Muropaketti tapasi Peter Jacksonin: ”Hobitin jälkeen en enää halunnut ohjata Mortal Enginesia itse”

06.12.2018 10:10 | Tatu Junni

Mortal Engines palauttaa Peter Jacksonin fantasiaelokuvien pariin. Samoihin aikoihin häneltä ilmestyy myös toinen uusi elokuva. Sitä Jackson on tehnyt aina siitä lähtien, kun Hobitti-trilogia valmistui.

Peter Jacksonin edellisestä elokuvasta, Hobitti: Viiden armeijan taistelu (2014), on ehtinyt kulua jo neljä vuotta. On kuitenkin turha kuvitella, että Uuden-Seelannin tunnetuin elokuvantekijä olisi lopettelemassa uraansa ja siirtymässä eläkkeelle. Joulukuussa Peter Jacksonilta julkaistaan peräti kaksi uutta elokuvaa. 100 miljoonan dollarin budjetilla tehdyn Mortal Enginesin kohdalla Jackson on toiminut tuottajana ja käsikirjoittajana. Ensimmäisestä maailmansodasta kertovassa They Shall Not Grow Old -dokumentissa Jacksonin titteli on ohjaaja. Hän itse tosin kuvailee työpanostaan lähinnä leikkaamiseksi.

”Kun tulin Lontooseen kolmannen Hobitti-elokuvan ensi-illan merkeissä, kutsui Imperial War Museum minut tapaamiseen. He kertoivat suunnitelmistaan ensimmäistä maailmansotaa käsittelevästä dokumentista, tarjosivat arkistonsa käyttööni ja antoivat vapaat kädet sen suhteen. Sain satojen tuntien edestä materiaalia. Minua kannustettiin käyttämään sitä dokumentissa uudella ja luovalla tavalla. Mietin, miten helvetissä se on mahdollista, materiaalihan on sata vuotta vanhaa. Sitten saimme idean videoiden restauroimisesta. They Shall Not Grow Oldista tuli sitten neljän vuoden harrastus. Se oli hauskaa, koska ensimmäistä kertaa tein elokuvan kuvaamatta itse materiaalia ollenkaan”, Peter Jackson kertaa tavatessamme Lontoossa marraskuun lopulla

Mortal Engines saa ensi-iltansa Suomessa ja Pohjois-Amerikassa huomenna perjantaina. They Shall Not Grow Old ei Suomen elokuvateattereihin ole tulossa. Muuallakin sen levitys on pienimuotoista verrattuna Philip Reeven romaanisarjaan pohjautuvaan tehostespektaakkeliin, jossa massiivinen telaketju-Lontoo hotkii pienempiä kaupunkeja kaukaisella 3700-luvulla.

Peter Jackson käynnisti Mortal Enginesin esituotannon jo yli kymmenen vuotta sitten. Hän oli aikeissa aloittaa elokuvan kuvaukset ja toimia itse ohjaajana, kun tuotantolimboon hetkellisesti jämähtäneet Hobitti-elokuvat yllättäen nytkähtivätkin liikkeelle. Guillermo del Toron piti alkujaan ohjata kaksiosainen elokuvasarja, mutta lopulta Hobitti kuitenkin paisui trilogiaksi ja päätyi alun perin vain tuottajaksi ja käsikirjoittajaksi aikoneen Peter Jacksonin ohjattavaksi.

Peter Jackson sai yhteistyökumppaneineen monta fantasiaelokuvaehdotusta Taru sormusten herrasta -trilogian (2001-2003) jälkeen. Ei ollut mitenkään itsestään selvää, että Jackson ja tuottaja-käsikirjoittajat Philippa Boyens ja Fran Walsh haluaisivat jatkaa genren parissa, mutta Reeven romaani piti ehdottomasti saada valkokankaalle.

”Kuulin Mortal Engines -kirjoista ja luin kaikki neljä. Ne kertovat Tomin ja Hesterin [elokuvassa hahmoja näyttelevät Hera Hilmar ja Robert Sheehan] tarinan ja kattavat heidän koko elämänsä. Hahmot ovat hienoja, ja kirjoissa tapahtuu asioita, joita ei koskaan uskoisi tai odottaisi”, Peter Jackson selventää, miksi hän on jaksanut tehdä näin pitkään töitä romaanifilmatisoinnin eteen.

Itse ei Jackson kuitenkaan halunnut Mortal Enginesia ohjata.

Tehtävä uskottiin Christian Riversille, joka vakuutti Jacksonin kyvyistään Hobitti-elokuvien second unit -ohjaajana. Rivers ja Jackson ovat toki tunteneet toisensa jo 80-luvun lopulta lähtien ja tehneet lukuisia elokuvia yhdessä. Kuitenkin vasta uusimpien Tolkien-filmatisointien myötä Riversin ura alkoi kallistua kunnolla erikoistehosteista ja kuvakäsikirjoituksista ohjaamisen suuntaan.

”Christian ohjasi esimerkiksi toiseen Hobitti-elokuvaan kohtauksen, jossa tynnyrit ajelehtivat jokea pitkin. Seurasin hänen työskentelyään ja olin todella tyytyväinen siihen. Myös näyttelijät pitivät hänestä, ja hänellä oli hinku tulla ohjaajaksi. Ajattelin että olisi hienoa, jos voisimme auttaa Christiania tekemään ensimmäisen elokuvansa. Kun Hobitti saatiin sitten valmiiksi ja Mortal Engines nostettiin takaisin pöydälle, tuntui se juuri oikealta hetkeltä ja elokuvalta hänelle. Itse ajattelin että olisi antoisampaa käyttää kaksi vuotta siihen, että autan jotain muuta käynnistämään uransa ohjaajana kuin ohjata elokuva itse. Mortal Enginesin nähtyäni en usko, että olisin voinut tehdä sitä itse paremmin. Christian teki todella hienoa työtä”, Jackson kiittelee.

Mortal Enginesissa Peter Jacksonia kiehtoi myös selvästi elokuvan pahis, Thaddeus Valentine, jota esittää Sormusten herra- ja Hobitti-elokuvissa Elrondia näytellyt Hugo Weaving.

”Hugo oli ehdoton siinä, ettei hän halunnut esittää pahista, ja tämä on juuri oikein. Hän halusi esittää hahmoa, joka uskoi toimivansa oikealla tavalla. Ja niinhän pahikset aina tekevät. En usko, että kukaan nousee sängystä ylös aamulla ja miettii kuin paha aionkaan tänään olla”, Jackson linjaa.

Ja pahiksista puheen ollen:

Mortal Enginesin käsikirjoitus kyllä mukailee kirjan tapahtumia, mutta paikoin myös poikkeaa lähdemateriaalista – tämä tuskin J.R.R. Tolkienin faneja yllättää. Yksi esimerkki käsikirjoittajien omasta panoksesta on kohtaus, jossa jättimäisen Lontoon ”hotkaiseman” kaupungin asukkaat otetaan vastaan ikään kuin pakolaisina. Kovaäänisistä kuuluu, mitä ihmisille seuraavaksi tapahtuu. Samassa yhteydessä ääni ilmoittaa, että vanhemmat ja lapset voidaan erottaa toisistaan. Kyseessä on tietenkin hyvin suorasukainen viittaus Donald Trumpiin ja Yhdysvaltain ja Meksikon rajan tapahtumiin syksyllä 2018.

Peter Jackson halusi lisätä Mortal Enginesiin pienen kommentin oikean maailman tapahtumista purkaakseen tuntojaan Trumpin harjoittamasta politiikasta.

”Se repliikki lisättiin elokuvaan viime hetkellä, kuusi viikkoa sitten [lokakuussa 2018]. Olimme niin vihaisia siitä mitä näimme uutisissa”, Jackson aloittaa ja antaa sitten haastattelutilaisuudessa mukana olevan, mutta toistuvasti puheenvuoron kollegalleen häviävän Philippa Boyensin jatkaa:

”Kirjoitimme siihen kohtaukseen muutamia lauseita havainnollistaaksemme, että tämä on pelottava tilanne ihmisille, jotka on kaapattu ja joilla ei nyt ole enää mitään. Kirja esittää näiden ihmisten tarinan tavalla, jota emme voineet elokuvaan ottaa. Niinpä pyrimme esittämään tilanteen kovaäänisen kautta.”

Peter Jacksonin ja Philippa Boyensin mukaan poliittiseksi heittäytyminen elokuvissa on aina hankalaa, koska tekoprosessi voi kestää kolme vuotta ja yhden päivän kohu-uutinen olla todella vanhentunut elokuvan viimein ilmestyessä. Mortal Enginesin ja Trumpin kohdalla reagointi oli kuitenkin mahdollista, koska ensi-iltaan oli aikaa enää niin vähän.

Peter Jackson pääsi siis toteuttamaan luovaa puoltaan, vaikkei tällä kertaa elokuvan ohjaajana toiminutkaan. Jacksonin mukaan taka-alalle ja tuottajaksi asettuminen oli hänelle hyvinkin luontevaa.

”Se ei ollut vaikeaa, koska olisin hyvin voinut ohjata Mortal Enginesin halutessani. Tein päätöksen itse ja sen jälkeen tiesin, mikä tehtäväni oli. Toimittuani itse ohjaajana tiesin mistä pidin ja mistä en pitänyt tuottajien kanssa työskentelyssä. Arvostan sitä, kun tuottajalta saa hyviä ohjeita ja sitten he pysyvät poissa tieltäni. Kohtelin Christiania sitten ohjaajana samalla tavalla, kuin toivoisin itse tulevani ohjaajana kohdelluksi. Aiemmin olen toiminut tuottajana pari kertaa, esimerkiksi Tintin merkeissä nuorelle Stevie Spielbergille”, Jackson vitsailee viitaten vuoden 2011 elokuvaan Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus, jonka jatko-osa on häneltä yhä tekemättä.

Peter Jacksonin mukaan tuottajana toimimisessa on runsaasti hyviä puolia.

”Oli talvipäiviä, joina Christian sai nousta kuudelta ja ajaa kuvauspaikalle seitsemäksi, ja minä sain vetää lonkkaa. Aina välillä mietin, että tämähän se vasta on hyvä tapa tehdä elokuvia. En kuvausten aikana kertaakaan ajatellut, että haluaisin ohjata Mortal Enginesin itse, koska sellainen olisi ollut itseni kiduttamista. Jos tuollaisia ajatuksia ei pysty sulkemaan pois, ei tuottajaksi kannata ryhtyä.”

Peter Jackson on tehnyt uransa aikana kaksi valtavaa trilogiaa. Ne ovat olleet uuvuttavia ja paljon uhrauksia vaatineita projekteja. Onko työskentely koskaan saanut rakkautta elokuvia kohtaan järkkymään?

”Tämä on hyvä kysymys, koska rakkaus elokuvia kohtaan on se, mikä ajaa minua eteenpäin. Elokuvien kohdalla työprosessi voi tietenkin olla todella rankka. Mieli kuitenkin suojelee itseään hyvin. Kun muistelen Taru sormusten herrasta -elokuvien tekemistä, en muista niitä raskaita asioita. Mieli sulkee sellaiset pois. Sitä muistelee vain hyviä hetkiä ja miten hauskaa kaikki oli. Niitä elokuvia tehdessä se ei kyllä tuntunut ihan samalta…”, Jackson selventää.

2020-luvun kynnyksellä Peter Jacksonilla ei ole enää mitään kiirettä tai painetta tehdä yhtään uutta elokuvaa. Ehkä juuri siksi 57-vuotias ohjaaja-tuottaja-käsikirjoittaja tuntuu suhtautuvan tulevaisuuteen hyvinkin huolettomasti:

”Teen elokuvia, koska rakastun johonkin tarinaan, ideaan tai konseptiin. Kaikki mitä teemme, on jotain minkä haluamme itse nähdä. Se ei ole muuttunut mihinkään. Meillä ei toisaalta ole mitään viisivuotissuunnitelmaa jatkosta. Sellainen olisi kamalaa ja todella tylsää. Ei meillä ole hajuakaan mitä teemme seuraavaksi, mutta jotain tulee aina vastaan…”

Lue myös:

Haastattelu: Christian Rivers teki Peter Jacksonin kanssa Braindeadin ja Taru sormusten herrasta -trilogian – 30 vuoden ”harjoittelun” jälkeen syntyi oma elokuva Mortal Engines

Haastattelussa Hugo Weaving ja Stephen Lang – Matrixin ja Avatarin näyttelijät tekivät vihdoinkin elokuvan yhdessä