Suomen ensimmäinen IMAX-elokuvateatteri avataan tänään – kävimme tutustumassa Finnkinon ylpeyteen jo ennakkoon

30.11.2018 08:00 | Olli Sulopuisto

Kun Suomeen vihdoinkin avataan IMAX-teatteri, ensimmäinen kysymys on ilmiselvä: Onko se iso? Onko se tarpeeksi iso, IMAX-iso, silmämunat halkaisevan iso?

Kyllä se on iso. Tuhatpaikkaiseen ja yhdeksän salia kattavaan Finnkino Itikseen tänään avautuvan IMAX-salin valkokangas on jättimäinen. Sen näkee jo nyt, vaikka tällä hetkellä kangas on vielä pitkän pitkässä rahtilaatikossa salin lattialla.

Muropaketti kävi tutustumassa Finnkinon uuteen elokuvateatterikompleksiin, kun rakennustyöt olivat vielä kesken Helsingin Itäkeskuksessa. Selvää oli, että avauduttuaan tästä tulee Helsingin ja samalla koko Suomen överein sali ainakin numeroiden valossa.

IMAX-salin valkokangas on kooltaan 315 neliömetriä. Se on reilusti enemmän kuin vaikkapa Tennispalatsi 1:n Scape-salissa, jossa kankaan pinta-ala on 185 neliötä.

Kankaan koko on 13,30 x 25,36 metriä, mutta näppärimmät huomaavat, että noiden kahden luvun kertolaskun tulos on jotain muuta kuin 315 metriä. Se johtuu siitä, että osa kankaasta kaartuu piiloon kiinnitysmekanismin taa.

Paikkoja esittelee kehitysjohtaja Janne Uusi-Kölli, joka tarjoaa samalla selityksen sille, miksi Tennariin ei aikanaan tehty IMAX-salia: rakennus on väärän muotoinen. Siellä katto kaareutuu niin, että IMAX-yhtiön vaatimukset täyttävää valkokangasta ei yksinkertaisesti olisi saanut mahdutettua paikalleen. Etenkin kun suojeltua rakennusta ei pysty laajentamaan.

Itiksessä entisen Anttilan tilalle rakennettu sali vie korkeussuunnassa parin kolmen kerroksen verran tilaa. Se on niin iso kuin mitä kyseiseen rakennukseen on vain saatu mahdutettua.

IMAX-salin rakentaminen on kaikkineen melkoinen urakka. En ole koskaan tullut miettineeksi esimerkiksi sitä, miten julmettu homma on raahata projektori ja kaikki sen oheislaitteet ylös konehuoneeseen, jonne ei pääse kuin portaita pitkin.

Kävimme katsomassa salin rakentamista juuri silloin, kun laitteita roudattiin paikalleen. Se tarkoitti, että konehuoneeseen ei päässyt vilkaisemaan, koska portaikko oli valjastettu rahtilaatikoiden ylös raijaamiseen. Hikoilua, taljoja ja ajoittaista jupinaa kuului jonkin verran.

Konehuoneeseen oli matkalla “uuden sukupolven” 4K-laserprojektori, joka on sekä tarkkuudeltaan että valovoimaltaan ja väritoistoltaan selvästi järeämpi kuin useimmissa teattereissa olevat 2K-tarkkuuden laitteet.

IMAX on siitä erikoinen yritys, että se on mukana koko prosessin ajan teatterin suunnittelusta rakentamiseen. Ei siis ole mahdollista kävellä kauppaan ja ostaa sieltä IMAX-projektoreita, vaan ensin pitää löytyä sopivat speksit täyttävä tila, johon suunnitellaan yhdessä sali kaikkia piirteitä myöten.

Tähän kokonaispakettiin kuuluu myös äänentoisto, joka on varsin uljas. Pääkaiuttimien ja matalien äänten toistoon keskittyvien subwoofereiden lisäksi katossa on neljä kaiutinlokaatiota, samoin sivuilla. Yhteensä erillisiä kanavia on 12.

Onko se enemmän vai vähemmän kuin Dolby Atmos? Kaiuttimista ei ajettu siniaaltoa, eikä minulla ollut äänenpainemittaria tai kalibraatiomikrofonia mukana, joten hankala sanoa. Sen perusteella, miten jykevältä rakenteisiin tehty äänieristys ja akustointi näytti, veikkaisin että perse jytisee penkissä aivan riittävästi.

Toinen kysymys on se, onko kyseessä aito IMAX vai LieMAX. Jälkimmäistä kantaa puoltaa se, että valkokankaan kuvasuhde on 1,9:1. Se on siis selvästi tavallista valokangasta korkeampi, jos kömpelö ilmaus sallitaan, mutta ei kuitenkaan perinteisten IMAX-kankaiden 1,43:1-kuvasuhteessa.

Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa, että kun Itiksen salissa näytetään vaikkapa Christopher Nolanin Interstellar, osa kohtauksista näytetään joko rajattuina (ylä- ja alareunasta jää kaistaleet pois) tai sitten niin, että valkokankaan sivuille jää tyhjää.

Konehuoneessa ei myöskään ole 70-millisiä projektoreita, mutta jäin siihen käsitykseen, että niitä ei asenneta käytännössä missään päin maailmaa uusiin IMAX-saleihin. Eikä filmiprinttejäkään kovin paljon liiku, vaan digitoiduilla videotiedostoilla mennään.

IMAX-elokuvia valmistuu vuosittain viitisenkymmentä, joten ainakin periaatteessa Finnkinon IMAX-saliin riittää tuoretta katsottavaa harva se viikko. Siellä voidaan näyttää myös muita elokuvia, eli salissa voidaan pyörittää muutakin kuin pelkkää IMAX-kamaa.

Tilannetta voi joko surkutella tai todeta, että tämä on parempi kuin ei mitään. Finnkinon mukaan salin noin 350 paikkaa tekevät Itiksen IMAX:ista jotakuinkin yhtä ison kuin Ruotsin ja Norjan saleista, mutta – tämä on tärkeää – valkokangas on isompi kuin Tukholmassa.

Itse ajattelin jättää tuomion antamisen tuonnemmaksi, kunhan olen ehtinyt katsoa salissa kokonaisen elokuvan.

Siitä sitten lisää myös Muropaketissa.

Mitä IMAX-salissa ja Finnkino Itiksessä on sitten luvassa? Finnkinon mukaan:

Finnkino Itiksessä nähdään vuosittain yli 200 eri elokuvaa ja event-näytöstä. Päivittäinen näytösmäärä Finnkino Itiksessä tulee olemaan noin 45 eri näytöstä päivässä eli yli 300 näytöstä viikossa ja noin 16 000 näytöstä vuodessa.

IMAX-elokuvia tulee globaalisti ensi-iltaan vuosittain yli 50. Finnkino Itiksen IMAX-teatterin ensi-iltojen määrää ei vielä tiedetä, mutta lähiviikot ovat ainakin vilkkaista. Salissa nähdään loppuvuonna ja vuodenvaihteessa ainakin seuraavat elokuvat: Aquaman, Mortal Engines, Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset, Maija Poppasen paluu, Spider-Man: Into the Spider-Verse ja Bumblebee.

Avajaisten kunniaksi luvassa on myös yksittäisnäytöksiä aikaisemmista IMAX-elokuvista, kuten Interstellar,  Dunkirk, A Beautiful Planet 3D ja Avengers: Infinity War 3D.