Arvostelu: Matt Damon ja muut näyttelijät pelastavat George Clooneyn löysästi ohjaaman Suburbiconin

21.12.2017 08:55 | Päivi Laajalahti | 1111

Matt Damonin ja Julianne Mooren tähdittämä Suburbicon vie seuraamaan 1950-luvun valkoisessa naapurustossa nousevaa hulluutta Coenin veljesten väkivaltaisessa, mutta mustan huumorin sävyttämässä käsikirjoituksessa.


Ensi-ilta: 22.12.2017 / Alkuperäisnimi: Suburbicon / Ohjaus: George Clooney / Käsikirjoitus: Joel ja Ethan Coen, George Clooney & Grant Heslov / Pääosissa: Matt Damon, Julianne Moore & Oscar Isaac / Pituus: 105 min / Ikäraja: 16


Elokuvan kiinnostavuusarvo nousee ainakin pykälällä, kun käsikirjoittajaksi on merkitty Coenin veljekset Joel ja Ethan, eikä mielenkiintoa ainakaan vähennä ohjaajana toimiva George Clooney. Kun kaupan päälle heitetään vielä pääosiin Matt Damon ja Julianne Moore, voisi kuvitella, että tulos ei kovin metsään ainakaan voi mennä.

George Clooney on siirtynyt näyttelijän roolista ohjaajan paikalle ansiokkaasti, mutta Suburbicon on ensimmäinen Clooneyn ohjaama elokuva, jossa hän ei itse näyttele mukana. Coenin veljesten elokuvissa Clooney on esiintynyt useaan kertaan, mutta nyt hän on lähtenyt ohjaamaan veljesten käsikirjoitukseen pohjautuvaa tarinaa. Clooney ja tämän pitkäaikainen käsikirjoituskumppani Grant Heslov kuitenkin myös lisäsivät Coeneiden tarinaan uusia ideoita.

Aina eivät hyvätkään tekijät onnistu täydellisesti. Suburbicon menee kiinnostavista lähtökohdistaan ja coenmaisesta, kylmän humoristisesta tarinankerronnastaan huolimatta pöpelikköön.

Elokuva kertoo Suburbicon-nimisestä amerikkalaiskaupungista, jossa kaikki on siistiä, tyylikästä ja toimivaa. Ja yhteiskunnallisesti hyvin valkoista. 1950-luvulle sijoittuvan tarinan identtisessä, keskiluokkaisessa naapurustossa asustaa Gardner Lodgen (Matt Damon) perhe, johon isän lisäksi kuuluu pyörätuolissa oleva äiti Rose (Julianne Moore), tämän kaksossisko Margaret (Moore tuplaroolissa) sekä nuori poika Nicky (Noah Jupe).

Suburbiconin valkoinen, keskiluokkainen elämä järkkyy kun Lodgen naapuriin muuttaa mustaihoinen Mayerin perhe. Samoihin aikoihin Lodgejen taloon murtaudutaan väkivaltaisin seurauksin.

Näennäisen rauhallinen naapurusto alkaa romahtaa kahta tarinalinjaa pitkin. Mustaihoiset tulokkaat halutaan seudulta pois hinnalla millä hyvänsä, mistä seuraa suoranaisia mellakoita. Lodgejen traagisesta kotimurrosta alkaa nousta esiin kummallisia piirteitä, kun Oscar Isaacin esittämä vakuutustutkija astuu kuvioihin.

Coeneille tyypilliseen tarinankerrontatapaan usein kuuluu, että jos jokin voi mennä pieleen, se myös varmasti menee pieleen. Tapahtumat alkavatkin vieriä lumipallon lailla kohti vääjäämätöntä – lähes Fargomaisen väkivaltaisin seurauksin. Vinksahtaneen väkivaltainen, musta komedia sisältää muutamia tyylikkäitä visuaalisia ratkaisuja, joista eräskin kanavoi komeasti klassikkotrillereitä.

Kahden erillisen tarinalinjan yhdistäminen menee Clooneyltä kuitenkin pieleen ja ne jäävät niin irrallisiksi, etteivät onnistu tukemaan tarinaa kokonaisuutena.

Lodgen perhettä kohtaavan tragedian tapauksessa Coen-tyyli toimii, mutta elokuvaan liitetty rasismikysymys tuntuu siihen suhteutettuna täysin irralliselta ja tekee kokonaisuudesta kummallisen hajanaisen. Pyrkimyksenä on ehkä ollut korostaa valkoihoisen enemmistön hulluutta suhteessa mustaihoisiin tulokkaisiin. Hiljainen ja rauhallinen Mayerin perhe jätetään kuitenkin pelkäksi kuriositeetiksi, joka ei nuorta Andya (Tony Espinosa) lukuunottamatta saa elokuvassa edes puheenvuoroja.

Moore on tuplaroolissaan totutun hyvä, samoin Damon onnistuu ansiokkaasti tekemään Gardneristaan hemmon, jota tekisi mieli vetää oikein kunnolla lättyyn. Silti Clooney ei saa laatunäyttelijöistään kaikkea irti, sillä estradin varastaa lopulta suhteellisen pienessä roolissa nähtävä Isaac.

SUBURBICON

2,5

”Yhteiskunnallisiin epäkohtiin tarttumaan pyrkivä Suburbicon ei onnistu yhdistämään hyviä aikeitaan Coenin veljesten väkivaltaiseen rikostarinaan. Laatunäyttelijät Matt Damon, Julianne Moore ja Oscar Isaac pelastavat kuitenkin epäonnisissa rooleissaan paljon.”