Uusimmat

Towns (alfa) (Linux, Mac, PC)

18.11.2012 15:00 Miikka Lehtonen

Tekijä: SMP
Julkaisija: SMP
Testattu: Windows 7, Intel Core i5-750, 8 Gt keskusmuistia, GeForce 570 GTX, Macbook Air 2012
Saatavilla: Linux, Mac, Windows
Laitevaatimukset: olemattomat
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.townsgame.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Dwarf Fortress on hillittömän hyvä peli, mutta myös aika hankalasti lähestyttävä. ASCII-grafiikat ja suoraan ATK:n alkuvuosilta peräisin oleva käyttöliittymä ovat monille ylitsepääsemättömiä esteitä. Mutta voisihan saman idean tehdä vähän lähestyttävämminkin.

Tämän on huomannut moni pelikehittäjä, sillä juuri samalla kaavalla tehtyjä pelejä pursuaa nykyään joka tuutista. Eräs eniten huomiota keränneistä on Towns, joka pääsi juuri äskettäin Steamin myyntivalikoimiin. Mutta ei se kyllä sinne vielä kuuluisi.

Towns on todellakin aika erikoinen tapaus. Ensimmäisten Greenlight-pelien mukana Steamin valikoimiin päässyt peli on vielä selkeästi niin sisältönsä kuin versionumeronsakin puolesta alfa-asteella. Tästä huolimatta peliä myydään jo täysillä Steamissa ilman mitään mainintaakaan siitä, että kyseessä on pelien vastike raa’alle perunalle. Niinpä – vaikka emme yleensä alfa-versioita arvostelekaan – pureudumme Townsiin samalla innolla kuin muihinkin arvostelupeleihin.

Varoitus! Keskeneräinen!

Ja kuten arvata saattaa, eihän se meno ole kovin kaunista. Jo parin tunnin pelailun jälkeen käy selväksi, että vaikka Towns voi olla vielä jonain päivänä hyvä peli, se päivä on kuukausien päässä.

Pallopäiden kaupunki

Towns on selvästi veistetty samasta puusta kuin Dwarf Fortresskin. Lauma pallopäisiä lantsareita on päättänyt perustaa kylänsä vihollisten täyttämän luolaston päälle. Tässä ikävässä tilanteessa pitäisi sitten rakentaa kaupungista menestyvä paratiisi, joka huolehtii kansalaistensa tarpeista ja houkuttelee paikalle sankareita, jotka sitten putsaavat luolastoa.

Idea on hyvä, suorastaan erinomainen. Tarjolla on Dwarf Fortressin yleinen houkutin: valloita villi luonto, kehitä teollisuutta, rakenna kaupunki ja kikkaile koko rahan edestä. Mutta samalla puuttuu jokin suurempi tavoite, mikä toki puuttuu Dwarf Fortressistakin, jos sitä väistämätöntä häviämistä ei huomioida. Mutta vaikka idea voisi olla parempi kuin esikuvassa, itse peli ei suinkaan sitä ole.

Dwarf Fortressin tavoin myös Townsia pelataan todella yleisellä tasolla. Sen sijaan että pelaaja komentaisi yksittäisiä kyläläisiä, hän asettaa näille tavoitteita, joita jantterit sitten toteuttavat parhaan taitonsa mukaan. Rakennetaan tähän mökki, kaivetaan tuonne kaivosta, pystytetään tähän kivisiä seiniä, huolehditaan siitä, että ruokavarastossa on aina vähintään kaksi omenaa ja kaksi pihviä… sitten pistetään kädet ristiin niskan taakse ja katsotaan, kun tekoäly sykkii.

Tai pistettäisiin, jos tekoälyyn voisi luottaa. Townsissa kun on pari perustavanlaatuista ongelmaa: ensinnäkin siitä – toivottavasti – puuttuu vielä monta mekaniikkaa. Ja lisäksi ne mitä siitä löytyy, tökkivät usein.

Otetaan tyypillinen esimerkki: haluat rakentaa kukkulalle pienen mökin ja nakitat tekoälylle, että rakennetaanpa tällainen kivinen neliö varastoon rohmutusta kivisaaliista. Ensin huomaat, että puolet kivistäsi on vain hävinnty taivaan tuuliin, joten raaka-aineita ei ole läheskään niin paljon kuin toivoit. Rakennuksen aikana taas käy ilmi, että puolet niistä määrätyistä seinistä ei ikinä tullut paikalle, vaan rakentajat dumppasivat ne kivimyllyn viereen. Tämän jälkeen niillä ei mitä ilmeisimmin voi tehdä enää yhtään mitään muuta. Toivottavasti kyseessä ei ollut kovin arvokas raaka-aine!

Potentiaalia tältä osa-alueelta kyllä löytyy, sillä tarjolla on jo nyt valtavat määrät erilaisia rakennuksia, joiden avulla voi kehitellä vaikka millaisia teknologiaketjuja. Mukana on myös todella hyviä oivalluksia, kuten esimerkiksi se, että puita ja kasveja voi käydä keräämässä talteen luonnosta ja istuttaa sitten omiin puutarhoihinsa. Niinhän toki monessa muussakin pelissä, mutta Townsissa näin istutetun kasvin voi sitten aina käydä leikkaamassa talteen ja jäljelle jää vesa, josta kasvaa tilalle uusi puu. Erinomaista!

Myös se pelin toinen puolisko, eli roolipeli, on vielä aivan vaiheessa, mikä myös tehokkaasti eliminoi pitkäaikaisen pelihimon. Ensimmäiset pelituntini kuluivat mekaniikkaa opetellessa ja infrastruktuuria rakennellessa yrittäessäni keksiä, miten saisin kaupunkiini houkuteltua sankareita. Onhan se kuitenkin se pelin pointti.

Voisi kuvitella, että kun kyse on näinkin keskeisestä asiasta, niitä mekanismeja ei täytyisi itse arvuutella, mutta toistaiseksi Townsin tutorial on täysin hyödytön. Se koostuu viidestä aivan perustason tehtävästä, joissa sivullinen tekstiä selittää ohimennen jonkin keskeisen asian ja sitten yritetään itse toteuttaa se.

Kun sain vihdoin sankarit ilmestymään kaupunkiini, peli-into lopsahti aika nopeasti. Hetken aikaa oli hauska katsella, miten sankarit tutkivat automaattisesti luolastoa, tappoivat hirviöitä ja keräsivät nurkista uusia aseita ja varusteita. Samalla myös lantsarini pääsivät teurastetuksi tulematta luolastoon keräämään parempia raaka-aineita ja avasivat kylässäni uusia mahdollisuuksia.

On paha sanoa, miksi tämä ei sitten enää minua kiinnostanutkaan. Ehkä sen takia, että siitä ei toistaiseksi ole yhtään mitään hyötyä. Ehkä osittain sen takia, että en jaksanut enää tapella rikkinäisen tekoälyn ja joka välissä vastaan tökkivän käyttöliittymän kanssa. Oli miten oli, Townsista riitti minulle pelattavaa reiluksi päiväksi.

Tylyä, mutta minkäs teet

Arvostelu on tyly. Tiedän sen. Tiedän myös sen, että vuoden päästä Towns tulee todennäköisesti olemaan aika helvetisti parempi peli. Mutta tiedän myös sen, että sillä ei ole kamalasti väliä: Townsia myydään täyteen hintaan jo nyt Steamissa. Olen itsekin saanut IRCissä paljon tiedusteluja siitä, kannattaako Towns ostaa. Niinpä teemme tästä julkisen palveluksen ja kerron samalla koko kansalle, että periaatteessa ei. Ei vielä. Ellei sitten ole todella pitkäpinnainen.

Vaikka olen itse tottunut pelailemaan kämäisiä esiversioita peleistä ja tykkään katsella, miten pelit kehittyvät lähestyessään julkaisua, Towns ei ole oikeasti vielä valmis peli asiakkaiden haltuun. Ja miten voisi ollakaan, se on alfa. Ymmärrän toki, että kahden miehen kehitystiimille pääseminen Steamiin ja sitä kautta saadut lisätuotot ovat todennäköisesti se ero sen välillä, saavatko he ikinä tehtyä Townsia valmiiksi vai onko edessä luovutus ja paluu oikeisiin töihin.

Ja toivon todellakin, että Towns tulee menestymään ja saavuttamaan potentiaalinsa, sillä sitä todellakin on. Pelasinhan minä itsekin todella keskeneräistä alfa-versiota ainakin hetken niin sanotusti tatti pystyssä. Ja tulen pelaamaan jatkossakin. Odotan innolla, että Towns saa päivityksiä ja ottaa askeleita kohti oikeaa julkaisukuntoa. Ja jos kuulut itse samaan porukkaan, osta toki Towns vaikka tältä istumalta. Dwarf  Fortressin kaatajaksi siitä ei vielä ole, mutta se rapsuttelee todella tehokkaasti samaa ihottumaa tarjoten kuitenkin tarpeeksi erilaisen pelikokemuksen, jotta sen olemassaolo on perusteltua. Mutta jos et kuulu, tiedätpä nyt ainakin, että Towns ei ole vielä ihan sillä tasolla, että sitä pitäisi Steamissa myydä.

 

Lue myös

A Game of Dwarves (PC)

Close Combat: Panthers in the Fog -ennakko (PC)

Cypher (Mac, PC)

Halo 4 (Xbox 360)

Hotline Miami (Mac, PC)

Shardlands (iOS)

Unfinished Swan (PS3)

WRC 3 FIA World Rally Championship (PC, PS3, Xbox 360)