan ja valmistettavien varusteiden virta on saatu tyrehdytettyä, on aika lähettää varsinaiset valtausjoukot tekemään työtään.
Onnistuneiden sotaoperaatioiden suorittaminen vaatii siis strategista silmää ja eri aselajien välistä tiivistä yhteistyötä.

Satunnaisia taisteluja

ATG:n todellinen valtti ei löydy pätevästä pelimoottorista tai näpräyksen määrästä, vaan todellinen ässä tarjoillaan satunnaisten taistelujen muodoissa. Jokainen peli on erilainen, koska kaikki kartat luodaan aina tyhjästä. Kartan muotoon voi vaikuttaa määrittelemällä esimerkiksi jokien tai meren viemä osuus kartasta tai vaikkapa valitsemalla sotatantereelle tietynlainen ilmasto. Kartan lisäksi arvotaan myös keskenään sotivat maat, joten ei ole mitenkään erikoista, että samalla maapalasella saattaa majailla vaikka Japani ja Saksa.

Satunnaistaistelujen lisäksi mukana tulee tietenkin myös perinteisiä toiseen maailmansotaan keskittyviä skenaarioita. Vaikka osa sotapelien viehätyksestä löytyykin niiden tarkasta tavasta mallintaa historiaa, ei kuitenkaan kannata nyrpistellä kun tarjolla on todella harvinaista herkkua strategiasotapelien saralla, eli oikeasti satunnaisia karttoja ja taisteluja.

Jos sattumanvarainen sotiminen tai mukana tulevat toisen maailmansodan skenaariot eivät jaksa kiinnostaa, kannattaa suunnata kohti pelin virallisia kotisivuja. ATG sisältää nimittäin todella monipuolisen editorin, jolla voi luoda käytännössä rajattomasti erilaisiin maailmoihin sijoittuvia konflikteja. Peliin on mahdollista ladata vaikkapa scifi- tai fantasia-aiheisia mittelöjä. Itse latasin Keski-Maahan sijoittuvan skenaarion, jossa kaikki joukot ovat kuviaan myöten muokattu fantasiateemaan sopiviksi.

Advanced Tactics Gold tarjoaa monipuolista sotimista satunnaistaistelujen muodossa. Valitettavasti näpräämisen määrä tekee pelaamisesta isommissa taisteluissa ja pienten taistelujen loppuvaiheissa melkoista tervassa tarpomista. Tosin harva peli – The Operational Art of War -sarjaa lukuun ottamatta – tarjoaa näin monipuolisia taisteluja ja muokkausmahdollisuuksia.

Lue myös

Ghost Recon: Future Soldier (PC, PS3, Xbox 360)

Spec Ops: The Line -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Bloodforge (Xbox 360)

Civilization V: Gods & Kings -ennakko (PC, Mac)

Diablo III (Mac, PC)

Max Payne 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Prototype 2 (PS3, Xbox 360)

Torchlight II -ennakko (Mac, PC)

Ys: Oath at Felghana (PC)