Arvostelu: Muovisessa Idän pikajunan arvoitus -elokuvassa show’n varastaa Hercule Poirotin viikset

22.11.2017 10:00 | Päivi Laajalahti | 2226

Idän pikajunan arvoituksessa Shakespeare-filmatisoinneistaan tunnettu Kenneth Branagh ottaa käsittelyynsä Agatha Christien klassisen murhamysteerin ja sijoittaa itsensä päärooliin. Valtavan tähtikaartin elokuvasta katoaa kuitenkin jännitys jo alkumetreillä.


Ensi-ilta: 24.11.2017 / Alkuperäisnimi: Murder on the Orient Express / Ohjaus: Kenneth Branagh / Käsikirjoitus: Michael Green, pohjautuu Agatha Christien samannimiseen romaaniin / Pääosissa: Kenneth Branagh, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Johnny Depp, Josh Gad / Pituus: 114 min / Ikäraja: 12


Paljon William Shakespearen töiden parissa työskennellyt Kenneth Branagh ottaa tällä kertaa käsittelyynsä aavistuksen tuoreemman klassikon, Agatha Christien kirjoittaman, vuonna 1934 julkaistun murhamysteerin Idän pikajunan arvoitus (Murder on the Orient Express). Branagh ei ole lähtenyt modernisoimaan Christien tarinaa, vaan pukee nimekkään tähtikaartinsa ajankuvalle sopivasti turkiksiin ja sulkapäähineisiin, siististi leikattuihin viiksiin ja tyylikkäisiin hattuihin. Tarinan elokuvasovituksesta vastaa Michael Green (Blade Runner 2049, Logan).

Idän pikajunan arvoituksessa kolmetoista toisilleen tuntematonta ihmistä matkustaa ylellisessä Orient Expressissä Istanbulista kohti Pariisia, kun eräänä aamuna yksi matkustajista ei herääkään aamiaiselle. On tapahtunut raaka murha, eikä murhaaja voi olla kukaan muu kuin joku junan matkustajista. Kaikki ovat siis epäiltyjä.

Sattumoisin junassa matkustaa lomaileva mestarietsivä Hercule Poirot (Branagh itse), joka ottaa murhamysteerin selvitettäväkseen ja alkaa haastatella kaikkia matkustajia junan joutuessa pysähtymään lumivyöryn vuoksi. Tapaus ei olekaan aivan yksinkertainen, sillä murhan motiivia Poirot joutuu kaivamaan pintaa syvemmältä.

Kenneth Branagh on saanut elokuvaansa todellisen tähtikattauksen: Judi Dench nähdään venäläisenä prinsessana, Olivia Colman hänen henkilökohtaisena avustajanaan, Michelle Pfeiffer miehiä metsästävänä amerikkalaisleskenä, Daisy Ridley häveliäänä kotiopettajattarena, Penélope Cruz tiukkana uskovaisena, Willem Dafoe saksalaisena akateemikkona, Johnny Depp kierona taidekauppiaana ja Derek Jacobi sekä Josh Gad hänen avustajinaan.

Nimekkäistä näyttelijöistä, lahjakkaasta ohjaajasta ja mainiosta alkuperäismateriaalista huolimatta Idän pikajunan arvoitus tuntuu muoviselta. Murhaan saakka jännite kasvaa mukavasti, kun katsoja ei vielä tunne ketään tarinan hahmoista, eikä tiedä kuka heistä lopulta saa heittää henkensä tarinan vuoksi.

Mutta siinä vaiheessa, kun Poirot päästetään valloilleen murhatutkimuksen pariin ja elokuvan pitäisi lisätä kierroksia, käsikirjoitus tuntuu kuin puhkaistulta ja hiljaa tyhjenevältä ilmapallolta. Valtava hahmokavalkadi tepastelee näyttämölle yksi kerrallaan, mutta vatsan pohjaa kirpaiseva jännitys puuttuu. Branagh ei saa pidettyä Christien monimutkaista murhapalapeliä sekä lukuisia hahmojaan kasassa niin, että myös alkuperäistä tarinaa tuntematon katsoja pysyisi mysteerin jännityksessä mukana. Harmillisesti ohjaaja myös keskittyy liiallisesti omaan hahmoonsa muiden kustannuksella.

Poirot’n viikset ovat Christien romaaneissakin hupailun aihe, mutta Branaghin hahmolleen lanseeraama naamakarvoitus on niin ylitseampuvan dramaattinen, että se lähes varastaa koko shown. Liiallisessa humoristisuudessaan se myös vie vakuuttavuutta muuten suhteellisen vakavaksi kirjoitetulta mysteeriltä.

Loppukohtauksessa vihjataan suunnitellusta Hercule Poirot -franchisesta, sillä siinä viitataan Christien toiseen Poirot-romaaniin nimeltä Kuolema Niilillä. Jatkon toteutuminen varmastikin riippuu Idän pikajunan arvoituksen menestymisestä.

IDÄN PIKAJUNAN ARVOITUS

2

”Branagh ei saa pidettyä Christien monimutkaista murhapalapeliä sekä lukuisia hahmojaan kasassa. Shown varastavatkin Hercule Poirot’n ylidramaattiset viikset.”