Uusimmat

Journey-ennakko (PS3)

03.08.2011 17:15 Tero Lehtiniemi

Tekijä: thatgamecompany
Julkaisija: Sony
Testattu: PlayStation 3
Tulossa: PlayStation 3, 2011 kuluessa
Pelaajia: 1-???
Pelin kotisivu: http://thatgamecompany.com/games/journey/
Testaaja: Tero Lehtiniemi

Kalifornialainen thatgamecompany on erikoinen firma muutenkin kuin nimensä puolesta. Nokkamiehensä Jenova Chenin johdolla se on peliensä kautta vakiinnuttanut asemansa niin sanottujen taidepelien lajityypin kärkikastissa.

Thatgamecompanyn pelit ovat yleensä jättäneet äärettömän paljon tilaa pelaajan omille tunteille, ja samoilla linjoilla jatkaa myös firman uutukainen, Journey. Nimensä mukaisesti se on matka, mutta minne, millainen ja miksi?

Näistä kysymyksistä pelin testiversio ei vastaa kuin yhteen ja siihenkin osittain. Pelaaja on kaapuun pukeutunut, lähes kasvoton hahmo joka aloittaa matkansa aavikolta. Kaukana horisontissa siintää valohuippuinen vuori. Kukaan ei kerro miksi, mutta pelaaja tietää heti että vuori on hänen määränpäänsä.

Vanhan sanonnan mukaan matka on tärkeämpi kuin määränpää, ja se pitää paikkansa myös Journeyssä. Koska kohteesta, lähtöpisteestä ja matkan tekijästä ei tiedä mitään, pelin anti jää siihen mitä matkan varrella koetaan.

Journeyn eteerinen aavikkomaisema pantu esille persoonallisella, silmää miellyttävällä graafisella tyylillä. Matkan varrella vastaan tulevat mystiset rauniot houkuttelevat tutkimaan. Horisontissa siintävän vuoren saavuttamista konkreettisempana tavoitteena on kerätä maastoon sijoitettuja valkoisia nauhoja, jotka päivittävät nimettömän sankarimme ominaisuuksia.

Näin maailman tutkiminen helpottuu, kun kaapuveikko pääsee hyppimään ja liitämään pidemmälle. Rauniot pitävät sisällään myös kevyitä puzzleja, joita voi ratkoa yksin tai vastaan tulevien muiden matkaajien kanssa.

Niin. Muiden matkaajien. Muiden ihmisten. Journey on samalla online-pelattava moninpeli, jossa yksinpeli lomittuu sulavasti moninpeliin, toisten ihmisten kanssa seikkailemiseen. Moninpelissä toisista pelaajista on paitsi seuraa, myös hyötyä, kun monia asioita ja ongelmia voi ratkoa vaivattomammin kaksin. Heidän läsnäolonsa tekee myös hahmoista yksin seikkailevaa kyvykkäämpiä, joten toisen ihmisen kanssa matkaamisesta on selvää hyötyä, jos muihin vain törmää tällä häikäisevällä aavikolla.

I have no mouth and I must scream

Interaktio muiden pelaajien kanssa on sekin toteutettu thatgamecompanylle persoonallisella tyylillä. Kaikenlainen sanallinen kommunikointi on mahdotonta, hahmot pystyvät ainoastaan äännähtelemään toisille epämääräisesti.

Jenova Chen on sanonut rajatun kommunikaation idean olevan se, että hän haluaa rohkaista ihmiset yhteistyöhön riippumatta siitä onko näillä yhteistä kieltä. Hauska idea monin tavoin, ja tekee kokemuksesta entistäkin persoonallisemman. Pelaajilla ei myöskään ole nimiä, vaan nämä erotellaan naamojen tilalla olevien naamareiden avulla.

Kontrollit ovat yksinkertaiset, toimivat ja sulavat. Tikkujen lisäksi käytössä on oikeastaan vain hyppynappi ja muiden pelaajien kutsunappi. Kontrollien minimalistisuus noudatteleekin tiukasti pelin yleistä linjaa.

Pikaisen testin perusteella Journey on taattua thatgamecompany-laatua kukan terälehden seikkailuja kuvaavan Flowerin ja mikro-organisminelämää seuraavan flOwin jälkeen. Se jättää äärettömän paljon pelaajan oman mielikuvituksen ja tunteiden varaan, samalla herättäen ajatuksia. Myös sen ajatus ennakkoluulojen poistamiseen tekemällä kaikista kasvottomia ja kielettömiä on hauska.

Journey ei kuitenkaan ole kaikkien peli. Kerrontaa ei ole edes Outlandin tai Shadow of the Colossuksen verran, ja aina löytyy ihmisiä joille tämän kaltainen taidemeininki ei vain yksinkertaisesti uppoa.

Silti, näyttää siltä että Journey on loppuvuoden ehdottomasti persoonallisin pelikokemus, ja valmista peliä voi odottaa suurella mielenkiinnolla.

 

Thatgamecompany

2006 perustettu Thatgamecompany ei ole montaa peliä tehnyt. Vain kaksi. Mutta ne ovat olleet sitäkin kiintoisampia ja erikoisempia. Samalla on jopa hieman yllättävää ja aivan erityisesti ilahduttavaa nähdä, että firma on pysynyt pystyssä ja kauniit taidepelit ovat kelvanneet yleisöllekin.

Jos firman teokset eivät ole entuudestaan tuttuja, niin sukellapa niihin. Nyt, heti:

Flower (PS3)

Kunnon rentoutumiseen tarvitaan siihen tarkoitettu peli. Teos, jonka parissa voi vain nojautua taaksepäin, hengittää rauhallisesti ulospäin ja antaa aivojensa tuudittautua hehkuvien värien ja rauhallisen musiikin maailmaan. Teos, kuten Flower.

Flow –  PlayStation Storen parhaat

flOw on kieltämättä yksi PS Storen yksi kiehtovimmista peleistä. Sen voisi sanoa olevan eräänlainen muunnos kännyköistä tutuista matopeleistä. Tavoitteena on ohjata jonkin sortin meressä elävää planktonia ja syödä muita eliöitä, mikä kasvattaa omaa eliötä ja lopulta myös synnyttää uudenlaisen planktonin, jolla ruljanssi aloitetaan alusta.

 

Lue myös

Bastion (Xbox 360)

Dead or Alive Dimensions (3DS)

From Dust (PC, PS3, Xbox 360)

Green Lantern: Rise of the Manhunters (PS3, Wii, Xbox 360)

Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Resident Evil: The Mercenaries 3D (3DS)

Star Raiders (PC, PS3, Xbox 360)

UFC Personal Trainer (PS3, Wii, Xbox 360)