Uusimmat

Arvostelu Nicolas Cagen Prisoners of the Ghostland on paperilla sata kertaa parempi elokuva kuin oikeasti

04.12.2021 11:59 Aki Lehti

Kuin toisilleen luodut erikoismiehet Nicolas Cage ja kulttiohjaaja Sion Sono hukkaavat mahdollisuutensa tehdä mielipuolinen mestariteos. Prisoners of the Ghostland on Japanin häiriintyneimmän nykyohjaajan elokuvaksi ihmeen kesy ja mitäänsanomaton.


Ensi-ilta: 06.12.2021. (Blu-ray & dvd)
Alkuperäisnimi: Prisoners of the Ghostland
Ohjaus: Sion Sono
Käsikirjoitus: Aaron Hendry ja Reza Sixo Safai
Pääosissa: Nicolas Cage, Sofia Boutella, Bill Moseley, Nick Cassavetes, Tak Sakaguchi, Charles Glover
Pituus: 103 minuuttia
Ikäraja: K16


Näin japanilaisen kulttiohjaaja Sion Sonon ja Nicolas Cagen Prisoners of the Ghostland -elokuvan ensimmäisen kerran jo viime tammikuussa Sundancen elokuvajuhlilla. Cagen itsensä uransa kahjoimmaksi kehuma leffa oli taattua Sonoa, suht sekopäinen sekä sinne sun tänne riuhtova genrehybridi.

Prisoners of the Ghostland tuntui silti erityisesti tämän parivaljakon yhteistyöksi hämmentävän tylsältä. Panin sen festariväsymyksen piikkiin, sillä eihän täysillä päästelevän Cagen ja muun muassa ihananomituistenkipeiden Love Exposure – ja Tokyo Tribe -elokuvien tekijän uutuus voi haukotuttaa, eihän?

Nyt leffa saapuu myös Suomeen asti, ja toinen tuijotuskerta valitettavasti vahvistaa ensitunnelmat oikeiksi. Prisoners of the Ghostlandia ei voi suositella kuin kovimmille Sonon tai Cagen faneille. Itse kuulun molempiin, mutta leffa oli lähellä jäädä toisella katsomiskerralla kesken.

Teos on Japanin häiriintyneimmän ohjaajan englanninkielinen debyytti. Leffan kehnous ei johdu kielenvaihdoksesta, vaan vika löytyy käsikirjoituksesta. Sono rustaa elokuvansa usein itse, mutta tällä kertaa asialla ovat Aaron Hendry ja Reza Sixo Safai. He ovat yrittäneet kirjoittaa mahdollisimman sonomaisen leffan, jossa samaan soppaan saa ja voi heittää mitä tahansa. Tämä keitos palaa pohjaan jo heti alun pankkiryöstökohtauksen jälkeen.

Elokuva vain lupaa ja lupaa, muttei lähde missään vaiheessa kunnolla liikkeelle. Jopa Cage tuntuu olevan jotenkin jumissa, vaikka pääsee taas tykittelemään täysillä.

Rage-Cagen oikeasti hyviä elokuvia ei kovin monta ole. Ensimmäisenä tulee mieleen Werner Herzog -konkarin vuoden 2009 The Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans. Sono on ohjaajana tietysti jotain aivan muta kuin elävä legenda Herzog, mutta hänen jos jonkun luulisi saavan Cagen kahjoudesta kaiken irti. Näyttelijä on tällä kertaa rähjätessäänkin vain ja ainoastaan väsyneen oloinen.

Juonentapaisen osalta Prisoners of the Ghostland muistuttaa John Carpenterin Pako New Yorkista -klassikkoa.

Cagen esittämä Hero istuu pankkiryöstökeikan jälkeen Samurai Townin vankilassa. Kaupunkia pyörittävä Bill Moseleyn näyttelemä The Governor pakottaa Heron pelastusreissulle Ghostlandiin. ”Sankarin” tehtävä on etsiä ja tuoda takaisin kuvernöörin ”lapsenlapsi”, Sofia Boutellan esittämä seksiorja Bernice.

Mukavan törkeään nahka-asuun puetun Heron on turha yrittää paeta, sillä rytkyihin on kiinnitetty räjähteitä strategisiin kohtiin. Luonnollisesti myös jalkoväliin, sillä onhan kyseessä kuitenkin Sion Sonon elokuva. Aikaa pelastusmissioon on viisi päivää, jonka jälkeen pommit alkavat paukahdella. Ensimmäisenä kosahtaa kulkusten kohdalla.

Boutellan melkein vailla vuorosanoja näyttelemän Bernicen ainoa funktio on toimia kauniina katalyyttina. Hän saa pahat ja vielä pahemmat miehet tappamaan toisiaan vuokseen. Suurimmalla osalla heistä ja muista henkensä heittävistä ei ole kertomuksen kannalta mitään merkitystä.

Sankarimme saattaa oppia reissulla ehkä jotain elämästä, jonka Sono tuo julki julistaen, turhan vakavalla naamalla. Samantyyppisiä teemoja on käsitelty sen sadassa japanilaisleffassa, niin kauhussa kuin vaikkapa noiriin päin kallellaan olevissa teoksissa.

Lopulta Prisoners of the Ghostland ei sano juuri mitään mistään, ei vaikka sen värikäs Samurai Town -hullunmyllykaupunki ja Ghostland-jättömaa ovat tietysti Yhdysvallat ja Japani. Ensimmäinen on kuin sekoitus Las Vegasia, länkkäreitä ja Japani-kitschiä, toinen hulivilifiltterin läpi vedettyä ydinlaskeumaa.

Elokuvan ikäraja on Suomessakin K16, mutta japanilaistoimintasekoiluksi väkivaltaa ja gorea on yllättävän vähän. Vaikka Cagen kulkusissa kiinni olevat pommit saattavatkin räjähtää, niin tämän genren elokuvaksi Prisoners of the Ghostland on suorastaan yllättävän kesy.

Leffa on täynnä yltiötyyliteltyä ja filtteröityä värimaailmaa sekä tahallista rumuutta. Informaatioähky on melkoinen, ikään kuin elokuva haluaisi aiheuttaa katsojalle jonkin sortin kohtauksen. Värikäs sotku on kaikkea muuta kuin luvattua umpihulluutta ja täyssekopäisyyttä.

Sono laittaa Cagen vain jumittamaan komeiden lavasteiden edessä, mutta mitään ei tapahdu. Hauskaa vaikuttaa olleen lavastajien lisäksi vain pukusuunnittelijoilla ja vaatettajilla.

Katsoja on kypsä viimeistään 40 minuutin kohdalla, jolloin leffaa on vielä tunti jäljellä. Myös Cagella vaikuttaa olevan tylsää ja jossain vaiheessa koko elokuva tuntuu kyllästyvän olemassaoloonsa. Vain yksi elokuvan noin kymmenen minuutin toimintakohtaus Samurai Townissa toimii ns. täysillä. Sono olisi voinut mieluummin julkaista sen lyhytelokuvana. Irrallisena pätkänä kohtaus olisi mainio, hullua ja tahallista b-luokan toimintaa pirun komeissa lavasteissa.

Täydessä räyhämoodissa olevan Cagen tietävät kaikki, mutta Sono lienee tuttu vain genre-elokuvien faneille.

Japanilaisohjaajan laajasta tuotannosta tämä on se elokuva, josta ei todellakaan kannatta aloittaa. Valinnanvaraa on huima määrä, mutta suosittelen sukeltamaan miehen vinksahtaneen mielen sisään vaikkapa elokuvien Love Exposure, Why Don’t You Play in Hell tai Antiporno kautta. Täysin erilaista – rauhallista, mutta aivan yhtä toimivaa tyyliä hänen tuotannossaan edustaa esimerkiksi upea The Whispering Star.

Erikoismiehet Sion Sono ja Nicolas Cage ovat kuin luodut toisilleen, mutta Prisoners of the Ghostland on paperilla sata kertaa parempi elokuva kuin oikeasti. Ääneen luettuna sen lyhyt juonikuvaus naurattaa, mutta hymy hyytyy heti leffan alussa.

Katsokaa mieluummin vaikka viime viikolla teattereihin saapunut Cagen viiden tähden Pig-elokuva, ja Sonon lukuisista ohjaustöistä mikä tahansa muu kuin tämä. Prisoners of the Ghostland on on kahelikaksikon yhteistyöksi uskomattoman puuduttava paketti.

Prisoners of the Ghostland julkaistaan Blu-rayna ja dvd:nä huomenna 6. joulukuuta. Kirjoitushetkellä leffa on vuokrattavissa ja ostettavissa vain Rakuten Tv –palvelusta. SF Anytime lupailee leffaa valikoimiinsa myös huomiseksi 6. joulukuuta. Tilanne taatusti elää lähipäivinä, joten jos jostain syystä haluat tuhlata aikaasi tähän, niin kurkkaa Justwatch-sivuston hakukoneella leffan saatavuus.

PRISONERS OF THE GHOSTLAND

Arvosan: 1,5/5

”Sion Sono ja Nicolas Cage ovat kuin luodut toisilleen. Hyvällä tavalla umpikahelin kaksikon yhteistyö on harmi kyllä Sonon kehnoimpia ohjaustöitä, jossa edes räjähtävät pallit eivät viihdytä”.

Aki Lehti

”Olen Muropakettia vuodesta 2010 asti avustanut freelancetoimittaja, jonka ominta alaa on popkulttuuri – musiikki, elokuvat ja kirjallisuus. Muroon rustaan lähinnä elokuva- ja tv-arvosteluja sekä niihin liittyviä uutisia ja haastatteluja. Kirjoitan säännöllisesti myös Keskisuomalaiseen, Savon Sanomiin, Karjalaiseen ja Etelä-Suomen Sanomiin. Tekstejäni on julkaistu myös esimerkiksi Helsingin Sanomissa, HS Metrossa ja useissa asiakaslehdissä. Levyarvosteluja olen kirjoittanut reilun 20 vuoden aikana lähes 1500 kappaletta ja henkilöhaastatteluja myös melkein nelinumeroisen määrän. Lempparielokuvani ovat usein niitä, jotka eivät Suomessa pääse laajempaan levitykseen, eli leffafestarikama laidasta laitaan. Lähellä sydäntä ovat esimerkiksi amerikkalainen indie-elokuva ja korealaistuotannot. Vapaa-aikani kuluu elokuvien lisäksi musiikin, kirjojen ja sarjakuvien parissa kyynelehtiessä.”

Muropaketin uusimmat