”Alan Moore toivoi ettemme tekisi tätä” – Haastattelussa HBO Nordicin uuden Watchmen-sarjan luoja Damon Lindelof

21.10.2019 10:10 | Johanna Juntunen

HBO Nordicin uusi Watchmen-sarja ottaa kantaa Yhdysvaltojen roturistiriitoihin ja vallanpitäjien väärinkäytöksiin. Muropaketti tapasi sarjan isän Damon Lindelofin Beverly Hillsissä.

Varoitus! Haastatteluvastaukset sisältävät joitakin pieniä juonipaljastuksia sarjan tarinasta.

DC Comicsin 12-osaiseen sarjakuvaklassikkoon (1986) perustuva Watchmen-sarja sijoittuu vaihtoehtoiseen historiaan ja nykypäivään. Sarjan on luonut Lost-menestyksestä tuttu Damon Lindelof, joka on kehittänyt jälleen yllättäviä juonenkäänteitä ja outoja yksityiskohtia. Synkkyyteen taipuvan Lindelofin valinnat pitävät katsojan varpaillaan.

Alkuperäisen Watchmen-sarjakuvan käsikirjoittaneen Alan Mooren tarinat olivat painoarvoltaan ja hahmojen psykologialtaan uraauurtavia. Sarjakuvia ei sitä ennen arvostettu kirjallisina teoksina. Vartijat-nimellä Suomessa julkaistu teos sai vuonna 1988 parhaille tieteiskirjoille myönnettävän Hugo-palkinnon ensimmäisenä sarjakuvana. Sen kuvitti Dave Gibbons.

Monien torpattujen yritysten jälkeen Zack Snyder (300, Justice League) ohjasi sarjakuvaan perustuvan Watchmen-elokuvan vuonna 2009 ja oli myös ehdolla televisiosarjan ohjaajaksi, kunnes neuvottelut tyrehtyivät. Aiemmasta yrityksestä tuoda tarina kotiruutuihin vastasti Terry Gilliam (12 apinaa), jonka vision toteuttamiseksi olisi vaadittu liian muhkea budjetti ja projektista luovuttiin 1990-luvulla.

Nyt pitkään odotettu sarja on vihdoin toteutunut. Sitä tuottava ja käsikirjoittava Damon Lindelof kruunattiin Emmylla legendaarisesta Lost-sarjasta (2004-2010). Lindelof oli yksi sarjan luojista, käsikirjoittajista ja tuottajista.

Vaikka Watchmen sijoittuu koko maailman sijaan Oklahoman Tulsaan, sarja noudattaa ytimeltään alkuperäisen tarinan ideologiaa, jossa naamioituja oikeuden puolustajia kohdellaan lainsuojattomina. Sarja luo myös omia sivupolkuja ja astuu tuntemattomille vesille luoden oman perustansa tarinalle.

– Watchmenissa ei keskitytä osoittamaan, ketkä ovat sankareita, ketkä vihollisia. Siinä tarkastellaan instituutioita, kulttuuria, politiikkaa ja asioita, jotka ohjaavat yhteiskuntaamme. Näiden yltäkylläinen sekoitus tekee sarjasta sen, mikä se on, Lindelof kertoo Muropaketille Beverly Hillsissa.

Aikakausi on päivitetty vuodesta 1985 reippaasti eteenpäin vuoteen 2019. Yhdysvaltojen presidenttinä on Robert Redford, joka esiintyy sarjassa itsenään. Hän on johtanut liittovaltiota jo 1992 lähtien, sillä kahden toimikauden rajoitus on poistettu – aivan kuten nykyinen presidentti on visioinut.

– Sarjassa heijastellaan hypoteettista ajatusta siitä, mitä tapahtuisi, jos presidenttinä olisi hyvää tarkoittava valkoihoinen liberaali, joka yrittää tasapainottaa valtaa värillisten ja valkoihoisten välillä.

Pääosassa nähtävä Oscar-, Emmy- ja Golden Globe -palkittu Regina King (If Beale Street Could Talk, Seven Seconds) esittää Angela Abaria, joka käyttää useita naamiota: yhtä poliisivoimien pääetsivänä, toista vaimona ja kolmen lapsen äitinä, joka yrittää suojella perhettään valkoihoisten äärioikeistolaisten väkivaltaiselta hyökkäykseltä.

– Elämää suurempiin ongelmiin ei ole helppoja ratkaisuja. Perinteisessä supersankarielokuvassa sankarit taistelevat avaruusolioita vastaan, voittavat ne, oliot pakenevat takaisin omalle planeetalleen ja kaikki on taas hyvin. Valkoinen ylivalta -aatetta ei voi voittaa. Se ei katoa minnekään, joten se on melkoisen vaikuttava vihollinen, Lindelof perustelee.

Tulsan tapahtumat nähdään pitkälle Angelan näkökulmasta. Lindelof oli Regina Kingille tuttu ohjaaja, sillä he työskentelivät yhdessä Leftovers-sarjassa.

– Angela on kaikkien tapaan kokemustensa ja ympäristönsä muokkaama. Näemme hänen kauttaan, miten ihmiset pitävät eri naamioita eri tilanteissa. Olemmehan erilaisia tilanteesta ja muista ympärillä olevista riippuen. Sarjan etenemisen myötä paljastuu, miksi hän kokee tarpeelliseksi pitää monia naamioita, King kuvailee.

Sarjan kehitysvaiheessa Damon Lindelof pohti työryhmänsä kanssa paljon naamioiden symboliikkaa, merkitystä ja sitä, miten ne liittyvät nykypäivän ilmiöihin.

– Keskustelen 12-vuotiaan tytön isänä myös muiden vanhempien kanssa sosiaalisen median vaikutuksista kulttuuriimme. Yleisesti ottaen, mitä enemmän ihmiset pysyttelevät tekaistun käyttäjänimen suojissa, sitä rohkeampia he ovat syytämään vihapuhetta maailmaan. Olemme hyvin huolissamme tästä ilmiöstä, joka on merkittävä osa sarjan tematiikkaa. Loimme maailman, jossa ei ole internetiä eikä älypuhelimia, vaikka kyse on vuodesta 2019. Redfordin hallinto ennakoi kehitystä ja piti huolen siitä, että emme pystyisi trollaamaan toisiamme loputtomiin ja lähettämään ilkeitä twiittejä.

Tunnusomaiset naamiot ovat osa Watchmen-sarjakuvien voimakasta symboliikkaa. Sarjassa poliisit verhoutuvat keltaisiin kasvot peittäviin naamioihin, ja Lindelof esittelee oman näkemyksensä lain omiin käsiinsä ottavan The Seventh Kalvary –ryhmän uusista Rorschach-naamioista.

– Sarjan hahmot soveltavat sarjakuvan ikonisia ajatuksia, kuten Rorschach-maskin merkitystä. The Seventh Kalvary, joka näyttää edustavan äärioikeistolaista ideologiaa ensimmäisessä jaksossa, on tulkinnut Rorschachin valkoisen ylivallan edustajaksi tämän kirjoitusten perusteella. Koska Rorschach on kuollut, hän ei voi olla oikomassa heidän vääristyneitä käsityksiään.

Alan Mooren ja Dave Gibbonsin sarjakuvassa Neuvostoliiton ja Yhdysvaltojen välinen poliittinen taistelu uhkaa puhjeta ydinsodaksi. Lindelofin päivitetyn maailman keskiössä ovat roturistiriidat ja poliisin lisääntyvät väärinkäytökset, etenkin perusteettomat mustien ampumiset.

– Alkuperäinen materiaali oli hyvin poliittista, joten halusin käsitellä ydinsodan uhkaan rinnastettavaa ongelmaa. Mielestäni roturistiriidat ja poliisin toimet Yhdysvalloissa ovat tämän päivän räjähdysherkkä aihe, jota pitää käsitellä vastuullisesti. Yksi sarjakuvan upeimmista meriiteistä oli, että lukija ei tiennyt, mikä oli oikeaa, mikä vaihtoehtoista historiaa, ja ne alkoivat sekoittumaan. Halusimme tarkastella samaa ajatusta sarjassa.

Lindelof vakuuttaa ihailevansa alkuperäistä sarjakuvaa, vaikka tiedostaa, että tietyt katsojaryhmät saattavat karsastaa hänen tulkintaansa.

– Voin vain sanoa, että rakastan lähdemateriaalia, enkä olisi puhumassa sarjasta, mikäli Watchmenia ei olisi koskaan kirjoitettu. Arvostan sitä suuresti ja kävin läpi intensiivisen jakson, jolloin pelkäsin mokaavani koko homman. En ole täysin päässyt ulos tunnelista vieläkään. Siitä huolimatta en voi antaa kunnioituksen estää minua tekemästä työtäni, johon kuuluu harkittujen riskien ottaminen ja sellaisen tarinoiden kirjoittaminen, jotka ovat mielekkäitä itselleni ja yhteistyökumppaneilleni.

Käsikirjoittaja-tuottaja on joutunut kokemaan intohimoisten fanien hengityksen niskassaan myös Lostin sekä Star Trekin uusien elokuvaversioiden myötä. Hän tietää, että kaikkia ei voi koskaan miellyttää.

– Opin Lost-sarjasta sen, että faneilla on vaatimuksia. He halusivat tiettyjä asioita, mutta janosivat myös tulla yllätetyiksi. Se tuntui jotenkin ristiriitaiselta. Voin ainoastaan samastua faniksi, kirjoittaa tietyssä mielessä itselleni ja toivoa, että myös muut kokevat materiaalin omakseen. Mikäli lähtisin siitä, että pidän kaikki tyytyväisinä, en pystyisi tekemään tätä työtä.

Sarjakuvan isä, Alan Moore on tunnetusti vastustanut kaikkia uusia Watchmen-projekteja, eikä sarjakaan ole poikkeus. Lindelof on kuitenkin hyväksynyt tosiasiat.

– Alan Moore on mielestäni nero. Hän on paras sarjakuvien kirjoittaja ja kenties yksi kaikkien aikojen parhaista kirjoittajista. Hän on tehnyt hyvin selväksi, että ei halua olla missään tekemisissä tämän Watchmenin kanssa, eikä halua, että hänen nimeään käytetään katsojien houkuttelemiseksi. Olen ollut häneen henkilökohtaisesti yhteydessä ja selittänyt jonkin verran, mitä teemme. Hän ei olisi halunnut, että sarja tehtiin, ja kunnioitan myös tätä mielipidettä. Alan Mooressa on punk rock – henkeä ja kanavoin omalla tulkinnallani hänen kapinallisuuttaan, Lindelof tunnustaa.

Regina Kingin lisäksi muissa pääosissa näyttelevät Jeremy Irons, Don Johnson, Jean Smart, Louis Gossett Jr. ja Tim Blake Nelson. Avausjakson on ohjannut Nicole Kassell (Leftovers).

Watchmen nähdään HBO Nordicilla tästä päivästä lähtien. Lue Muropaketin ylistävä arvostelu täältä:

Arvostelu: Watchmen on huippusarja, jota pitää katsoa useampi jakso putkeen – HBO Nordicin supersankariuutuus on vuoden positiivisimpia yllätyksiä