”Kolmekin katsojaa olisi kiva” – Haastattelussa It Came from the Desert -ohjaaja Marko Mäkilaakso

07.09.2018 09:02 | Aki Lehti

1950-luvun hirviöelokuvia kunniottava ja kunnon toimintakomedioista ammentava It Came from the Desert -kauhukomedia nähdään vihdoin myös Suomen elokuvateattereissa.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Marko Mäkilaakso tiimeineen on kiertänyt maailman elokuvafestareita jättimuurahaisista kertovan It Came from the Desert -kauhukomediansa kanssa jo noin vuoden verran.

Aiemmin Helsingin Night Visions -leffafestareilla nähty genrehybridi saa vihdoinkin tänään 7. syyskuuta virallisen Suomen ensi-iltansa, ja pääsee laajempaan levitykseen. Mäkilaakso on reissannut leffan kanssa ties missä, mutta kotimaan ensi-ilta tuntuu silti todella tärkeältä. Se tuntuu varmaan jollain tasolla maailmanvalloitusta kovemmalta jutulta saada tämän tyyppinen tahallinen hölmöilypätkä Suomen teattereihin?

– Suomi on leffan viimeinen pysäkki ja kotimaa on aina kotimaa. Toivottavasti sen käy katsomassa edes noin kolme katsojaa, Mäkilaakso nauraa.

It Came from the Desert juontaa juurensa Mäkilaakson suosikkiin, saman nimiseen Cinemawaren Amiga-peliin, joka oli kunnianosoitus 1950-luvun halvalla tehdyille creature feature -öttiäiselokuville. Muurahaissekoiluun on sotkettu sekaan vaikutteita myös Mäkilaakson nuorena diggaamista 1980- ja 1990-lukujen toimintakomedioista. Keski-ikäisille, samoja juttuja juniorina fanittaneille teos toiminee vallan mainiosti, mutta miten nuoremmat katsojat ovat ottaneet tekeleen vastaan – siis ne, joilta uupuu nostalgia-aspekti kokonaan?

– Näytöksissä on näkynyt itse asiassa kaiken ikäistä jengiä, nuorisosta vanhuksiin. Heistä taatusti osa on vihannut leffaa, mutta kehujen perustella pointti on mennyt perille niillekin, jotka eivät ole eläneet lapsuuttaan kasarilla. Se tuntuu riittävän, että diggaa tällaisen genre-elokuvan tunnelmasta.

Jos Amiga-pelin ja leffan lähtökohdat eivät ole lainkaan tuttuja, niin Mäkilaakso kehottaa katsomaan minidokkarin pelin luojasta David Riordanista, jossa hän kertoo luomuksestaan ja käsittelee myös eräänlaisena jatko-osana toimivaa elokuvaa. Pätkä löytyy myös myöhemmin Suomessa julkaistavalta Blu-ray-kiekolta.

Elokuvasta saa taatusti paremmin kiinni katsomalla tämän ensin läpi, sillä klassikkostatuksestaan huolimatta peli on jäänyt vähän unholaan:

Marko Mäkilaakso on jo tottunut siihen, että pienen budjetin genre-elokuvien tekeminen, rahoittaminen ja jakelu voi kestää todella kauan, eikä valmista teosta välttämättä nähdä koskaan valkokankailla.

– Vasta kun leffa pyörii teatterissa niin voi huokaista helpotuksesta. Ainakin siihen asti kunnes kritiikkiä ja paskaa palautetta alkaa sataa niskaan, Mäkilaakso nauraa.

It Came from the Desertin yhdistelmä eri genrejä on vedetty tahallaan täysin överiksi, mutta touhun täytyy silti pysyä varsin hillityllä budjetilla edes jollain tavalla tasapainossa, ettei lopputulos ole vain tyylistä toiseen pomppivaa perseilyä. Montako versiota rustasitte käsikirjoituksesta ennen kuvauksia ja miten paljon se muuttui vielä kuvausten ollessa käynnissä?

– Kameroiden käynnistyessä kourassa oli kässärin yhdeksäs versio, mutta se eli vielä kuvauksissa tilanteen ja näyttelijöidenkin ideoiden mukaan. Niin yliampuva kuin leffa onkin, niin sen maailman täytyy tuntua aidolta hahmoille, vaikka ympärillä räjähtelisi kuin Michael Bay -leffassa, jossa ei ole mitään tolkkua. Näyttelijöiden täytyy uskoa elokuvan todellisuuteen ja sen tapahtumiin, vaikka meno onkin aivan Bill & Tediä.

Kuten pari päivää sitten julkaistussa Muropaketin arviossakin todettiin, niin It Came from the Desert on elokuva joka täytyy katsoa oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, sopivassa mielentilassa ja mieluiten kaveriporukan kesken. Ohjaaja itse on samaa mieltä ja saa eniten irti genrefestarinäytöksistä, joissa paikalla on vain yleisöä, jotka ymmärtävät tahallisen kökön b-luokan kauhuhassuttelun päälle.

– Jos fiilis on väärä, niin leffahan on ihan paska, ohjaaja sanoo suoraan ja nauraa hekottaa.

It Came from the Desert on jo julkaistu useassa maassa blu-ray- ja dvd-versioina sekä VOD-videovuokrauspalveluissa. Pienen budjetin indie-elokuvaa on mahdotonta saada ensi-iltaan samaan aikaan ympäri maailmaa, vaan levitysoikeudet myydään alue ja maa kerrallaan. Tästä seuraa tietysti se, että elokuva on jo hyvin todennäköisesti ladattavissa laittomasti netistä, jonka takia jengi ei ehkä jaksa raahautua teatteriin asti. Moisia on kuitenkin turha murehtia, vaan riskejä on otettava, kuten Black Lion Pictures, joka vastaa jättimuurahaisten Suomen levityksestä.

– Me saatiin jo tapella YouTuben kanssa, jotta saimme elokuvan sieltä pois, Marko Mäkilaakso paljastaa.

Kattavin ja paras blu-ray on tällä hetkellä kanadalainen versio, jossa on eniten bonusmateriaalia, mutta ohjaaja ei kehota tilaamaan sitä, sillä sen postikulut Suomeen maksavat enemmän kuin itse elokuva. Hänellä itselläänkään ei ole kyseistä versiota.

– Jos et käy Suomessa katsomassa It Came from the Desertiä teatterissa, niin ei kannata tuhlata rahojaan ja tilata sitä toiselta puolelta maailmaa. Olen kinunnut sitä kanadalaiselta levittäjältä, mutta eipä ole blu-rayta näkynyt. Myöhemmin ilmestyvään suomalaiseen blu-rayhin tulee mukaan eniten bonusmatskua ja ties mitä ylimääräistä.

It Came from the Desert on juuri sellainen käppäkauhukomedia, joka suorastaan huutaa useampaa jatko-osaa, joiden pitäisi periaatteessa olla toinen toistaan huonompia. Mäkilaakso ja kaikki projektissa mukana olleet näyttelijöitä myöten haluavat tehdä toisen leffan, mutta moisen mahdollinen toteutuminen on tietysti kiinni rahasta, mutta myös muista muuttujista.

Jos jatkoa tehdään, niin silloin budjetin olisi oltava ensimmäistä suurempi.

– Mukana on niin paljon tuottajia eri maista ja oikeudet on jaettu sinne sun tänne, että vaikeinta on saada heidät kaikki lyömään päänsä yhteen. Minulla on jo idea mietittynä kakkososaa varten – se seuraisi luonnollisesti tietokonepelin toisen osan juonta, jossa jättimurkut eivät riehu vain aavikolla, vaan päätyvät mellastamaan kaupunkiin. Mukana olisi armeijaa ja oluttehdasta ja kaikki olisi isompaa, sellaista mitä ei budjetillisista syistä saatu mukaan tähän ekaan osaan, ohjaaja haaveilee.