Uusimmat

Toimittajan puheenvuoro: Disney tekee nyt hallaa koko elokuva-alalle – Kärsimässä ovat laatuelokuvien ystävät, elokuvateatterit ja jopa supersankarifanit

30.08.2019 10:00 Skye Borg

Vaikka jotkut fanit kuinka iloitsisivat Disneyn ostettua Foxin ja sen omistamat nimikkeet itselleen, näyttää kauppa olevan erityisen huono asia niin elokuvalle taiteenmuotona kuin myös elokuvateattereille, kirjoittaa Toimittajan puheenvuorossaan Skye Borg.

Elokuvateatterien vetäjien paljastamista tapahtumista käy ilmi, että Disney on vetänyt 20th Century Foxin alla tehtyjen vanhojen elokuvien teatterioikeudet pois teattereilta. Toronton Revue Cineman vetäjä Eric Veillette kertoo, että Foxin arkistoa ei ole enää mahdollista käyttää elokuvanäytöksiä suunniteltaessa. Samaa kertoo Twitterissä mm. Josh Lewis, jonka mukaan Disneyn käytäntö pitää vanhat elokuvansa poissa valkokankailta, on nyt totta myös Foxin elokuvien osalta.

Menetys on varsinkin pienille indieteattereille valtava. Suuri osa teattereista isojen ketjujen ulkopuolella luottaa paljon etenkin juhlapyhien näytöksiin, joissa on perinteisesti näytetty esimerkiksi Die Hard– ja Yksin kotona -elokuvia joulun alla. Derek Reis kertoo Los Angeles Timesin artikkelissa, kuinka historiallisen Little Theaterin suunniteltu Fight Club -näytös peruuntui viime hetkillä Disneyn päätöksestä.

Disney suojelee tuotteitaan, elokuvat mukaan lukien, kuin tiikeriäiti pentujaan. Suuretkin teatteriketjut, kuten Alamo Drafthouse ja Landmark Theatres, joiden katalogi ulottuu ensi-illoista vanhempiin julkaisuihin, ovat nyt Disneyn omistamien nimikkeiden osalta ulkopuolella niiden ensi-illan jälkeen. Ainoan poikkeuksen näytössääntöön tekevät elokuvateatterit, jotka ovat keskittyneet ainoastaan vanhojen elokuvien ja klassikkojen pyörittämiseen – näiden määrä Yhdysvalloissa on kuitenkin pieni.

Teatteriketjujen kesken näyttää olevan myös poikkeavia käytäntöjä ilman, että mitään yleistä sääntöä on olemassa tasapuolisesti kaikille.

Siinä missä Universal ja Warner Brothers ovat huomattavasti höllempiä käytännöissään, on Disney nyt haalinut Foxin kataloginsa myötä suuren osan elokuvista itselleen ja aiheuttaa pahimmillaan muutoksia koko teatterialalle.

Box Office Mojon mukaan Disney on kaapannut vuonna 2019 tähän mennessä Yhdysvaltojen lipputuloista jo huimat 38 prosenttia . Elokuvateatterit pelkäävät, täysin syystä, että näin dominoiva osuus johtaa jatkossa Disneyn vaatimukseen saada yhä suurempi osa lipputuloista itselleen ja vaatia erityiskohtelua. Disney näyttääkin pitävän huolen siitä, että vanhempia julkaisuja voi nähdä vain kotiteattereissa ja varsinkin juhlajulkaisuna remasteroituna tai hyvin pian esimerkiksi Disney Plus -palvelussa.

Disney Plus onkin viihdejätin tulevaisuuden suunnitelmien keskiössä.

Palveluun halutaan keskittää sekä Disneyn että nyt Foxin tuotanto elokuvien ensi-iltojen ulkopuolella. Yhtiö alkoikin vetää nimikkeitään, kuten Netflixin The Defenders -hahmot hyvissä ajoin, ja tuonee nämä joskus takaisin omassa palvelussaan. Kaltaisteni asiaan kyynisesti suhtautuvien mielialaa ei rauhoita uutinen, jonka mukaan Disney Plus ei tule sisältämään mitään K-18 -sisältöä. On siis turha odottaa synkempiä tulkintoja suunnitteilla olevasta Moon Knight -sarjasta, Daredevilistä tai The Punisherista ainakaan Disney Plussan puolelle.

Vaikka asiaa tarkastelisi elokuvateatterien tilanteen ulkopuolelta, Disneyn hallinta tekee tuhoaan myös elokuvalle taidelajina. Fox Searchlight on tunnettu etenkin aikuisille suunnatuista elokuvistaan, joiden pienimuotoisempi kerronta vetoaa usein pienempään osaan yleisöä. Disney puolestaan on tunnettu yhtiönä, joka keskittyy rahan tekemiseen ja luottaa kassamagneettien, suurten ensi-iltojen ja nuorille suunnattujen supersankarielokuvien pyörittämiseen – näin kärjistetysti.

Olipa Foxin elokuvista supersankarien puolella mitä mieltä tahansa, ovat yhtiön vakavammat elokuvat järjestäen palkintogaaloissa aina kärkikahinoissa mukana. Fox Searchlightin alla on viime vuosina julkaistu mm. The Shape of Water, Three Billboards Outside Ebbing ja 12 Years a Slave.

Disneyn ehdokkuudet ovat pääosin rajoittuneet teknisiin ja animaatioiden kategorioihin.

Yhtiöiden tuotantojen välinen ero niiden kohderyhmissä ja tarjonnassa on jyrkkä. Disneyn alla nyt pyörivät Foxin tuotannot ovatkin merkittävän syynäyksen alla: Ad Astran (pääosassa Brad Pitt) ja Ford vs. Ferrarin (pääosissa Matt Damon ja Christian Bale) menestys tämän vuoden lopulla painaa puntarissa paljon.

Voittoon keskittyvä Disney voi miettiä vakavampien elokuvien tulevaisuutta uusiksi, jos elokuvat eivät pärjää lippukassoilla tarpeeksi hyvin. Fox voisi hyvin olla studio, joka loisi Disneylle mahdollisuuden luoda erilaisia, väkivaltaisiakin ja aikuisempaan makuun suunnattuja elokuvia, kuten Disneyn Touchstone aikoinaan. Aika näyttää, uskaltaako Disney poiketa kaavastaan vai syökö se erilaisuuden kitaansa rahan kiilto silmissä hehkuen. Alku ei näytä lupaavalta:

Taika Waititin natseja pilkkaava Fox Seachlight -tuotanto JoJo Rabbit on jo hermostuttanut Disney johtoportaan, joka pelkäävät elokuvan teemojen karkottavan yhtiön kohdeyleisön kauemmaksi.